شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فقه نظام ساز

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین همتی گفت: بی شک یکی از پایه های اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، بحث نظام سازی است و این نظام سازی از طریق همین فقه های تخصصی اتفاق خواهد افتاد، زیرا این مدل ضمن این که اسلامیت برنامه ها را تضمین می کند، نوعی تسرّی نظریه ولایت فقیه در ساختار سیاسی و اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین حیدر همتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به ضرورت راه اندازی رشته های تخصصی فقه نظام ساز، گفت: مبنا و نظریه ایده فقه تخصصی نظام ساز این است که طلابی تربیت شوند تا در موضوعات مبتلی به جامعه آگاهی کامل را داشته باشند. مقام معظم رهبری در همین راستا می فرمایند؛ مجتهد، امروزه نمی تواند به مقام تشخیص حکم برسد مگر این که روابط پیچیده موضوعات را درک کند.

وی افزود: امروز مسائل اجتماعی سیاسی، مسائل کلانی است یعنی مسائل جزئی نیست و با بحث نظام های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مواجه هستیم، بنابراین برای ورود آگاهانه به این مسائل، رشته تخصصی فقه نظام ساز را تاسیس کردیم، و تخصصی ناظر به موضوع خاص، و منظور از نظام ساز، مباحث کلان سیاسی، اجتماعی و... است و مربوط به فرد یا شخص نیست بلکه موضوع آن طراحی نظام های کلان و اداره آن است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) تهران افزود: فرایند تحصیل در این رشته ها هم به این صورت است که طلبه باید ابتداءً یک دوره علوم بنیادین یا بحث مبانی نظری فقه نظام ساز را بگذراند. هدف ما در این دوره آشنایی طلاب با رویکردهای کلان و پیش فرض ها است. در این دوره طلاب اگر بخواهند وارد این مباحث شوند، یک پیش فرض هایی وجود دارد، چون معمولاً در حوزه های علمیه به آن ها پرداخته نمی شود.

وی ادامه داد: همچنین طلاب در این دوره با مباحثی همچون «آرمان شهر نویسی» آشنا می شوند، یعنی طلبه ای را باید تربیت کنیم که بتواند آرمان شهر اسلامی را ترسیم کند و آن چه را که از ذهن خود از شیوه اقتصاد اسلامی یا مباحث فرهنگی جامعه دارند را ترسیم نمایند و همگی این مباحث در دوره مبانی اتفاق می افتد.

حجت الاسلام والمسلمین همتی اظهار داشت: اولین دوره علوم بنیادین را سال گذشته برگزار کردیم و امسال هم دوره دوم یعنی مرحله انتخاب رشته های خاص و ورود به این رشته ها است را برگزار خواهیم کرد. البته با توجه به اهمیت این رشته ها باید طلابی به تحصیل بپرداند که علاوه بر ظرفیت های استعدادی، وقت و فرصت کافی برای این مسئله داشته باشند زیرا مباحث سنگین است و یک طلبه ها علاوه بر این که باید با مباحث سنتی آشنا باشند، به بحث های روز هم تسلط داشته باشند.

وی افزود: تحصیل در این رشته ها نیازمند جدیت، وسعت وقت و استعداد است، زیرا فقه تخصصی نظام ساز یعنی جدیت و تلاش به توان دو تا بتواند به مباحث مطرح شده در دوره ها تسلط پیدا کند و لذا معمولاً افراد کمتری پیدا می شوند که در این مسیر گام بردارند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) تهران تصریح کرد: طلابی که پارسال دوره علوم بنیادین را گذرانده اند، امسال می توانند در یکی از دو رشته فقه السیاسه و رشته فقه المالکیه الفکریه مشغول به تحصیل شوند.

وی با اشاره به گفتمان سازی رشته های تخصصی فقه نظام ساز در حوزه های علمیه، گفت: کارگروه های علمی این رشته ها تشکیل شده و ما هم اکنون در حال طراحی رشته های علمی هستیم اما ورود طلبه ها به این مباحث مشروط به گذراندن علوم بنیادین و گفتمان سازی آن در مدارس علمیه و آشنایی طلاب نسبت یه اهمیت و ضرورت تحصیل در این رشته ها و نقش آن ها در جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین همتی در پایان با اشاره به ضرورت حمایت مرکز مدیریت حوزه های علمیه از رشته های تخصصی فقه نظام ساز و گفتمان سازی آن در مدارس علمیه استان تهران، گفت: برای گفتمان سازی این رشته ها نیازمند عزم جدی مدیران و اساتید حوزه علمیه هستیم.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) تهران اظهار کرد: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب بی شک یکی از پایه های اصلی آن، بحث نظام سازی است و این نظام سازی هم از طریق همین فقه های تخصصی اتفاق خواهد افتاد، زیرا این مدل هم اسلامیت برنامه ها را تضمین می کند و نیز نوعی تسرّی نظریه ولایت فقیه در ساختار سیاسی و اجتماعی است لذا این قضیه باید جدی گرفته شود و موانعی که برای این مسئله مثل صدور مجوزهای مدارج تحصیلی این رشته ها وجود دارد با مساعدت شورای عالی حوزه های علمیه، از میان برداشته شود و ان شاءالله حمایت جدی از راه اندازی این رشته ها داشته باشند. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha