پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علی شمخانی

حوزه/ دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: تحریم ظریف پس از مخالفت با پیشنهاد ترامپ برای گفت‌وگوی حضوری، نشان داد که قطار «فشار حداکثری» در «ایستگاه ناکامی» متوقف شده و سرنشینان آن چاره‌ای جز تغییر ریل به سمت اجرای تعهدات و احترام به حقوق قانونی ایران ندارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی ابعاد شکست «راهبرد فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران را تشریح کرد: «ترامپ با خروج از برجام و اتخاذ راهبرد فشار حداکثری علیه ایران، تلاش کرد با تحقیر رقبای داخلی خود و جامعه بین‌المللی به همگان اثبات کند که او فردی متفاوت بوده و با پیگیری روش‌های ابتکاری خود می تواند بیشترین منافع را با کمترین هزینه بدست آورد. راهبرد فشار حداکثری با تمرکز بر تضعیف پایه های اصلی قدرت جمهوری اسلامی ایران یعنی رهبری،مردم، سپاه ودستگاه دیپلماسی طراحی شد و ابزار تحریم به عنوان کم هزینه‌ترین اقدام برای ضربه زدن به مبانی اقتدار ایران مورد بهره برداری قرار گرفت.»

در این یادداشت آمده است: «واکنش سرد و مقابله جویانه مردم و تثبیت روزافزون شرایط اقتصادی کشور، افزایش تحرک موثر منطقه‌ای و بین‌المللی و مواضع قاطع و غیر قابل خدشه رهبر معظم انقلاب، ضمن مآیوس سازی ترامپ از مسیر آغاز شده، فشارهای داخلی رقبا و جامعه بین‌الملل را بر وی به صورت بی سابقه‌ای افزایش داد.»

شمخانی در این یادداشت خاطرنشان می‌کند: «تحریم وزیر محترم امور خارجه ایران پس از مخالفت با پیشنهاد ترامپ برای گفت‌وگوی حضوری با ایشان، نشان داد که قطار «فشار حداکثری» در «ایستگاه ناکامی» متوقف شده و سرنشینان آن چاره‌ای جز تغییر ریل به سمت اجرای تعهدات و احترام به حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران ندارند. دیپلماسی فعال و موثر جمهوری اسلامی ایران تحریم پذیر نیست و ترامپ و هیچ یک از همپیمانان او نمی‌توانند مانع انعکاس صدای رسا و حقانیت ایران به جهانیان شوند.»

بر پایه این گزارش، دولت آمریکا بامداد پنجشنبه دهم مرداد ماه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را تحریم کرد. ظریف در واکنش به این تحریم در صفحه توئیترش نوشت: «ایالات متحده می‌گوید مرا به عنوان "سخنگوی اصلی ایران در سرتاسر جهان" تحریم کرده است. واقعیت آنقدر دردناک است؟ این تحریم بر من یا خانواده من هیچ اثری ندارد، چراکه من خارج از ایران، هیچ دارایی یا منافعی ندارم. متشکرم که مرا چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان می‌پندارید.»

وزیر خارجه همچنین در توئیت دیگری نوشت: « ما می‌دانیم گفتگو و صلح خواهی تهدیدی برای موجودیت «تیم بی» است؛ و از آنجا که دلیل تحریم من را سخنانم عنوان کرده‌اند، آیا مردم آمریکا به مجوز اوفک (دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا) برای خواندن نوشته‌های من و یا گوش دادن به مصاحبه هایم نیاز دارند؟!»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha