پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام علیرضا احمدی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: انقلاب عظیم علمی شیعی در راستای بسط و اشاعه تعلیمات اصیل اسلامی ثمره مجاهدت‌های امام باقر (ع) بود؛ به‌گونه‌ای که این امام موفق شدند شبکه‌ای علمی از اندیشمندان را با محوریت علوم اسلامی شیعی بنیان نهند.

حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با گرامیداشت سالگرد شهادت امام باقر (ع)، به تبیین خدمات و مجاهدت‌های آن حضرت همام پرداخت.

وی با اشاره به ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک-سیاسی در جامعه شیعی از سوی امام باقر(ع)، افزود: آن حضرت با بهره بردن از فضای اجتماعی و سیاسی که در اثر قیام‌های مختلف در بلاد اسلامی شکل گرفته بود و منجر به تغییر خلفا در فواصل زمانی اندک می‌شد، توانستند استعدادهای نهفته‌ای را که در جامعه اسلامی وجود داشت، شناسایی و آنان را از سرتاسر بلاد اسلامی گرد خود جمع نموده و از چشمه جوشان بی‌انتهای علم و فضیلت امامت سیراب کنند.

حجت‌الاسلام احمدی اضافه کرد: در این راستا این امام همام توانستند دانشمندان برجسته‌ای را در رشته‌های گوناگون معارف چون فقه، حدیث، تفسیر و دیگر شاخه‌های علوم اسلامی ازجمله کلام و طب و نجوم و... تربیت کنند و از این طریق «انقلاب عظیم علمی شیعی» را در راستای بسط و اشاعه تعلیمات اصیل اسلامی آغاز کنند.

وی ادامه داد: به تعبیری این امام موفق شدند شبکه‌ای علمی از اندیشمندان را با محوریت علوم اسلامی شیعی بنیان نهند. پس از این اقدام عظیم بود که مجامع علمی با محوریت و مدیریت آن حضرت شکل گرفت و وجود علمی ایشان به مرکز و کانون گردهمایی علما و دانشمندان اعم از شیعیان و اهل تسنن و نیز راویان حدیث و خطیبان و شاعران بنام گردید و حقایق و معارف اسلام به دست حضرت امام باقر (ع) و شاگردان ایشان به سراسر عالم انتقال یافت.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: شیخ طوسی دانشمند بزرگ اسلامی، تعداد شاگردان آن حضرت را ۴۶۲ مرد و دو زن می‌نویسد که در میان آنان، افراد برجسته‌ای همچون «زراره بن اعین، محمد بن مسلم ثقفی، ابوبصیر، لیث بن البخری مرادی، برید بن معاویه عجلی» و نیز شخصیت‌های مشهوری از بزرگان و مؤسسین فرقه‌های اهل تسنن همچون «ابوحنیفه»، «مالک» و «شافعی» دیده می‌شوند.

وی افزود: این شاگردان علاوه بر نشر علوم مختلف، بخش بزرگی از روایاتی که اینک در جوامع روایی شیعی گردآوری شده و به دست ما رسیده است را از آن حضرت نقل نمودند؛ تا اندازه‌ای که می‌توان مشاهده نمود که از مجموعه روایات منقول از امامان بزرگوار آنچه درزمینهٔ تفسیر، کلام، فتوا و احکام حلال و حرام از آن حضرت نقلشده، از کس دیگری صادر نشده است. این مجموعه جامع و کاملِ علوم اسلامی، پایه‌های استواری بود که بنای محکم و فراگیر مکتب غنی شیعه بر آن بنا شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha