جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فرهنگی

حوزه/ مدیر کانون فرهنگی حضرت جواد الائمه(ع) اصفهان گفت: در طبقه بالای مسجد فضایی ایجاد کرده ایم که بخشی از برنامه های ورزشی مانند تنیس و فوتبال دستی را در آن فضا برگزار می کنیم تا بچه های این تصور را نداشته باشند که مسجد تنها برای روضه و نماز است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، محسن کوهستانی از سال 77 با برگزاری محفل قرآنی در شب 22 بهمن و تاسیس کانونی در این باره سنت حسنه ای ایجاد کرد که هر سال در شب 22 بهمن این محفل قرآنی با حضور حافظان و قاریان بین المللی و کشوری برپا می گردد و مدت 20 سال است که این محفل برگزار می شود و به این واسطه وارد فعالیت های فرهنگی و تبلیغی شد.

 مدیر کانون فرهنگی حضرت جواد الائمه(ع) در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان اظهار کرد:محوریت برنامه های کانون برنامه های آموزشی، قرآنی و اعتقادی بوده و مباحث روخوانی، روانخوانی، ترتیل و حفظ قرآن و آموزش احکام برای نوجوانان و جوانان و مباحث اخلاقی به صورت مرتب برگزار می شود.

وی افزود: علاوه بر ارتباط با نوجوانان، با خانواده های آنها نیز ارتباط برقرار کردیم و کلاس های آموزش خانواده و سبک زندگی اسلامی را برای خانواده ها برگزار می کنیم.

کوهستانی عنوان کرد: از دیگر برنامه ها برگزاری این مجموعه فرهنگی  اردوهای فرهنگی، تفریحی و زیارتی مشهد مقدس و قم جمکران و اردوهای سیاحتی به مناطق گردشگری سطح استان بوده است.

وی ابراز کرد: از دیگر فعالیت هایی که در این کانون فرهنگی داشته ایم، استفاده از نوجوانان برای اجرای برنامه ها است، به عنوان نمونه در اجرای سرود، که گروه سرود بسیار موفقی به نام "نورالهدی" در سطح استان داریم و در مناسبت های مختلف از این گروه استفاده می کنیم.

مدیر کانون فرهنگی حضرت جواد الائمه(ع) اصفهان اذعان کرد: برای افزایش رشد اجتماعی نوجوانان و جوانان از بحث مجری گری، قرائت قرآن و دکلمه خوانی و آیتم هایی از این دست استفاده می کنیم و از نوجوانان در این زمینه استفاده می شود.

کوهستانی با اشاره به برگزاری جشن بزرگ حدود شش هزار نفری، یادآور شد: برای همه مناسبت های مذهبی  برنامه های ویژه ای داریم، از جمله هر سال در عید غدیر جشنواره ای برگزار می شود، در این جشنواره برنامه های چون همایش پیاده روی خانوادگی، دوچرخه سواری و به مدت پنج روز غرفه های کودک با محتوای غدیر و آموزه های غدیر برگزار می شود.

وی در توضیح  برکات قرار گرفتن کانون در کنار مسجد، گفت:به طور قطع اگر ما از مسجد جدا می بودیم به این صورت نمی توانستیم فعالیت کنیم، همان طور که حضرت امام(ره) فرمودند " مسجد سنگر است"، این سنگر می تواند در همه زمینه ها نقش خود را ایفا کند، حضور مردم در مسجد و نماز جماعت و مناسبت هایی که در مسجد برگزار می شود به عنوان یکی از پایگاه های اجتماعی دین اسلام می تواند در اجرای برنامه های کانون کمک نماید و می توان از فضای معنوی مسجد استفاده نمود واین امر قطعا تاثیرگذاری زیادی داشته است.

مدیر کانون فرهنگی حضرت جواد الائمه(ع) اصفهان افزود: اگر به عنوان مثال این فضا صرفا یک موسسه فرهنگی بود، آن روحیه معنوی را چندان در خود نمی داشت، اما برگزاری کلاس ها در مسجد و برنامه ریزی برای وصل شدن به نماز جماعت و نقش بسیار مؤثر امام جماعت و حضور امام جماعت در فعالیت ها و اردوها و ارتباط با نوجوانان و جوانان بسیار در ارتقاء فعالیت ها تاثیرداشته است، به ویژه در تشویق خانواده ها بسیار تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: در طبقه بالای مسجد فضایی ایجاد کرده ایم که بخشی از برنامه های ورزشی مانند تنیس و فوتبال دستی را در آن فضا برگزار می کنیم تا بچه های این تصور را نداشته باشند که مسجد تنها برای روضه و نماز است.

کوهستانی توضیح داد: از سوی دیگر از اجتماعی که در مسجد شکل می گیرد استفاده کرده و همایش های مختلفی برگزار می کنیم، از جمله همایش پلیس و خانواده با حضور رئیس پلیس فتا و با دعوت از خانواده ها، پیرامون آسیب های اجتماعی برگزار شد.

وی در تشریح  نیازهای کانون های فرهنگی و شاخصه های جذب جوانان توسط روحانیون ابراز کرد: در تبلیغات اسلامی نیاز جذب ییشتر نوجوانان وجوانان توسط روحانیت  احساس شده در این عرصه، بخشی از روحانیون در این حوزه آموزش می بینند و فعالیت می کنند.

مدیر کانون فرهنگی جواد الائمه(ع) اصفهان گفت: متأسفانه برخی از ائمه جماعات مساجد تنها به اقامه نماز بسنده می کنند و این تاثیر بسیار منفی دارد، در حالی اگر با مردم صحبت کنند و در برنامه های فرهنگی مسجد در کنار بچه ها باشند و بتوان از معلومات و آموزه های دینی که در اختیار دارند استفاده شود بسیار مؤثر خواهد بود.

وی بیان کرد: اینکه ائمه جماعات  در فعالیت های اجتماعی و اردوها شرکت نمایند بسیار مؤثر است و ما تاثیر این مهم را  در مسجد خود مشاهده کردیم، که امام جماعت وقتی حتی با بچه ها بازی می کند، بچه ها با رغبت بیشتری پشت سر امام جماعت نماز می خوانند.

کوهستانی عنوان کرد: از آنجایی که مدیر کانون های فرهنگی منطقه نیز هستم این توصیه را به مساجد دیگر نیز دارم، بسیاری ا زمدیران  ازکمبود مباحث بودجه و امور مالی گله مند هستند، اما با کمک والدین می توان این فعالیت ها را در مساجد انجام داد، مردم زمانی که می بینند فعالیتی در حال انجام است برای کمک همراهی می کنند.

گفتنی است، درب مسجد حضرت جوادالائمه(ع) اصفهان از ساعت 9 صبح  باز می شود و تا ساعت 9 شب بعد از نماز مغرب و عشاء و در مناسبت ها تا ساعت 11 شب برای برادران و خواهران برنامه وجود دارد و استقبال بسیار خوبی از سوی مردم شده است.

انتهای پیام  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha