سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
اب

حوره/ استاد دانشگاه تهران با بیان این که شورای نگهبان حافظ اندیشه‌های انقلاب است، گفت: بهترین ترکیب شورای نگهبان در دوره فعلی شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» فیروز اصلانی عصر دیروز در نشست تخصصی شورای نگهبان و مبارزه با فساد که در سالن جلسات اداره کل  تبلیغات اسلامی قم  برگزار شد، اظهار داشت: همه نظام‌ها برای تحقق اهداف و ارزش‌های خاصی ایجاد شده‌اند هر چند که اهداف و ارزش‌ها متفاوت بوده و در برخی زمان‌ها راه حل تحقق این آرمان‌ها نیز متفاوت است.

وی ادامه داد: همه اندیشه‌ها و آرمان‌ها تا زمانی که تبدیل به نظریه و نظام نشود هیچ ضمانتی برای تداوم آن اندیشهها وجود ندارد.

اصلانی بیان داشت: تضمین همه اندیشه‌ها منوط بر نظامی است که نظریه‌ای که به دنبال تحقق اندیشه است را بتواند برآورده سازد.

وی افزود: همانطوری که ظهور و بروز اندیشه انقلاب اسلامی ایران علل خاصی دارد تداوم آن هم نیازمند همان علل است.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: استقرار نظام اسلامی برای تحقق ارزش‌ها بوده است و استمرار نظام جمهوری اسلامی نیز همین علل را نیازمند است.

وی ادامه داد: علاوه بر این یک اندیشه‌ای خاص برای این که بقای خودش تضمین و ضمانت ایجاد کند نیازمند این است که اندیشه‌های خودش را نهادینه کند.

اصلانی افزود: در دانشگاه تل آویو همایشی را برای انقلاب اسلامی برپا کردند تا به این موضوع پی ببرند که برای از بین بردن انقلاب اسلامی چه کاری باید بکنند که نشان می‌دهد دشمن بیکار ننشته است.

وی به نکته سنجی و تیزبینی امام خمینی (ره) در اوایل انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: تیزبینی و هنر رهبران انقلاب این بود که توانستند که اندیشه‌های خودشان را در انقلاب نهادینه کنند.

راز بقای ساختار حکومت انقلاب نهادینه کردن ارزش‌ها و آرمان‌ها است

اصلانی افزود: راز بقای ساختار حکومت انقلاب نهادینه کردن ارزش‌ها و آرمان‌ها است به‌طوری‌که امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب به دنبال نهادینه‌سازی افکار و اندیشه‌ها بود و تا حدودی هم در این کار موفق بود.

وی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب نیز امام خمینی (ره) بحث انتخابات برای تعیین نوع نظام را به میان آوردند درحالی‌که نتیجه را مردم در کف خیابان انتخاب کرده بودند.

اصلانی افزود: در این مورد امام خمینی (ره) به دنبال سامان دادن سیاسی بود اما پای مردم را به وسط کشید برای این‌که مردم وارد شوند و پای خواسته‌ای خودشان بایستند.

وی ادامه داد: درواقع امام خمینی (ره) در این زمینه به دنبال نهادینه‌سازی حضور مردم و مشارکت آن‌ها در خصوص سرنوشت خودشان بودند.

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: در تدوین قانون اساسی نیز امام خمینی (ره) عجله‌ای داشتند برای این‌که اندیشه‌ها و آرمان‌های انقلاب را نهادینه‌سازی کرده و تبدیل به قانون کنند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی با تیزبینی امام نهادهای حافظ اندیشه و آرمان‌ها ایجاد کرده است که ماندگاری انقلاب را تضمین می‌کنند.

اصلانی به وظایف شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: قانون اساسی در 177 اصل تدوین‌شده و در همین قانون وظایف شورای نگهبان به‌خوبی تدوین‌شده است.

وی ادامه داد: در تدوین قانون اساسی تمامی کتاب‌ها و اندیشه‌ورزی‌های علمای اسلام در تاریخ تشیع مطالعه شده و از آن‌ها بهره گرفته‌شده است.

شورای نگهبان حافظ و بقای اندیشه‌های انقلاب است

اصلانی تأکید کرد: شورای نگهبان حافظ و بقای اندیشه‌های انقلاب است و نباید در این مهم کوچک‌ترین تردیدی به خود راه بدهیم.

وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مانند همه نظام‌ها دشمن دارد و هدف این دشمنان ضربه زدن به‌نظام و نابودی آن است.

اصلانی بابیان این‌که انقلاب اسلامی ایران بالاتر از نهضت حضرت محمد (ص) نیست، بیان داشت: قطعاً امکان تحریف در انقلاب وجود دارد و نباید خوش‌خیال باشیم و اجازه تحریف را به انقلاب بدهیم. وی ادامه داد: شورای نگهبان در این زمینه نقش مهمی دارد این شورا نمی‌گذارد محتوی از ریل اسلام خارج شود و نباید از این مهم غافل شویم که اگر شورای نگهبان نبود وضعیت کشور بسیار مفتضح بود.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: جلوگیری از ورود نااهلان در عرصه کارگزاری انقلاب یکی از وظایف شورای نگهبان است چراکه باید انقلابیون در میدان باشند تا ارزش‌های انقلاب در جامعه حفظ شود.

وی ادامه داد: هیچ نظامی این کار را نمی‌کند که غیر معتقد به ارزش‌های نظام خودش به پست‌های کلیدی برسد.

اصلانی بابیان این‌که نفوذ در کشور طبیعی است، ابراز داشت: این شورای نگهبان است که باید در برابر این نفوذها بایستد و یکی از دلایل اصلی تشکیل شورای نگهبان همین موضوع است.

بهترین ترکیب شورای نگهبان در دوره فعلی شکل‌گرفته است

وی بابیان این‌که جریان فرصت‌طلب نباید از فیلتر شورای نگهبان رد شود، تصریح کرد: بهترین ترکیب شورای نگهبان در دوره فعلی شکل‌گرفته است و اگر این نهاد نبود مشخص نبود انقلاب چه سرنوشتی داشت.

وی افزود: شورای نگهبان انقلاب را حفظ کرده است و در بسیاری از موارد انتقادها از شورای نگهبان وارد نیست چراکه اصلاً به این شکل نیست که اعضای شورا از فساد فردی اطلاع داشته باشند و وی را تأیید کنند.

اصلانی ادامه داد: افراد در طی دوران تغییر پیدا می‌کنند و عوض می‌شوند و این مورد در خصوص کارگزاران انقلاب نیز وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مطالبه گری در جامعه می‌تواند کار شورای نگهبان را راحت کند و در این زمینه وظیفه مردم خطیر و تعیین‌کننده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha