شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
استاد علی اکبر رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه تهران در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه امام رضا(ع)، با اشاره به تلاش ها و جهاد علمی علمای اسلام در حفظ هویت و تاریخ شیعه، گفت: افرادی همچون علامه مجلسی چه خصوصیتی و چه عمر بابرکتی داشته اند که فقط یکی از کتاب هایش ۱۱۰ جلد است، در حالی که برای تالیف یک دایرة المعارف ۱۱۰ جلدی حداقل باید ۵۰۰ نفر مشارکت کنند!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، استاد علی اکبر رشاد در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه امام رضا(علیه السلام) تهران، اظهار داشت: انسان برای مدیریت برنامه های خود، در آغاز کار به یک تنظیم برنامه ای نیاز دارد و به یک تهیه کارنامه ای در پایان کار لازم دارد.

وی افزود: لازم است هر فردی از اهل فضل، اهل بحث، تهذیب و تحقیق، برای خود برنامه ای داشته باشد زیرا بدون برنامه کاری از پیش نمی رود.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با بیان این که هر فرد خود یک نهاد است، ابراز داشت: فرد بودن به این معنا نیست که ما باید کار برنامه ریزی را دست کم بگیریم. در نگاه معرفتی ما یک فرد یا انسان، یک دنیا است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران گفت: یک فرد می تواند جهانی را بسازد و یا تغییر بدهد، یک فرد مستعد است، قوه است و می تواند بدل به یک جهان عظیم بشود. یک فرد می تواند امت بشود. امام خمینی(ره) درباره شهید بهشتی فرمودند او یک ملت بود برای ملت ما! یک فرد بود اما به اندازه یک ملت تاثیرگزار بود و نقش داشت.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تصریح کرد: در نگاه معرفتی ما یک، یک نیست! بلکه یک مساوی است با بی نهایت یعنی در نگاه معرفتی اسلام انسان چنین ارزشی را دارد.

وی افزود: این که قرآن کریم می فرماید اگر یک نفر را احیا کنید گویی که همه بشر را احیا کرده اید یعنی وجود انسان آنقدر ارزشمند است که با همه بشریت برابری می کند. بنا بر این یک فرد، اگر چه یک است، اما یک جهان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که برنامه ریزی فقط برای سازمان ها یا نهادها نیست، ابراز داشت: یک فرد هم باید برنامه داشته باشد و در مقاطع مختلف این برنامه را وارسی کند تا ببیند حسب مرحله بندی و زمان بندی که پیش بینی کرده بود، چقدر پیش رفته است و آیا در حال پیشرفت است یا متوقف است یا از برنامه عقب افتاده است، و با ارزیابی برنامه خود برای پایان کار خود کارنامه ای تهیه کند.

وی خطاب به طلاب مدرسه علمیه امام رضا(علیه السلام)، گفت: این که بر برنامه ریزی تاکید داریم به جهت این است که طلاب عزیز که از امروز سال تحصیلی جدید را شروع می کنند موضوع برنامه ریزی را جدی بگیرند زیرا گاه با برنامه پیش رفتن، بهره وری را چند برابر می کند، اما بی برنامه پیش رفتن گاه سبب می شود انسان از مسیر خارج شده و از مقصد دور شود.

استاد رشاد اظهار داشت: هر طلبه ای برای خود برنامه تهیه کند و برنامه هایش را بنویسد. مثلا ببیند برای برنامه تهذیب خود چکار می خواهد بکند؟ باید خودتان به فکر خود باشید، زیرا برنامه ای که حوزه تدوین می کند حداقل ها و مشترکات است، اما هر کس باید برای خود یک برنامه ای تنظیم کند.

وی در ادامه با اشاره به تلاش ها و جهاد علمی علمای اسلام در حفظ هویت و تاریخ شیعه، گفت: افرادی همچون علامه مجلسی چه خصوصیتی و چه عمر بابرکتی داشته اند که فقط یکی از کتاب هایش ۱۱۰ جلد است، در حالی که برای تالیف یک دایرة المعارف ۱۱۰ جلدی حداقل باید ۵۰۰ نفر مشارکت کنند!

رئیس شورای حوزه علمیه تهران تاکید کرد: همه موفقیت های علمایی همچون علامه مجلسی به جهت برنامه ریزی، ارتباط شان با خدا، و جهاد علمی شان بود.

استاد رشاد در پایان با تاکید بر تحصیل غنی و عمیق علوم حوزوی توسط طلاب، گفت: هر کجا که می بینید دارای ضعف هستید حتما برای جبران آن درس برنامه ریزی کنید و به آن علم مسلط باشید.

وی افزود: اگر این ضعف مرتفع نشود، در ارائه مفاهیم دینی به مردم دچار خطا شده و این خسارت بزرگی خواهد بود و فردای قیامت بازخواست می شوید بنا بر این باید تلاش کنید در استفاده از امکانات حوزه که متعلق به حضرت حجت(ع) می باشد، نهایت دقت و اخلاص را در مطالعه دروس و خدمت به مردم داشته باشید. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha