پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مظاهری

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که متاسفانه تسلط بر ادبیات عربی در سال های اخیر افت کرده است، تصریح کردند: درس بدون مباحثه چون مال بی تجارت و بدون سود است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله العظمی حسین مظاهری، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح سال تحصیلی جدید حوزه علمیه اصفهان، در مدرسه صدر بازار با بیان این که شیعه وابسته به حوزه های علمیه است، اظهار کردند: ارزنده ترین و بهترین کارها تحصیل علم دینی است.

معظم له بیان کردند: ما طلبه ها باید سه مرحله را طی کنیم و اگر این مراحل تام نباشد کار ما ناقص است؛ مرحله اول ادبیات است که باید در سالهای ابتدای طلبگی به جایی برسیم که عبارات عربی را بی غلط بخوانیم.

این مرجع عالی قدر با بیان اینکه  تسلط بر ادبیات عرب کار لازمی برای طلاب است؛ تصریح کردند: چرا که فقه ما منطبق بر ادبیات عربی است واین تسلط بر عربی برای یک طلبه هرچه بیشتر بهتربوده.

*تقاضا دارم بر تسلط بر ادبیات عربی طلاب جدید پافشاری کنید

ایشان اظهار کردند: متاسفانه تسلط بر ادبیات عربی در سال های اخیر افت کرده است و حوزه علمیه اصفهان که در گذشته در ادبیات عرب سرآمد بوده، باید جبران این خسارت را بکند؛ من از معاون آموزشی حوزه علمیه اصفهان تقاضا دارم روی آموزش تسلط طلبه ها بر ادبیات عرب پافشاری داشته باشند.

حضرت آیت الله مظاهری عنوان کردند: مرحله دوم که لازم طلاب به آن توجه داشته باشند، مرحله سطح یعنی روخوانی است؛ کار ما متوقف بر فقه واصول است و باید چند سالی روخوانی این فقه واصول را داشته باشیم واین امر از تسلط بر ادبیات عرب مشکل تر است و وقتی می خواهیم وارد مرحله سوم بشویم باید آشنا به فقه امام صادق(ع) باشیم.

* درس بدون مباحثه مانند مال بدون سود است

معظم له با اشاره به اینکه هیچ گاه نگوییم این کار مشکل است، گفت: نقل می شود که شهید اول که محکوم به اعدام بوده و در زندان اصل لمعه را نگاشته است، همچنین شهید دوم که در مضیقه شدید بود در آن حالت شرح لمعه را نگاشته است که یک دوره فقه عالی است و مرحوم شیخ انصاری در حالی که چشمهایش بیماری تراخوم داشت بدون کمک، توانستند رسائل و مکاسب را بنویسند، این رسائل و مکاسب دو کتاب گرانقدر هستند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان اذعان داشتند: مرحله سومی که طلاب باید بگذارند، درس خارج فقه و اصول است که کار بسیار مشکلی است، چرا که اولاً استاد باید تخصصی در فقه و اصول داشته باشد و ثانیا طلبه درس خارج باید پیش مطالعه داشته باشد.

وی افزود: در درس خارج طلبه باید حرف بزند، چرا که حرف خوب باعث رونق درس خارج می شود، دوم اینکه طلبه باید درس خارج حوزه را ضبط در حافظه کند، سوم اینکه طلبه مطالعه دقیقی  بر روی درس استاد داشته باشد و چهارم اینکه مستمرا مباحثه کند، درس بدون مباحثه چون مال بی تجارت و بدون سود است؛ بدانید جزوه نوشتن کار بسیار مهمی است که اتفاقا افت پیدا کرده است.

حضرت آیت الله مظاهری عنوان کردند: نباید به اصل کار اکتفا کنید، در ضمن این برنامه درسی که اشاره شد نخست باید با قرآن سروکار داشته باشید و تدبر در قرآن کنید.

*طلاب باید در مقابل شبهات قوی، آرام و با تسلط پاسخگو باشند

ایشان خاطرنشان کردند: با آنکه چند صد تفسیر قرآن نوشته شده است، ولی قرآن هنوز بکر است، دوم اینکه در زمینه اعتقادات و خاصه در عرصه امامت فعالیت جدی کنید.

رئیس حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: طلاب باید در مقابل دشمن و شبهه ها قوی باشند وآرام و با تسلط به شبهات پاسخ دهند، همچنین بر  احکام و رساله مراجع تقلید تسلط داشته باشند و جواب مسایل را خوب بدهند.

معظم له ابراز کردند: باید بدانیم همه ما صفات رذیله داریم که این صفات رذیله انسان را به بی راهه می کشاند، پس طلاب باید در چهارمین گام برروی اخلاق کار کنند.

حضرت آیت الله مظاهری متذکر شدند: تسلط بر احکام، اعتقادات، اخلاق و قرآن کریم کارجنبی است که لازم است طلاب در کنار کار اصلی خود که خوب درس خواندن است، انجام دهند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان خطاب به طلاب گفتند: اگر می خواهید کلامتان موثر و عمرتان مفید باشد، فقط و فقط تقوا داشته باشید. تقوا و پرهیز از گناه برای همه خوب است برای طلبه بیشتر خوب است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha