جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مشاوره فرهنگی

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف استان قم گفت: نوبت‌های عصر طرح مشاوره روانشناختی و خانواده با حضور ۱۰ مبلّغ متخصص در ۶ بقعه قم اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام یوسف احمدی با اشاره به راه‌اندازی طرح مشاوره هفتگی در بقاع متبرکه شاخص استان قم از سال ۱۳۹۵ اظهار کرد: تا پیش از آن در ایام تبلیغی و به صورت مقطعی، طرح مشاوره با حضور مبلغان سازمان اوقاف انجام می‌شد اما از این تاریخ به بعد، شاهد سامان‌دهی طرح و نظم بیشتر در برگزاری آن هستیم.

وی افزود: کارگروه مشاوره اوقاف قم از اوایل سال ۹۵ شکل گرفته و در حال حاضر به صورت مرتب پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها در بقاع متبرکه‌ای که زائران قابل توجهی دارند، طرح مشاوره رایگان در موضوعات مختلف اجرایی می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به بقاع متبرکه‌ای که این طرح در آنها اجرا می‌شود گفت: از جمله این حرم‌های مطهر می‌توان به آستان مقدس امامزادگان موسی مبرقع(ع)، علی بن جعفر(ع)، شاه سید علی(ع)، جعفر شهید(ع) و ابراهیم(ع) و مزار مقدس شیخان اشاره کرد.

وی ادامه داد: در این طرح مبلغان روحانی که دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد مشاوره بالینی یا مشاوره خانواده هستند و و برخی از آنها هم دکتری روانشناسی و مشاوره دارند بکار گرفته می‌شوند.

حجت‌الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: این مشاوران در نوبت‌های عصر که معمولا تعداد زائران بقاع متبرکه بیشتر است، پاسخگوی موضوعات مختلفی هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه از جمله مسائلی که توسط این مشاوران پاسخ داده می‌شود می‌توان به احکام و موضوعات اعتقادی، برنامه‌ریزی تحصیلی، پاسخگویی به شبهات دینی، خانواده، اعتیاد، ازدواج و طلاق، فرزندپروری و ارتباط بین همسران اشاره کرد گفت: آسیب‌شناسی بر اساس مشاوره سال‌های گذشته در حوزه‌های مختلف هم صورت گرفته است و علاوه بر این بازخوردهای مردمی هم به صورت منظم رصد می‌شوند و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: این جلسات در مراکز مشاوره دارای هزینه هستند ولی در بقاع متبرکه به صورت رایگان و از محل عواید موقوفاتی که نیت واقفان خیراندیش، اینگونه مسائل بوده ارائه می‌شوند.
حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه در بعضی موارد نیاز به تجدید جلسات مشاوره است تصریح کرد: حتی المقدور زمان‌بندی به صورتی انجام می‌شود که مخاطبان همه جلسات مشاوره را در همان بقاع متبرکه انجام دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان کرد: تاکنون شاهد مشاوره‌های منجر به صرف نظر از طلاق و بازگشت نوجوانان فراری از خانواده در بقاع متبرکه بوده‌ایم و مفتخریم که این طرح را به عنوان یک خدمت به زائران از محل عمل به نیات واقفان خیراندیش اجرایی می‌کنیم.

وی ادامه داد: کارگاه‌های مختلفی هم ویژه مبلغان، خدام بقاع متبرکه و عموم افراد جامعه با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود و در مجموع رضایت‌مندی عمومی از طرح وجود دارد و حتی در روزهای میان هفته، برخی زائران خواهان حضور مشاوران هستند.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به حمایت همه جانبه مدیرکل و معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف قم از طرح مشاوره در بقاع متبرکه افزود: ارتباط خوبی میان مشاوران با کارگروه‌های مربوطه وجود دارد تا مشاوره‌ها عالمانه باشند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه این طرح در چهار بقعه ناحیه یک و دو بقعه ناحیه دو شهرستان قم اجرایی شده است گفت: در حال حاضر ۱۰ نفر مبلغ در اجرای طرح همکاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس رصدهای صورت گرفته، بیشتر مراجعه‌کنندگان خواستار دریافت مشاوره در مورد مسائل مربوط به خانواده شامل روابط زوجین، تربیت فرزند و آسیب‌های فردی و اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و فضای مجازی هستند 
همچنین موضوعات بالینی مانند وسواس، اضطراب و ... هم در مراتب بعدی قرار دارند.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha