سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دستگیری مبلغان وهابی در سریلانکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تمام گزینه‌های شیخ زکزاکی از دست رفت

فرزند علامه زکزاکی در پیامی هشدار داد که شرایط جسمانی پدرش به شدت وخیم شده و تقریبا همه گزینه ها برای حفظ جان ایشان عملا از دست رفته است.«محمد ابراهیم زکزاکی» فرزند شیخ «ابراهیم زکزاکی»، رهبر شیعیان نیجریه در یادداشتی هشدار داده تقریباً همه گزینه‌ها برای نجات جان پدر ایشان از دست رفته است.وی افزود: اکنون بدتر شدن اوضاع پدرم کاملا مشهود است؛ دندان های پدرم از حدود یک ماه قبل که قهوه ای تیره شده بودند الان کاملا سیاه شده اند و پدرم اطلاعاتی را درباره بدتر شدن حالش به من داده است. چیزی که بیشتر مایه اضطراب و نگرانی است این است که نشانه‌های ایشان اکنون خیلی شبیه به حمله عصبی‌ای است که ژانویه سال 2018 رخ داد (و منجر به فلج شدن ایشان شد). سابقا ایشان دردهای مزمن متناوبی داشتند ولی اکنون دائماً درد دارند. بر اساس همه آن چیزی که من طی هفته گذشته از متخصصین پزشکی شنیده‌ام و با قلبی آکنده از درد می‌خواهم بیان کنم این است که: در این شرایط، تقریبا همه گزینه ها برای حفظ جان ایشان عملا از دست رفته‌اند و هیچ چیزی که بشود به آن دل بست اکنون وجود ندارد! می شود گفت پدرم شیخ ابراهیم زکزکی را دارند می‌کشند. "یک قتل هم اکنون در حال انجام و تقریبا رو به پایان است و عاملین، مصمم اند که این امر اتفاق بیفتد"شیخ ابرهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه (IMN) از دی ماه ۲۰۱۵ به این سو و به دنبال تهاجم پلیس به اقامتگاه وی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه در زندان است. دادگاه عالی نیجریه در سال ۲۰۱۶ حکم آزادی فوری زکزاکی را صادر کرد اما دولت این کشور تاکنون از پذیرش این مسئله سرباز زده است.

 

سریلانکا دست پنهان وهابی ها را کشف کرد

تا کنون چند مبلّغ وهابیت در سریلانکا بازداشت شده اند . دولت می گوید با بررسی حساب بانکی این افراد معلوم شده است که پول های کلانشان از سوی دولت عربستان سعودی تامین می شود. دولت سریلانکا اعلام کرده است به احتمال زیاد مدارس مذهبی تحت حمایت عربستان سعودی را ممنوع خواهد کرد. بسیاری از راهبان بودایی و سیاستمداران این کشور شکایتی علیه این مدارس تنظیم کرده اند.بسیاری از کارشناسان سیاسی در داخل سریلانکا اعتقاد دارند عامل بمب گذاری کلیساها و مساجد این کشور گروه های افراطی و داعش حمایت شده از سوی عربستانی سعودی است. آنها می گویند پول های سعودی در این کشور صرف ایجاد گروههای افراطی می شود.در بمب گذاری 21 آوریل سال جاری کشور سریلانکا نزدیک به 250 نفر کشته شدند. ماموران امنیتی سریلانکا از آن زمان تاکنون در تحقیقات خود گروههای مذهبی نزدیک به آل سعود را عامل این بمب گذاری ها تشخیص داده اند.تا کنون چند مبلغ وهابیت در سریلانکا بازداشت شده است. دولت می گوید با بررسی حساب بانکی این افراد معلوم شده است که پول های کلانشان از سوی دولت عربستان سعودی تامین می شود.گروه تروریستی داعش مسئولیت حملات سریلانکا را برعهده گرفته بود. دولت عربستان سعودی همواره این ادعا را مطرح کرده است که عقاید وهابی ارتباطی به افراطی گری در کشورهای مختلف ندارد.

 

حراج تهران رکورد  بازار هنر ایران را شکست

یازدهمین دوره از «حراج تهران» هنر کلاسیک و مدرن ایران با ثبت رکورد ۴۲ میلیارد و ۴ میلیون تومان برای ۷۹ اثر در تهران برگزار شد.منیر فرمانفرماییان با سه اثر شامل تابلوی آبرنگ؛ ۳۴۰ میلیون تومان، آسمان آبی (آینه کاری)؛ دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و یک اثر بدون عنوان؛ سه میلیارد تومان در مجموع پنج میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان فروش رتبه نخست را کسب کرد.دو اثر پرویز تناولی هنرمند مجسمه ساز معاصر هم  در مجموع چهار میلیارد و هشتصد میلیون تومان معامله شدند.دو اثر از سهراب سپهری شاعر و نقاش معاصر هم در مجموع چهار میلیارد و دویست میلیون تومان در یازدهمین حراج تهران چکش خورد.یک اثر از حسین زنده رودی هنرمند مکتب سقاخانه ای نیز دو میلیارد تومان فروش رفت و  یک اثر بدون عنوان متعلق به حسین فرشچیان، هنرمند معاصر نیز به قیمت دو میلیارد چکش خورد.اثری از آیدین آغداشلو هنرمند معاصر به نام انهدام کیهانی نیز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

 

پاپ برای فاجعه انسانی لیبی پرچم سفید بالا برد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار ایجاد گذرگاهی در لیبی شد تا به این وسیله بتوان به پناهجویان کمک کرد.سخنرانی پاپ در واکنش به بمباران یک مرکز پناهجویان که مرگ بیش از ۵۰ نفر را به دنبال داشت، صورت گرفت. طبق برآورد سازمان ملل، شمار کشته‌ها ۵۳ نفر اعلام شد که شش نفر از آنها کودک بودند. ضمن اینکه ۱۳۰ نفر هم زخمی شدند.پاپ پس از دعا برای پناهجویان گفت: گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می دهد، برخی از پناهجویان و مهاجران را نیروهای نظامی در حین فرار هدف قرار داده‌اند. جامعه جهانی نمی‌تواند اجازه چنین اقدامات خطرناکی را بدهد.رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم دعا، همچنین به قربانیان اخیر در افغانستان، مالی، بورکینافاسو و نیجر اشاره کرد.به دنبال حمله هوایی روز سه‌شنبه، فتحی باشاغا، وزیر کشور دولت وفاق ملی در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال گفت: بمب استفاده شده در این حمله عادی نبوده و این حمله توسط یک جنگنده اماراتی نوع «اف-۱۶» صورت گرفته است.از حدود چهار ماه پیش که حملات نیروهای حفتر برای تصرف طرابلس پایتخت لیبی آغاز شده است، این نیروها با وجود حمایت‌های امارات، مصر و عربستان سعودی با مقاومت شدید نیروهای دولت وفاق ملی مواجه شده‌اند.

 

مسجد آلمانی مورد سوء قصد افراد ناشناس قرار گرفت

دستگاه امنیتی آلمان اعلام کرد افراد ناشناس به مسجدی در شهرک شاسویگ واقع در شمال این کشور حمله کردند.در حمله به مسجد بخشی از ساختمان تخریب، قرآن‌ها و کتبی که آنجا بود پاره و صندلی‌ها و منبر شکسته شد.این حمله به مسجد اویس قرنی که در مالکیت اتحادیه اسلامی و امور دینی ترکیه قرار داشت، انجام شد.

 

مسلمانان «ولینگتون» را صاحب مسجد کردند

افتتاح نخستین مسجد در منطقه روستایی ارین (Erin) در حومه شهر ولینگتون کانادا نشان‌دهنده افزایش جمعیت مسلمانان این منطقه و نیاز به محل عبادت است.این مسجد که «دارالقمر» نامگذاری شده در محل یک کلیسای قدیمی ساخته شده است.«کاشف علی»، مسئول این مسجد، که ساختمان قدیمی کلیسا را خریداری و آن را به مسجد تبدیل کرده، در این باره می‌گوید: این مسجد را به یاد مادرم که اسمش قمر بود دارالقمر نامیدم و فهمیدم در اطراف این منطقه مسجدی نیست.وی افزود: این مسجد علاوه بر اینکه محل عبادت است، دوره‌های آموزشی برای کودکان و بزرگسالان برگزار می‌کند. دوست داریم غیرمسلمانان را به اینجا دعوت کنیم تا ببینند در مسجد چه فعالیت‌هایی داریم و اگر درباره اسلام سؤالاتی دارند بپرسند.«عاطف معین»، یکی از اعضای هیئت مدیره مسجد، نیز در این باره می‌گوید: باور من این است که وقتی مسجد می‌سازید و مردم برای عبادت به آنجا می‌آیند شما پاداش خود را گرفته‌اید، زیرا به جامعه مسلمان خدمت کرده‌اید. افتتاح نخستین مسجد در منطقه روستایی ارین (Erin) در حومه شهر ولینگتون کانادا نشان‌دهنده افزایش جمعیت مسلمانان این منطقه و نیاز به محل عبادت است.این مسجد که «دارالقمر» نامگذاری شده در محل یک کلیسای قدیمی ساخته شده است.

 

حج 98 با تفاوت یک قرنی حجاج آغاز شد

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد که مسن‌ترین زائر حج تمتع امسال مردی 107 ساله است. دکتر فقیهی در نشست خبری امروز مرکز پزشکی حج و زیارت که به منظور تشریح آخرین اقدامات این مرکز برای حج تمتع 98 برگزار شد ، درباره مسن‌ترین و کم‌سن‌ترین زائران حج تمتع امسال گفت: پیرترین زائر حج تمتع امسال که در سال‌های اخیر زائری به سن ‌و سال وی نداشته‌ایم، مردی 107 ساله از اهالی استان کردستان است. فقیهی کم سن‌ترین زائر حج تمتع امسال را پسر بچه‌ای یکساله اعلام کرد و گفت: بعد از این کودک، پسربچه‌ چهار ساله‌ای هم در حج امسال حضور دارد که جزو کم‌ سن‌ترین زائران حج تمتع امسال هستند به عبارتی می‌توان گفت که تفاوت سنی کم‌سن‌ترین و مسن‌ترین زائران حج تمتع امسال یک قرن و شش سال است. وی با بیان این‌که گرمازدگی یکی از جدی‌ترین تهدیداتی است که زائران حج امسال با آن مواجه هستند، گفت: در همین راستا نیز توصیه ما به زائران این است که برای انجام مستحبات خود در ساعات خنک هوا به بیرون بروند اگر مشکل فشار خون دارند حتما کمی نمک میل کرده و آب و ماست را نیز در وعده‌های غذایی خود قرار دهند.

 

مالزی مسجد باستانی را آزاد کرد

مسجد باستانی کاپیتان کلینگ در شمال غربی مالزی، به مدت دو روز تورهای عمومی بازدید برگزار کرده و از تمامی بازدید کنندگان (مسلمان و غیرمسلمان) برای شرکت رایگان و آزاد در این تورها دعوت به عمل آورده است. یک مسجد باستانی در ایالت پنانگ در شمال غربی مالزی با قدمت 217 سال با هدف ایجاد همدلی و همبستگی میان ادیانی اقدام به گشودن درهایش به روی مردم به ویژه غیرمسلمانان کرده است.مصادف با روز جهانی میراث یونیسکو، از بازدیدکنندگان دعوت شده تا امروز و فردا (6-7 جولای) از ساعت 9:30 صبح تا 6 بعد از ظهر در تورهای عمومی در مسجد شرکت کنند. حضور همگان در این رویدادها رایگان و آزاد اعلام شده است.مسجد 2017 ساله کاپیتان کلینگ، در قرن 19 توسط معامله گران مسلمان هندی در شهر جورج تاون در پنانگ مالزی ساخته شد.این مسجد یک مرکز برجسته تاریخ اسلامی و بخشی از میراث جهانی مالزی محسوب می شود و در مرکز محله مسلمان نشین تامیل ها قرار دارد. مسجد مذکور نخستین موسسه دائمی مسلمانان در اوایل دهه 1800 می باشد. واژه «کلینگ» یک واژه مالزیایی است که به مردمان با اصلیت «هندی» اشاره داد. واژه کاپیتان نیز واژه ای بوده که در اجتماعات هندی و چینی مورد استفاده قرار می گرفته است.

 

بریتانیا بنیانگذار گروه اسلام ستیز را محکوم کرد

یک نژادپرست و رهبر و بنیانگذار گروه اسلام ستیز در بریتانیا، توسط قضات دادگاه به جرم زیر پا گذاشتن قوانین ممنوعیت گزارش محکوم شد که می تواند تا ۲ سال زندان در پی داشته باشد. تامی رابینسون، رهبر یک گروه نژادپرست اسلام ستیز بریتانیایی در دادگاه روز جمعه محکوم شد. دو قاضی دادگاه رابینسون 36 ساله را به نقض ممنوعیت گزارش و به جرم تحقیر دادگاه در یک مصاحبه در یک محاکمه جنایی مربوط به سال 2018 متهم تشخیص دادند.هنوز میزان محکومیت وی مشخص نشده است، اما حداکثر مجازات برای این جرم در بریتانیا 2 سال زندان می باشد. رابینسون در آغاز به خاطر انتشار فیلم زنده در خارج از محوطه دادگاه در لیدز انگلستان، به 13 ماه زندان محکوم شده بود. ویدئوی منتشر شده هویت متهمان را افشاء کرده بود در حالی که هیات منصفه هنوز رای خود را صادر نکرده بودند.جفری کاکس دادستان کل در بیانیه ای گفت: ارسال مطالب آن لاین که محدودیت گزارش را نقض کرده و روند دادرسی را به خطر می اندازد از نظر ما جرمی جدی تلقی می شود و این بر تصمیم امروز دادگاه تاثیر داشته است.رابینسون که نام واقعی وی استفان یاکسلی لنون می باشد، موسس یک گروه نژادپرستی در بریتانیا با نام «لیگ دفاع انگلیسی» می باشد که سال ها گردهمایی و تجمعاتی علیه مسلمانان در این کشور تشکیل داده است. در ماه فوریه شبکه های اجتماعی چون فیس بوک و اینستگرام، حساب کاربری وی را به خاطر مطالب اسلام هراسی و ضدمسلمانی مسدود کردند. توئیتر و پی وال نیز سال گذشته او را بیرون کردند و یوتیوب نیز پیشتر ویدئوهای او را برداشتند.

 

تلفات انفجار مسجد غزنی بالا رفت

آمار شهدای مسجد «محمدیه» در شهر غزنی به سه شهید و ۲۴ زخمی رسید و طالبان نیز ضمن محکومیت این انفجار اعلام کرد که چنین حملاتی برای ایجاد تفرقه سازماندهی می‌شوند. یک بمب کارگذاری شده هنگام نماز مغرب و عشا در مسجد «محمدیه» در منطقه «خاک غریبان» حوزه اول امنیتی شهر غزنی در بین نمازگزاران منفجر شد.بر اثر این حمله تروریستی سه نمازگزار از جمله یک کودک به شهادت رسید و 24 تن دیگر نیز زخمی شدند.تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است اما مساجد شیعیان در ولایت‌های کابل و هرات پیش از این بارها هدف حملات انفجاری گروه تروریستی داعش قرار گرفته است. این نخستین حمله تروریستی به مسجد شیعیان در ولایت غزنی محسوب می‌شود که از آغاز فعالیت گروه تروریستی داعش در این ولایت را نشان می‌دهد موضوعی که نماینده پارلمان افغانستان آن را زنگ هشداری برای مسئولان امنیتی در این ولایت دانسته است.

 

رئیس شورای علمای شیعه قندوز افغانستان به شهادت رسید

رئیس شورای علمای شیعه استان قندوز افغانستان در منطقه زیر کنترل طالبان از سوی افراد مسلح ناشناس به شهادت رسید. حجت الاسلام «عبدالقیوم انصاری» رئیس شورای علمای شیعه استان قندوز افغانستان در منطقه زیر کنترل طالبان از سوی افراد مسلح ناشناس به شهادت رسید.«سید سرور حسینی» سخنگوی پلیس ولایت قندوز گفت: مرحوم انصاری زمانی‌که قصد عزیمت به شهر داشت در روستای "بلوچ‌های پل آلچین" این ولایت از سوی طالبان تیرباران شد.گروه تروریستی طالبان تاکنون در این باره ابراز نظری نکرده است.در همین حال استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در پیامی، شهادت حجت‌ الاسلام «عبدالقیوم انصاری» را یک ضایعه المناک برای مردم ولایت قندوز خوانده است.آقای دانش گفته که شهید انصاری در طول حیات با برکت خود، خدماتی شایسته‌یی را در امور فرهنگی و آموزشی از خود بر جای نهاده است که برای مردم ولایت قندوز قابل قدر و بیاد ماندنی می‌باشد.

 

روانشناسی در صدر خرید میلیاردی قرار گرفت

هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۶۱۰، خرید ۳۰ هزار و ۴۵۰ نسخه کتاب به مبلغ کل ۸ میلیارد و ۹۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال را تصویب کرد. در جلسه ۶۱۰ هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید ۳۰۵ عنوان کتاب در ۳۰ هزار و ۴۵۰ نسخه به مبلغ کل ۸ میلیارد و ۹۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال به تصویب رسید.فهرست خرید کتاب نشان می‌دهد که کتاب‌های گروه علوم اجتماعی و انسانی و دانش عمومی که اغلب کتاب‌های با موضوع روانشناسی را شامل می‌شود، بیشترین تعداد عناوین را به خود اختصاص داده است. در گروه دین نیز فقط ۴ عنوان کتاب از انتشارات قدرولایت خریداری شده است.بیشترین میزان شمارگان کتاب نیز با ۴۰۰ نسخه به ۶ کتاب در حوزه کودک و نوجوان اختصاص یافته و کمترین میزان نیز ۵۰ نسخه است.

 

اوقاف تعرضات اسرائیل به مقدسات اسلامی را لیست کرد

وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین در گزارش ماهانه خود درباره وضعیت مقدسات اسلامی در ماه گذشته نوشت: روند تعرض‌های رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و حرم ابراهیمی در ماه گذشته میلادی (ژوئن) افزایش داشته است.در این گزارش آمده است: مسجدالاقصی طی ماه گذشته شاهد ۲۵ بار تعرض بوده و ۵۱ بار نیز از پخش اذان در حرم ابراهیمی ممانعت شده است. همچنین به سه مسجد در عینابوس و مسجد القعقاع در قدس و مسجدی در شهر سکفر مالک نیز با نوشتن شعارهای نژادپرستانه بر روی آنها تعرض شده است.حسام ابوالرب، معاون وزیر اوقاف و امور دینی فلسطین در همین راستا تأکید کرد: تمام تلاش‌های اسرائیل با هدف تغییر هویت بخش قدیمی شهر قدس اشغالی و مسجدالاقصی و موارد مرتبط به آن انجام می‌شود.وی با بیان اینکه تلاش‌های اسرائیل با مقاومت ملت فلسطین بی‌نتیجه خواهد ماند، نسبت به افزایش تعرض‌های اسرائیل به مقدسات و افزایش روند یهودی‌سازی و دخالت در امور مسجدالاقصی هشدار داد.

 

پیشتازهای خون کشور مشخص شدند

بر اساس آمار سازمان انتقال خون كشور، در سه ماهه اول سال 98 استان هاي تهران، فارس، خراسان رضوي و اصفهان در اهداي خون پيشتاز هستند. بشير حاجي بيگي سخنگوي اين سازمان با اعلام اين مطلب افزود: در سه ماهه اول سال 98 نزديك به 518 هزار واحد خون اهدا شده است كه از اين ميزان نزديك به 62 هزار نفر براي نخستين بار موفق به اهداي خون شده اند.مدير كل دفتر مديرعامل و روابط عمومي سازمان انتقال خون افزود: طي اين مدت استانهاي كردستان با 8 درصد، مركزي 7 درصد و استان لرستان  6 و نيم درصد بيشترين ميزان اهداي خون بانوان را داشته اند.استانهاي سمنان با 82 درصد، بوشهر با 75 درصد و خراسان جنوبي با 74 درصد بيشترين ميزان شاخص اهداي مستمر را به خود اختصاص داده اند.دكتر حاجي بيگي تأكيد كرد: در كشور ما 90 درصد مردم داراي گروه خوني مثبت هستند و تنها 10 درصد گروه خوني منفي دارند.وي در پايان اشاره كرد: تخمين زده شده سالانه در دنيا 177 ميليون اهداي خون صورت مي گيرد كه سهم كشور ما بيش از 2 ميليون اهداي خون در سال است يعني حدود 20 درصد از كل خونهايي كه در 21 كشور عضو منطقه مديترانه شرقي اهدا مي شود.

 

حراج آمون مصر را علیه لندن برانگیخت

مقامات مصر به فروش عتراض کردند. همزمان با اعلام فروش سردیس 28 سانتی متری برنزی سه هزار ساله توت عانخ آمون از فراعنه مصر در حراجی کریستی لندن، مقامات مصری اعلام کردند: این مجسمه احتمالاً 49  سال پیش از معبدی در مصر به سرقت رفته است.

 

بهداشت به کافه موزه اخطار داد

کافه موزه نقاشی پشت شیشه به دلیل سرو قلیان از وزارت بهداشت اخطار گرفت این کافه یکی از بحث برانگیزترین کافه هایی است که اداره کل میراث فرهنگی تهران به آن مجوز داده است.کافه ای که هیچ تناسبی با فضای موزه ای نقاشی پشت شیشه ندارد، در حیاط این موزه با موافقت و مجوز اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ایجاد شد. از همان سه سال پیش که مجوز فعالیت این موزه برای ۶ سال در دوره خسروآبادی مدیرکل سابق میراث فرهنگی داده شد، هنرمندان و فعالان موزه ای به این موضوع اعتراض داشتند که تم کافه ای موزه که چادر ایل بختیاری است، چه هماهنگی با موضوع موزه و یا فضای موزه ای دارد؟اکنون بار دیگر این کافه محل بحث شده است و در چند روز اخیر وزارت بهداشت در نامه ای به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نوشته که به این کافه درباره سرو قلیان اخطار داده است.

 

«روایت رهبری» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «روایت رهبری» که از سوی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی منتشر شده است صبح امروز در در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.در این مراسم عطارزاده رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی عنوان کرد: این کتاب می‌تواند سرآغاز جدیدی برای پژوهش در موضوع رهبری در جمهوری اسلامی باشد.به گفته وی تعیین ولی فقیه در نظام جمهوری اسلامی درنگارش این کتاب مورد توجه بوده است و با همین منظور برخی از خاطرات منتشر نشده از مذاکرات مجلس خبرگان در ١٤ خرداد سال ١٣٦٨ در آن درج شده است.در ادامه سید یاسر جبرائیلی نویسنده کتاب روایت رهبری در سخنانی عنوان کرد: این کتاب سعی دارد به دو سوال پاسخ دهد. سوال نخست این است که رهبر در نظام جمهوری اسلامی چه کسی باید باشد و چه کسی نباید باشد و اینکه رهبر چگونه باید انتخاب شود و نباید انتخاب شود.وی ادامه داد: این کتاب روایت جمعی از خواص است که با تبعیت از اشارات امام خمینی (ره) سربلند شدند. این کتاب روایتی است از آنچه باید و آنچه نباید، روایتی از آنچه که نباید که الحمدالله نشد و آنچه باید که شد. در این سه سال زمان صرف شده برای تألیف کتاب، بخاطر انس با ادبیات حضرت آقا حس و حالی داشتم که با اتمام کار آنهم تمام شد. امروز حسرت آن روزها را می‌خورم و دوست دارم مجدداً به آن دوران بازگردم. من همواره حسرت آن ایامی را می‌خورم که با حضرت آقا از طریق مطالعه زندگی‌شان همراه بودم.

 

کتاب صهیونیستی پس از ۲۰ سالگی اجازه چاپ گرفت

کتاب صهیونیستی «فهرست شیندلر» نوشته توماس کینلی، که به افسانه‌سرایی درباره کشتار یهودیان طی جنگ جهانی دوم موسوم به هلوکاست، پرداخته و به دلیل دروغ‌پردازی، تحریف تاریخی و برجسته ساختن افسانه‌های صهیونی، اجازه انتشار دریافت نکرده بود، بالاخره پس از ۲۰ سال از وزارت فرهنگ دولت اعتدال، مجوز انتشار گرفت و توسط انتشارات جمهوری منتشر گردید. کتاب یاد شده، یک بار در سال ۱۳۷۹ چاپ شد ولی پس از آن دیگر مجوز نشر نگرفته بود.این در شرایطی است که انتشار کوچک‌ترین شک و شبهه مثلاً راجع به ارقام کشته‌شدگان هلوکاست یا وجود اتاق‌های گاز و یا امثال آن، در اروپا و آمریکا، بازداشت و محاکمه و مجازاتی تا ۱۱ سال زندان در بر دارد. این قانون ضد آزادی طی دهه‌های گذشته فقط به دستگیری و محاکمه و زندانی شدن محققان و اندیشمندانی همچون روژه گارودی و روبر فوریسون و دیوید ایروینگ و نورمن فینکلشتاین و… محدود نشد، بلکه بسیاری نشریات و افراد معمولی را هم در بر گرفت. مثلاً تقریباً دو سال پیش پیرزنی ۸۸ ساله در آلمان تنها به دلیل اینکه از یک کتاب نقل کرده بود اردوگاه‌های کار اجباری یهودیان در جنگ جهانی دوم واقعیت ندارد، به جرم «انکار هلوکاست»، محاکمه و به زندان محکوم شد. این پیرزن به نام «اورسلا هاوربک»، پیش از این نیز به اتهام سخنان مشابه به ۱۰ ماه زندان محکوم شده بود!!یا اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی نیز وقتی در ویژه‌نامه ژانویه ۲۰۱۸ نشریه کودکانه «یوپی» در فرانسه در جمله‌ای نوشته شد که «از نظر برخی دولت‌ها، اسرائیل یک کشور واقعی نیست»، تمامی شماره‌های آن حتی از روی دکه‌های مطبوعاتی جمع‌آوری شد! و نشریه یاد شده محکوم شد در شماره بعدی‌اش، توضیح کاملی در مورد اسرائیل به چاپ برساند.و یا «دیتر هانیتش»، کاریکاتوریست باسابقه روزنامه «زود دویچه زایتونگ» چاپ آلمان به دلیل ترسیم کاریکاتوری از نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از این روزنامه اخراج شد!حالا باید قضاوت کرد که آزادی چاپ و نشر در ایران بیشتر است یا در آمریکا و اروپا؟!

 

امید به سلبریتی‌ها "نه" گفت

مهدی سالم مدیر شبکه امید در برنامه «سلام صبح بخیر» برنامه‌های تابستانه این شبکه تلویزیونی را تشریح کرد.او گفت: در تابستان امسال به مفهوم مسئولیت‌پذیری می‌پردازیم تا وقتی نوجوان خودش را شناخت بداند که باید مسئولیت‌پذیر باشد سپس به افزایش مهارت‌های خود بپردازد و ما در شبکه امید به مهارت‌افزایی می‌پردازیم و براساس سند چشم‌انداز با همکاری همه دستگاه‌ها جلو می‌رویم.مدیر شبکه امید ادامه داد: شما برای کودکان می‌توانید یک برنامه را بارها تکرار کنید و برایشان جذاب باشد اما نوجوانان اینگونه نیستند و می‌طلبد که ما یک شبکه پویا و فعال داشته باشیم. کنداکتور شبکه امید بر مبنای کنداکتور تحصیلی بچه‌ها نوشته می‌شود و کنداکتور سال تحصیلی ما از 6 صبح و کنداکتور تعطیلات ما از 8 صبح آغاز می‌شود. در بحث تامین سریال و فیلم سینمایی داریم و در بحث تولید به مهارت افزایی می‌پردازیم که از سواد رسانه تا آموزش مهارتهای دیگر می‌پردازیم.وی درباره ممنوعیت حضور سلبریتی‌ها در شبکه امید، توضیح داد:  ما اعتقاد داریم نوجوان بدون مسلح شدن به ابزار سواد رسانه‌ای تحت تاثیر چهره‌ها قرار می‌گیرد. چرا که آن‌چیزی که در فضای مجازی و زندگی ویترینی می‌بیند نوجوان باید این تمیز را قائل شود و بداند زندگی ویترینی چهره‌ها با زندگی واقعی آنها متفاوت است و شاید اگر زندگی واقعی آنها را نشان دهیم برایشان جذاب نباشد.سالم توضیحات بیشتری را داد و گفت: متأسفانه بسیاری از چهره‌ها از عمق محتوایی خوبی برخوردار نیستند و به شدت سطحی‌اند مخصوصاً در محتوای تربیتی، غنای لازم را ندارند. شاید هنرمندان خوبی برای بازی، اجرا،‌ موسیقی و حتی ورزشکاران خوبی باشند ولی از لحاظ دانش محتوایی و مسئله حوزه نوجوان خیلی سطحی‌اند و به تجربیات شخصی‌شان بسنده می‌کنند. حتماً به درد شبکه امید نمی‌خورند و از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم. البته ناگفته نماند که از چهره‌‌هایی عمیق محتوایی و دارای غنای تربیتی در برنامه‌هایمان بهره می‌بریم و استقبال می‌کنیم حضور پیدا کنند. اما برای چهره بودن اهمیتی قائل نیستیم و توان عمق معارفی و محتوایی برایمان حائز اهمیت است.

 

فرانسه آثار باستانی تاریخی «بنین»  را پس داد

بازگرداندن آثار هنری غارت شده آفریقا به کشورهای مبدا، مساله ای مهم در مناسبات کشورهای آفریقایی و اروپایی است، امری که فرانسه را بر آن داشته ۲۶ اثر تاریخی متعلق به بنین را به این کشور تحویل دهد.وزیر فرهنگ فرانسه اعلام کرد که پاریس بی معطلی این آثار را مسترد می کند.«فرانک ریستر» یادآور شد که فرانسه درخواست مشابه از کشورهای دیگر برای پس دادن آثار باستانی این کشورها را مورد بررسی قرار می دهد.گمان می رود که حدود ۹۰ درصد از میراث فرهنگی آفریقا در اروپا باشد. بنین اولین کشوری است که به طور رسمی از فرانسه خواسته است آثار باستانی اش را پس دهد.بنین در حال احداث و بازسازی موزه های خود و آموزش متصدیانی است تا از این آثار باستانی و شکننده به نحوی شایسته مراقبت به عمل آورند.چپاول و غارت آثار باستانی مستعمرات در دوره استعماری، قصه تازه‌ای نیست اما تلاش برای بازگرداندن آثاری که سالهاست در موزه‌های غرب خاک می خورند، تازگی دارد. کشورهای استعمار شده به طور روزافزونی خواستار بازگرداندن آثار هنری و باستانی چپاول شده‌شان هستند.

 

آیت الله حسینی شاهرودی دارفانی را وداع گفت

حضرت آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی از علمای حوزه علمیه قم به علت ایست قلبی و در سن ۹۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.این عالم وارسته فرزند مرحوم آیت الله العظمی شاهرودی (از مراجع طراز نجف اشرف) بود. معظم له پس از سال‌ها تدریس فقه واصول ودر کنار آن شرکت در درس والد معظّم خویش وبه لحاظ عوامل متعددی همچون نبوغ خدادادی وتوفیقات ربّانی وسعی وکوشش در تعلیم وتعلم وشرکت فعّال در مجالس استفتاءات ومباحثات علمی به بالاترین درجات علم وکمال نائل آمدند ورفته رفته رشد فکری وسطح علمی ومراتب اجتهاد وتقوای ایشان بر همگان روشن شده وظاهر گردید، لذا مرحوم آیة الله العظمی شاهرودی ایشان را شایسته تقلید دیدند ودر سال ۱۳۸۸ هجری قمری مقلّدین خود را در احتیاطات مسائل شرعی به فرزند برومند خود ارجاع دادند وبدین جهت بود که عده‌ای از مؤمنین پس از ارتحال آن مرجع عالیقدر در سال ۱۳۹۴ هجری قمری، به تقلید فرزند ایشان گرویدند.پس از آن به درخواست عده کثیری از مؤمنین از ایران وعراق وکشورهای دیگر در سال ۱۳۹۸ هجری قمری، رساله عملیه ایشان به زبان فارسی وعربی، در نجف اشرف به چاپ رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha