جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضور گردشگران خارجی در مدرسه ناصریه

مدیر مدرسه تبلیغ بین‌الملل ناصریه گفت: با توجه به رسالت مدرسه ناصریه در عرصه گردشگری مذهبی و همچنین ضرورت معرفی روز عید غدیر، مجموعه مدرسه علمیه ناصریه با همکاری گروه‌های فرهنگی آتش به اختیار به برپایی برنامه‌های متنوع و اثربخش چون تبلیغ چهره به چهره، غرفه خطاطی و اطعام غدیر برای تبیین این رویداد عظیم تاریخی و مهم اقدام کرد.

حجت الاسلام محسن اخوان  در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، پیرامون برنامه های مدرسه علمیه تبلیغی ناصریه ویژه دهه امامت و ولایت برای گردشگران خارجی، اظهار کرد:  غدیر برکه‌ای است که تشنگی مسلمانان سرگردان در صحرای پس از پیامبر را سیراب می‌کند. اینجاست که عده‌ای در سراب این صحرا به دنبال مسیر انحرافی رفتند و از اصل راه پیامبر خود دور افتاده و تا به امروز از شدت آوارگی و پریشان دلی رنج می‌برند.

وی بیان کرد: شیعه‌ی قرن بیستم، تنها موظف به حفظ اعتقادات و عمل به آن‌ها نیست چرا که موظف به اعلان و ابلاغ جهانی این واقعه نیز  هست، مرکز گردشگری اسلامی ناصریه تحت اشراف معاونت تبلیغ حوزه علمیه اصفهان سالیان متمادی ست که در دهه امامت و ولایت اقدام به برگزاری برنامه‌های متعدد و متنوعی جهت معرفی گردشگران داخلی و خارجی می‌نماید.

مدیر مدرسه تبلیغ بین‌الملل ناصریه بیان کرد: با توجه به رسالت مدرسه ناصریه در عرصه گردشگری مذهبی و همچنین ضرورت معرفی و بزرگداشت روز عید غدیر، پس از برگزاری جلسات هم‌اندیشی با صاحب‌نظران عرصه تبلیغ بین‌الملل و دریافت نظرات و پیشنهادهای فعالین فرهنگی، تصمیم گرفته شد که مجموعه ناصریه با همکاری گروه‌های فرهنگی آتش به اختیار در دهه امامت و ولایت به برپایی برنامه‌های متنوع و اثربخش برای تبیین این رویداد عظیم تاریخی و مهم اقدام کرد.

برپایی جلسات گفتگو محور با توریست‌ها به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، اسپانیولی و عربی

وی در توضیح اهم برنامه‌های اجرا شده عنوان کرد: در ایام منتهی به عید ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، بیش از ۶۵ جلسه گفتگوی چهره به چهره توسط روحانیون مسلط به زبان‌های خارجی با موضوعات مختلف دینی مرتبت با واقعه ی تاریخی غدیر از جمله،  تفاوت شیعه و سنی، روش رسانه ای بیان جانشینی حضرت امیر المومنین، تفاوت ولایت و خلافت، ویژگی های مکتب سیاسی تشیع و ... برگزار شد که قریب به ۱۰۰۰ توریست‌ از کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، چین، ژاپن و کشورهای عربی در این برنامه شرکت کردند.

توزیع بروشورهای اطلاع رسانی

حجت الاسلام اخوان خاطرنشان کرد: همواره در کنار گفتگوهای چهره به چهره و حضوری با مخاطبین، به ویژه در عرصه بین‌الملل، جای خالی ارائه محتوای مکتوب احساس می‌شود. کمبود محتوایی که شاید به خاطر گرایش بیش از پیش افراد به فضای مجازی و دیجیتال دیگر از جایگاه قبلی و اصلی خود برخوردار نبوده و محتواهای ارایه شده نیز عمدتاً محصور در بروشورهای تبلیغاتی می‌گردد.

وی ابراز کرد:  با توجه به این مطلب تولید، طراحی مناسب و توزیع این محتوا در کنار برنامه ی گفتگوی بی واسطه با روحانیون در اولویت های برنامه ای واحد تحقیق و پژوهش این مرکز قرار گرفته است، تاکنون با ارایه و توزیع بیش از دهها عنوان بروشور و تراکت در موضوعات مختلف و مناسبت‌های گوناگون از جمله عید غدیر، میلاد حضرت مسیح (علیه‌السلام)، معرفی و شبهات بیان شده در موردحجاب، اربعین، مراسم اعتکاف، ایام محرم، ماه رمضان، حقوق بشر در اسلام، مسلمانان بزرگترین قربانی تروریسم، حقیقت داعش و گروه‌های افراطی و ... توانسته‌ایم تا حدودی نیاز مخاطبین را نسبت به سؤالات ذهنی‌شان در کنار برنامه گفتگو محور، پاسخگو باشیم.

اطعام روز غدیر

حجت الاسلام اخوان اذعان کرد:  نذری دادن و اطعام به‌عنوان یکی از سنت‌های مورد تأکید اسلام است، در روایات وارده در مورد نحوه بزرگداشت عید غدیر که از ائمه معصوم وارد شده است، بر اطعام و نذری در روز عید غدیر سفارش و تأکید زیادی نموده‌اند، چراکه این روش راهی برای به دست آوردن دوستان و برادران بیشتر و عاملی برای استحکام پیوندهای اجتماعی است.

وی ادامه داد:  اطعام موجب تقویت صفت کرامت در بانیان و عاملان این عمل پسندیده نیز می‌شود، در فرهنگ و آیین ایرانیان نیز مهمان‌نوازی از اصول اولیه رفتاری در برخورد با دیگران و در مناسبت‌های مختلف محسوب می‌شود، به همین جهت با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط جمعی از خیرین و بانیان اطعام روز عید غدیر، توریست‌هایی که در این روز از مسجد امام بازدید می‌نمودند و همچنین سایر گردشگران خارجی حاضر در میدان تاریخی نقش‌جهان، از این اطعام و نذر همگانی استفاده کردند.

مدیر مدرسه علمیه تبلیغی ناصریه افزود:   پس از گفتگو با مبلغین زبان‌دان در این مورد به افزایش سطح آگاهی و شناخت این واقعه مهم و متفاوت در بین مسلمانان دست‌یافته و جسم و جان خور را نیز متبرک به غذای نذری مورد سفارش در این روز نمودند. اجرای این برنامه باعث ثبت خاطره‌ای به‌یادماندنی از این اقدام شد.

برگزاری ایستگاه‌های صلواتی

وی بیان کرد: اغلب گردشگران خارجی درک واضحی از نذری و ایستگاه صلواتی ندارند و یا برپایی این برنامه‌ها را محدود به مخاطبین خاصی می‌دانند، علاوه بر اینکه گرمای تابستان امسال و تفاوت جسمی گردشگران اروپایی و آسیایی نیاز شدیدی به رفع عطش برای آن‌ها احساس می‌شد که با توجه به این نیاز، اقدام به برپایی ایستگاه صلواتی در ایام دهه امامت و ولایت، در بین گردشگران خارجی به عمل آمد.

حجت الاسلام اخوان متذکر شد: این برنامه نیز علاوه بر معرفی فرهنگ، سبک زندگی، نوشیدنی‌های حلال ایرانی به ارتباط مناسب و مؤثرتری با توریست‌ها منجر شد، گردشگرانی که با شربت سنتی خنک مواجه می‌شدند در واکنش‌های بعدی خود، علت این پذیرایی را می‌پرسیدند؛ که خود سرآغازی برای برقراری گفتگو و بیان سؤالات خود در مورد روز غدیر از روحانیون مستقر در مجموعه می‌شد.

اهدا گل

وی تاکید کرد: گل همواره نمادی برای بیان صلح و دعوت به آرامش و همچنین اظهار محبت و دوستی بوده است؛ پس از بررسی‌های صورت گرفته در کارگروه تبلیغی مدرسه ناصریه، گروه فرهنگی ملکا (متشکل از فعالین آتش به اختیار و از نخبگان فرهنگی جوان) با همکاری این مدرسه به اجرای برنامه اهداء صدها شاخه گل در کنار هدایای فرهنگی دیگر جهت بزرگداشت این واقعه عظیم و تاریخ‌ساز در اماکن پر تردد شهر اصفهان از جمله میدان نقش‌جهان، مسجد شیخ لطف‌الله، کاخ عالی‌قاپو، مسجد جامع عباسی، گذر چهارباغ اصفهان، باغ‌موزه چهل‌ستون و برخی دیگر از اماکنی که عمدتاً مسافرین و گردشگران خارجی در آن مکان‌ها حضور بیشتری داشتند اقدام شد.

لازم به توضیح است گروه ملکا در طی مدت چندین سال اجرای برنامه فرهنگی خود در اصفهان توانسته تا از جایگاه محوری و مناسبی برای بزرگداشت روز دختر و میلاد حضرت معصومه سلام‌الله علیها و روز غدیر برخوردار گردد.

غرفه خطاطی

وی اظهار کرد: یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های دهه امامت و ولایت که مورد استقبال بسیار زیاد گردشگران خارجی قرار گرفت، حضور و استفاده در غرفه خطاطی این مجموعه تبلیغی و گردشگری بود که طلاب متبحر و هنرمند علاوه بر خطاطی نام زیبای امیرالمؤمنین علیه‌السلام و صفات و اذکار مرتبط با ایشان، نام توریست‌ها را با خطوط اصیل ایرانی به نگارش در می‌آورد و جهت یادگاری به آن‌ها اهدا می‌شد.

مدیر مدرسه علمیه ناصریه افزود: گردشگران خارجی به صورت زنده و واضح مبهوت هنر خوشنویسی ایرانی می‌شدند و در طی مدت استفاده از ای برنامه سؤالات خود را در مورد کتیبه‌های مسجد امام از خطاطان و هنرمندان این غرفه می‌پرسیدند که با ترجمه تنها یکی از کتیبه‌های گنبد خانه اصلی مسجد امام به عمق در هم آمیختگی هنر و مبانی اعتقادی اسلامی پی می‌بردند.

توضیح این نکته لازم است کتیبه‌های مسجد امام اصفهان که مشتمل بر روایات متعدد اثبات ولایت و جایگاه حضرت علی (علیه‌السلام) می‌باشد که به زبان‌های انگلیسی، اسپانیولی، فرانسوی ترجمه و با طراحی مناسبی در اختیار گردشگران خارجی قرار می‌گیرد.

تنظیم: سیدامیر حسین ابطحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    3 0
    خیلی جالبه
  • سيد IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    1 0
    هزار آفرين به اين ابتكار و ايده ي جالب