پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مقاومت

حوزه/ استاد حوزه علمیه بیرجند در بیان شکل‌گیری اندیشه مقاومت اسلامی در بسیاری از کشورها گفت: امروز اندیشه مقاومت اسلامی در بسیاری از کشورها شکل گرفته است و این به برکت امام راحل و انقلاب اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام سید محمود حسینی از اساتید حوزه علمیه خراسان جنوبی در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس سلام الله علیها بیرجند گفت: وجود امام رضا(ع) در ایران آثار و برکاتی داشته و دارد که اولین برکت وجودی حضرت، ورود سادات علوی به ایران و رشد فراگیر تشیع در جهان است.

وی ادامه داد: بارزترین نمونه ورود سادات علوی و خاندان اهل بیت(ع) بعد از ورود امام رضا(ع) به ایران ، حضور حضرت فاطمه معصومه(س) در قم است که  بعد از آن، قم پایگاه حوزه‌های علمیه و نشر علوم و معارف اسلامی در دنیا شد.

این استاد حوزه در بیان شکل‌گیری اندیشه مقاومت اسلامی در بسیاری از کشورها تصریح کرد: امروز اندیشه مقاومت اسلامی در بسیاری از کشورها شکل گرفته است و این به برکت امام راحل و انقلاب اسلامی ایران است، شیخ زکزاکی شاگرد امام خمینی رحمة الله علیه بود، الحوثی‌های یمن درس خوانده جامعه المصطفی قم هستند و همچنین حوزه تحولی لبنان توسط شهید چمران و امام موسی صدر تاسیس شد که از شاگردان امام خمینی(ره) بودند لذا سرمنشأ همه این برکات در شهر قم بود که به خاطر وجود مبارک حضرت فاطمه معصومه(س) بود.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه نقطه عطف و شروع انقلاب اسلامی ایران هم در مشهد مقدس بود که با واقعه قیام مسجد گوهرشاد آغاز شد، خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌های درجه اول انقلاب در مشهد انجام می شد و حضرت آیت الله خامنه‌ای در این شهر فعالیت داشتند، شهید مطهری هم سخنرانی‌های خود را در مشهد برگزار می‌کرد.

وی با بیان شیوه تبلیغی امام رضا(ع) در دربار عباسیان افزود: شیوه حضرت به صورت برگزاری نشست ها و مناظرات و گفتگوهای علمی بود که بدینوسیله نیروسازی کرده و به شهرهای دور و نزدیک اعزام می کردند، این نیروهای اعزامی یا از برادران و یا از اصحاب درجه اول ایشان بودند که نتیجه این امر، شکل گیری قیام هایی بود که بعد از شهادت امام رضا(ع) اتفاق افتاد که منجر به شکل گیری دولت آل بویه شد که این حکومت توانست بیشتر شهرها را به تشیع گرایش دهد و بعد از آن و با فاصله کمی دولت صفوی روی کارآمد که نتیجه روی کارآمدن این حکومت، رسمی شدن مذهب تشیع در ایران بود و این‌ها همه از برکات وجودی امام رضا(ع) می‌باشد.

این استاد حوزه، موقوفات را دومین برکت وجودی امام رضا علیه السلام در ایران برشمرد و بیان کرد : بزرگترین و بیشترین موقوفات جهان اسلام برای امام رضا(ع) انجام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha