جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی گفت: باید اولویت مسائل پژوهشی در رأس مسائل حوزه قرار گیرد و باید دانست استادی که پژوهشگر نیست قطعا مدرس خوبی نیز نیست و مدیری که پژوهشگر نیست، توان واقعی مدیریت را ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه، روز گذشته در جمع برادران و خواهران طلبه کرمان، پیرامون قلمروی پژوهش و توسعه‌ی دانش، معرفت و ضرورت برنامه ریزی پیرامون فعالیت های پژوهشی به سخنرانی پرداخت.

رئیس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه گفت: شناخت ماهیت پژوهش بحثی مهم و اصلی است و یکی از خطاهای رایج جامعه علمی و پژوهشی این است که پژوهش را به عنوان امری تشریفاتی و یا به عنوان نوعی حرفه و صنعت ملاحظه بکنیم. از نگاه ما پژوهش بخشی از زندگی بشر و فرایندی طبیعی و ضروری در زندگی است. همچنین پژوهش به عنوان بخشی مهم از تربیت اشخاص و هویت اصلی آنها را شامل می شود.

وی ادامه داد: چهار عامل موثر در پژوهش عبارتند از:

1. شناخت مسئله: در پژوهش با مسائل روبرو هستیم نه موضوعات؛ و باید مراقب بود که شبه مسئله ها جای خود را به مسائل اصلی ندهند. ویژگی های یک مسئله خوب این است که باید سؤالاتی که هنوز پاسخ داده نشده است مورد توجه قرار گیرد. دوم باید مسائل مشخص باشند و سوم سوالات با محیط در گیر باشند (مستندات مسئله پیوست شود).

2. تربیت محقق: باید ذهن محقق درگیر مسئله شود نه اینکه توان او خرج تتبع گردد؛ به عبارت دیگر محقق باید روحش با سوالات و مسئله ها درگیر شود. و نگته دیگر اینکه تحقیق باید در فرایند آموزش به شکل جدی پیگیری شود.

3. نظام کنترل پژوهش: باید کنترل تمامی روندهای پژوهش و تحقیق در لحظه انجام شود و دارای آیین نامه علمی باشد تا پژوهش به معنای واقعی محقق شود.

4. گزارش پژوهش: لزوماً نباید گزارش پژوهش همیشه در قالب یک مقاله طولانی و مفصل باشد، بلکه ممکن است در قالب یک صفحه، و کل گزارش محدود باشد (مختصر و مفید باشد).

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در ادامه اظهار کرد: روش به عنوان ارکان پژوهش نیست، بلکه تمامی آنچه که در فرایند ذهنی یک محقق اتفاق می افتد به عنوان روش محسوب می شود و نباید روش را با تکنیک های پژوهش خلط نمود.

وی افزود: پژوهش دارای ساختارهای فردی، گروهی و سازمانی است و ما باید در حوزه ها از شکل فردی خارج شده و به سمت پژوهش های گروهی و شبکه سازمانی تحقیقات حرکت کنیم.

رئیس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه در پایان گفت: باید اولویت مسائل پژوهشی در رأس مسائل حوزه قرار گیرد و باید دانست استادی که پژوهشگر نیست قطعا مدرس خوبی نیز نیست و مدیری که پژوهشگر نیست، توان واقعی مدیریت را ندارد.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha