جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فضای مجازی

حوزه/ قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران، خودکنترلی و مراقبت شخصی را مهم ترین راه رعایت تقوای در فضای مجازی برشمرد.

دکتر معصومه نصیری در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»،اظهار داشت: در هر فضایی که انسان به کنشگری و تعامل می پردازد، ملزم به رعایت اصول و قواعدی است و هر چه محیط ناشناخته تر باشد رعایت آن اصول مهمتر به شمار می آید.

وی افزود: در فضای کمتر شناخته ای چون فضای مجازی، تعیین اصولی اخلاقی و رعایت تقوا برای بهره گیری از فناوری ها دارای اهمیت است، لذا بنیان های ارزشی و مسئولیت های تک تک ما در این فضا، چارچوب اخلاقی برای فعالیت و کنشگری مان را تعیین می کند.

نصیری تصریح کرد: اهمیت تعیین اصول تقوا برای کاربران کنشگر در این فضا از این روست که از سویی، امکان مخفی بودن و بی نام بودن، زمینه بی تقوایی را در این فضا بیش از فضای واقعی فراهم می کند ؛ و از سوی دیگر گستردگی کاربران و مخاطبان مطالب منتشره از سوی ما مسئولیت مان را در برابر کنش ها افزایش می دهد؛ زیرا هر فعل و کنش اخلاقی یا بی تقوایی ما به تعداد گیرندگان آن برایمان تبعاتی به همراه خواهد داشت.
این پژوهشگر سواد رسانه ای یادآور شد: نباید اجازه دهیم ویژگی جویندگی و برانگیختگی در هنگام کنشگری، ما را به شکستن حریم ها ترغیب کند و نباید تحت تاثیر برخی رفتارهای به ظاهر مدرن و ترقی خواهانه برخی کنشگران، مرتکب کنش هایی شویم که منجر به بی تقوایی در این فضا شود.

وی افزود: از نشانه های رعایت تقوا در فضای مجازی این است که از انتشار هرگونه مطلبی که شائبه افترا، تهمت، غیبت و منکری در این فضا باشد، به شدت احتراز کنیم. در عین حال باید از نشر و بازپخش هر مطلب و مبحثی که سودآور نبوده یا تنها از باب احتجاج باطل یا غلبه بر مخاطبی در فضای عمومی قابل انعکاس است، اجتناب کنیم.

نصیری یادآور شد: تقوا در فضای مجازی یعنی باید از دستکاری اطلاعات (کم و زیاد کردن و تغییر مضامین) و مطالب منتشره دیگران و حذف متعمدانه بخش هایی از آن به گونه ای که برداشت دیگری از محتوای آن بشود، پرهیز کنیم و لذا نباید مطالب و اخبار غیر واقع و کذب را با هدف تخریب و تشویش اذهان و افکار عمومی منتشر کنیم و باید کلیه رفتار و کنشگری هایمان در فضای مجازی را براساس منطق، وجدان، و ارزش های عرفی و انسانی تنظیم کنیم.

قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران در خاتمه گفت: افرادی که عادت کرده اند مراقب خود باشند در هر فضایی قرار گیرند به راحتی می توانند خود را کنترل کنند و مراقب رفتار و گفتارشان و حرکاتشان باشند ،گویی یک ابزار خود کنترلی در این گونه افراد وجود دارد؛ وقتی رعایت برخی اصول، جزئی از عصاره وجودی مان شد دیگر فرقی ندارد این رفتار در کجا و در چه فضایی خرج می شود، چرا که مهم رعایت آنها است حال چه در فضای حقیقی باشد چه در فضای مجازی.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha