جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
گزارشی عملکرد رسانه رسمی حوزه-صدرایی

حوزه/ با حضور مدیر حوزه های علمیه عملکرد دو ساله رسانه رسمی حوزه های علمیه اعم از خبرگزاری و افق حوزه ارایه شد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه ، حسن صدرایی عارف امروز در آیین بزرگداشت روز خبرنگار و رونمایی از سایت جدید خبرگزاری حوزه که در مرکز مدیریت حوزه  و با حضور آیت الله اعرافی در قم برگزار شد گفت: عمیقا معتقد هستیم که یکی از بهترین و پرنفوذترین راه های تحقق پیام قرآن، کار رسانه است و به همین دلیل با ایمان در این مسیر گام بر می داریم.


وی افزود: در این دو سال چند گام در خبرگزاری حوزه برداشته شده است از جمله، ارتقای سطح دانشی همکاران؛‌ رشد 29 درصدی اخبار با تولید 68 هزار خبر؛ رشد 7 برابری شبکه های اجتماعی؛  134هزار مخاطب در فضای مجازی؛ فعال سازی 6 گروه تخصصی نخبگانی در حوزه عربی عراق و فرانسوی و مصری با ارتباط با 800 نفر از متخصصین امر؛  ارتقای صفحات فعال استانی از 18 صفحه به 23 صفحه؛  پنج زبانه شدن خبرگزاری؛‌ معرفی خدمات اجتماعی روحانیت با بیش از 100 خدمت ویژه روحانیت در دو سال گذشته؛‌ ایجاد صفحه یادداشت و مقاله با هدف حمایت از فضلای جوان،؛  پاسخگویی به احکام مبتلا به و تبیین سبک زندگی اسلامی؛ صفحه ویژه سینما و تلویزیون و... از جمله این خدمات است.


سردبیر خبرگزاری حوزه یادآورشد: ایجاد صفحه ویژه بانوان؛ راه اندازی سلسله مصاحبه های صریح و بی پرده با هدف بررسی مسایل صنفی روحانیت و مسایل روز؛ راه اندازی گفتگوی ماه با هدف معرفی فضلای حوزه،؛ پرونده های ویژه در حوزه ملی و بین المللی، سیل و روحانی (1200 خبر و عکس)؛  مخاطب محوری در خبرگزاری حوزه از جمله ظرفیت های این دو ساله بوده است.

وی گفت: رتبه عددی خبرگزاری حوزه در الکسا  به دلیل هجرت مصرفی رسانه ها از سوی مخاطبان است که شامل همه خبرگزاری ها می شده است، ولی افت ما کمتر بوده است و امروز حوزه نیوز بسیاری از خبرگزاری ها را پشت سر گذاشته است.
صدرایی عارف اظهارکرد: ارتباط زنده با صداوسیما، ورود به عرصه مولتی مدیا و تولید گزارش های ویدئویی، ارسال پیامک و ایمیل به مخاطبان و جامعه مخاطب 17 هزار نفری، برگزاری پویش های نقد و مطالبه گری، انتشار کتب از فعالیت ها، برگزاری 120 جلسه تعاملی با مدیران و فعالان رسانه، بازدید بیش از 80 شخصیت حوزوی و بین المللی از خبرگزاری حوزه، برگزاری 8 نشست تخصصی با موضوعات ملی، برگزاری 10 نشست ارتقای سواد رسانه ای، میزبانی از طیف های مختلف حوزوی برای برگزاری نشست خبری با تنوع مخاطبان، کادرسازی رسانه ای در حوزه های سراسر کشرو و برگزاری سه کارگاه مهارت های رسانه ای، مرجعیت خبرگزاری حوزه و بازنشر محصولات در حوزه مکتوب و مدیا، از جمله ظرفیت های فعال شده خبرگزاری حوزه در دو سال گذشته بوده است.

وی گفت: این خدمات با زحمات همکاران خدوم ما در این خبرگزاری انجام شده است البته کارها و راه های نرفته ما بسیار بیشتر از این موارد است که باید انجام شود.

سردبیر خبرگزاری حوزه اظهارکرد: در پایان از حمایت های آیت الله اعرافی و حجج اسلام والمسلمین حسینی کوهساری و برته و شورای دبیران و ناظران خبرگزاری و دبیران و خبرنگاران و عکاسان و مترجمان و فیلمبرداران و ادمین های شبکه های اجتماعی و خدمت رسانان بخش های دیگر حوزه تقدیر و تشکر داریم که در خلق این فعالیت ها اثرگذار بوده اند.

پاسخ به بسیاری از شبهات در حوزه مباحث علمی و دینی

در ادامه این مراسم حجت الاسلام رمضانعلی عزیزی سردبیر هفته نامه افق حوزه گفت: هفته نامه افق حوزه بیش از 17 سال سابقه کار دارد و در این چند صد شماره، بیش از 40 هزار خبر مهم حوزوی را بازتاب داده است.

وی افزود: افق حوزه تنها نشریه مکتوب سراسری حوزه های علمیه است؛ در حقیقت این نشریه برگی از تاریخ شفاهی حوزه های علمیه را ثبت کرده است.

سردبیر افق حوزه یادآورشد: مخاطبان افق حوزه، علاوه بر طلاب، جمع زیادی از نخبگان، اساتید، نمایندگان ولی فقیه و مدیران حوزه های علمیه هستند؛ این مخاطبان نخبه، انتظار ویژه ای نیز دارند.

وی گفت: برخی از انتظارات شامل یک نشریه علمی پژوهشی یا علمی ترویجی است؛ برخی از مخاطبان یک نشریه علمی با رویکرد تبلیغی و.. را طلب می کنند که پاسخگویی به این انتظارات بسیار سخت است.

حجت الاسلام عزیزی اظهارکرد: با مدیریت عالی که در این مدت اعمال شده افق ها و رویکردهای جدیدی در این نشریه باز شده که رویکرد علمی است؛ در دوره مدیریت جدید رسانه ای در حوزه 400 مقاله و مصاحبه و یادداشت علمی را در افق حوزه منتشر کردیم.

وی افزود: در این عرصه مجاهدات های گسترده و پیشرفت های چشمگیری داشتیم؛ مباحث علمی که در افق حوزه منتشر شده است بر اساس منویات مقام معظم رهبری بوده ا ست؛ برای اولین بار بحث فلسفه های مضاف را در حوزه را بیان کردیم؛  فقه مضاف و اقتصاد مقاومتی، بحث عفاف و حجاب و بانکداری و مباحث علوم انسانی از دیگر مباحثی است که در این نشریه بازتاب داده شده است.

سردبیر افق حوزه یادآورشد: این نکته مهم است که حتی خبرگزاری های غیر حوزوی از ما می خواهند که مصاحبه های تخصصی در افق حوزه منتشر شود، زیرا می دانند که این مصاحبه ها در این نشریه دیده می شود.

وی گفت: افق حوزه در بین نخبگان حوزوی مخاطبان خاص و نکته سنجی دارند که به تک تک کلمات و تیترها و رویکردهای این نشریه توجه دارند؛ در گذشته، افق مورد انتقاد برخی از بزرگان حوزه قرار گرفت به خصوص در بحث افق خانواده؛ بارویکرد جدید این صفحه به حدی رشد کرد که حضرت آیت الله سبحانی بسیاری از مباحث افق خانواده را در نشریه مکتب اسلام منتشر می کنند.

حجت الاسلام  عزیزی اظهارکرد: امروزه بیش از 6 هزار مخاطب در بخش فضای مجازی این نشریه را مدیریت می کنیم؛ شبهات بسیاری در حوزه مباحث علمی و دینی در این نشریه منتشر شده است؛ بخش پاسخ به شبهاتی که آیت الله العظمی سبحانی و آیت الله العظمی مکارم شیرازی قلم زده اند در حد و اندازه یک کتاب فاخر است.

وی افزود: از سال 97 تا کنون بیش از 20 ویژه نامه منتشر کردیم که شامل حمایت از کالای ایرانی، بانکداری اسلامی، عفاف و حجاب، فجر چهلم، شهدای مدافع حرم، مباحث تبلیغی و... که شامل بیش از 1000 صفحه است.
سردبیر افق حوزه یادآورشد: 5 ویژه نامه فاخر در مدت اخیر در دست چاپ داریم که از جمله آنها می توان به ویژه نامه بورس(80 صفحه)، ویژه نامه غدیر، گام دوم انقلاب اسلامی، ویژه نامه تبلیغی با تحریر بزرگان وعلما و فضای مجازی اشاره کرد.

وی گفت: تا کنون 2 جلد کتاب در زمینه اخلاق منتشر شده و 6 جلد کتاب آماده به چاپ داریم؛ 20 عنوان کتاب از صفحات افق حوزه در مباحث مختلف علمی و به روز استخراج کردیم که شامل مباحث فلسفه مضاف و مقالاتی است که آیت الله العظمی قلم زده اند است.

حجت الاسلام عزیزی اظهارکرد: برای اولین بار نقد بر معترضان بر فلسفه را در 5 شماره به قلم آیت الله العظمی سبحانی را منتشر کردیم؛ بیش از 98 درصد مخاطبان حوزه از چارت تشکیلات افق حوزه بی خبر هستند.

وی افزود: در حال حاضر افق حوزه با 5 نفر اداره می شود و این حجم تولیدات توسط دو نفر تولید می شود؛ این نشریه هیئت تحریریه ندارد؛ افق حوزه از ابتدایی ترین امکانات مورد نیاز هم محروم است.

سید محمد مهدی موسوی ی از خبرنگاران خبرگزاری حوزه  نیز به نمایندگی از خبرنگاران  در سخنانی ضمن  تشکر از مدیران رسانه حوزه گفت: نشریه افق حوزه از شمارگان 20هزاری افت خاصی داشته است؛ ولی به هر حال این نشریه نیازمند حمایت بیشتر است.

وی افزود: باید از الطاف مدیریت حوزه در حمایت و پشتیبانی از خبرگزاری تشکر ویژه داشته باشیم؛ رشد تعداد اخبار با وجود کم شدن نیروهای ثابت بوده است؛ در این وضعیت اقتصادی خبرنگاران نیازمند حمایت و مباحث معیشتی بیشتری هستند.

این خبرنگار خبرگزاری حوزه بیان کرد: حق التحریرها نسبت به سالهای گذشته ثابت مانده است؛ همگان از رسانه انتظار دارند، ولی خبرنگاران هستند که باید این محتوا را تولید کنند.

موسوی  گفت: برگزاری برنامه آموزشی خبری در قم بسیار مفید بود که با استقبال خاص طلاب انجام شد؛ امیدواریم که این طرح به خوبی انجام شود.

وی افزود: کادرسازی رسانه ای و تربیت رسانه درتراز حوزه یکی از مهمترین رویکردهای مدیریت جدید سردبیر حوزه بوده است که امیدواریم این امر توسعه یابد.

این خبرنگار خبرگزاری حوزه بیان کرد: حضور در قلمروها و عرصه های مهم خبری، انجام کارها بر اساس نیازهای روز و تعامل با خبرگزاری های داخل و خارج از جمله منویات دو سال گذشته آیت الله اعرافی بود که خوشبختانه این امر در این دو سال به خوبی محقق شده است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha