جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رحمانی

حوزه/ مسئول اداره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: عرفه موعد طلب مغفرت و نیایش اولیای الهی و از بهترین فرصت‌های زمانی و مکانی طلب بخشش است.

حجت‌الاسلام امید رحمانی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با گرامیداشت فرارسیدن روز عرفه، اظهار کرد: روز نهم ذی‌الحجه، روز عرفه، اگرچه به اسم عید نامیده نشده اما به دلیل مقام و منزلت و شأن و برتری و نیز روزی که به‌طور خاص خداوند سفره جود و بخشش خود را بر بندگان خاص و عام خود از حضرت آدم ابوالبشر (ع) و از ابتدای خلقت تا به امروز گسترانده، بر دیگر روزهای سال برتری یافته و از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار می‌رود.

وی افزود: در این روز است که انسان همچون جد بزرگوار خویش حضرت آدم (ع) روبه درگاه الهی می‌آورد و از این فرصت زمانی و مکانی مغفرت، برای توبه به درگاه معبود خویش بهره می‌برد و با زمزمه کردن دعاهای پرمعنا و انجام اعمال این روز، از گناهان و لغزش‌های خویش طلب مغفرت می‌کند.

حجت‌الاسلام رحمانی با بیان اینکه روز عرفه؛ روز طلب مغفرت و نیایش انبیا و اولیای الهی از آدم تا خاتم (ع) است، خاطرنشان کرد: فرصت عبادت این روز و روی آوردن به درگاه الهی برای توبه و استغفار و مناجات، از آدم ابوالبشر تا اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) به‌ویژه وجود مقدس حضرت سیدالشهدا خود گویای عظمت این روز و اهمیت آن برای توبه و استغفار و راز و نیاز با معبود و قرب الهی در این ظلمتکده دنیای فانی است.

وی افزود: در چنین روزی بود که به فرموده امام صادق (ع) جبرئیل، حضرت ابراهیم را روز عرفه به این مکان آورد، چون ظهر فرارسید، جبرئیل گفت: «ای ابراهیم! به گناه خود اعتراف کن و مناسکت را بیاموز! چون جبرئیل گفت اعتراف کن! این سرزمین عرفات نامیده شد.»

حجت‌الاسلام رحمانی اضافه کرد: به همین دلیل است که این روز، روز عرفه و آن صحرا، به صحرای عرفات نام‌گذاری شده تا حاجیانی که از ظهر روز نهم ماه ذی‌الحجه، در آن مکان مقدس وقوف می‌کنند خود را با توبه و انابه به درگاه الهی در مراسم باشکوه حج، آماده ادای کامل این فریضه کنند.

مسئول اداره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: همچنین این روز برای تمامی کسانی که در جای‌جای گیتی قرار دارند، فرصتی است تا فیض این روز شریف را درک کنند و همچون حاجیان حج بیت‌الله الحرام که به فیض عظیم آمرزش گناهان نائل می‌شوند، با نیایش و طلب بخشش به این ثمره بابرکت این روز دست یابند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha