شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کمپین تحریم حج به خاطر جنایت های عربستان

حوزه/ شمار زیادی از مسلمانان جهان معتقدند که باید حج را به خاطر حمله نظامی عربستان سعودی به یمن تحریم کرد و هم اکنون مسلمانان استرالیا به این حرکت پیوسته اند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، به نقل از SBS، شمار زیادی از مسلمانان در سرتاسر جهان معتقدند که باید شرکت در مراسم حج را به خاطر حمله نظامی عربستان سعودی به یمن، تحریم کنند. در حالی که انتظار می رود تا ماه آینده مسلمانان کشورهای مختلف در مراسم سالانه حج شرکت داشته باشند، تعداد از آنان از جمله مسلمانان استرالیایی می گویند که باید حج را تحریم کرد.

فراز رحمان یک فیلم ساز مسلمان معتقدند است که رفتن به حج در زمانه کنونی از نظر اخلاقی مسئولانه نیست.

این فیلم ساز 31 ساله در مصاحبه با خبرنگاران گفت: رفتن به حج از نظر اقتصادی به رژیم سعودی، که هم اکنون فجایع جمی علیه مسلمانان در یمن مرتکب می شود، کمک می کند. و معنای حج این نیست.

رحمان گفت: قبلا شاید گروه های کوچکی کم و بیش این حرف را می زدند، اما اکنون روحانیون برجسته خواستار آن هستند. من امیدوارم این مسئله سبب شود دیگر مسئولین و روحانیون نیز به این جنبش بپیوندند و سخن مشابهی به زبان بیاورند.

 

این درحالی است که چندی پیش نیز صادق غرویانی مفتی اعظم اهل تسنن در لیبی از مسلمانان سرتاسر جهان خواسته بود که به خاطر زیر پا گذاشتن حقوق بشر توسط عربستان سعودی، حج را تحریم کنند و بیش از یک بار به حج و عمره مشرف نشوند و پول خود را به جیب حاکمان سعودی نریزند،‌ زیرا آنها مسلمانان را در یمن و لیبی می کشند و به زودی مسلمانان سودان و الجزائر و تونس را نیز قتل عام خواهند کرد و هیچ مکانی در زمین نیست مگر اینکه حاکمان سعودی با پول خود آن را به فساد کشانده اند.

وی یکی از شخصیت های برجسته اهل تسنن بوده و در این مسیر تنها نیست. در این میان بسیاری کاربران مسلمان شبکه های اجتماعی نیز با ترویج هشتک بایکوت حج در توئیتر، این حرکت را در کشورهای مسلمان نشین در جهان تبلیغ می کنند.

لازم به ذکر است با وجود محکوم بودن جنایت های عربستان در نقاط مختلف جهان؛‌ تحریم حج و راه اندازی کمپین در این زمینه مورد تایید تمام مسلمانان اهل سنت و شیعه نیست و گروه های محدودی بنا به تشخیص خود یا تشویق مفتیان و شخصیت های دینی چنین باوری دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha