جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سید احمد حسینی خراسانی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: به صرف اینکه کسی تبلیغش موفق ارزیابی شد نباید از درس فاصله بگیرد؛ همان طور که شخصی با 60 سال سابقه تبلیغی، باید برای تبلیغ مطالعه کند و این مطالعات تبلیغی او نیز پاسخگو و مورد نیاز جامعه اسلامی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد با بیان اینکه یکی از بحث های اساسی و پراهمیت در راستای رسالت علمای دین و روحانیت راستین ما مساله تبلیغ رسالات الهی و دعوت مردم به دین است، گفت: در این خصوص آیات و روایات بسیار فراوانی است همانطور که یکی از برنامه های برجسته و شاخص رسول الله(ص) اعزام مبلغ بوده یعنی جریان اعزام مبلغ دارای یک پیشینه و سابقه تاریخی ممتدی است که به عهد نبوی باز می گردد.

تبلیغ احیای نفوس است/ تبیین اهمیت و جایگاه تبلیغ در شرائط امروز

وی با بیان این که پیامبرگرامی اسلام(ص) در سفری جناب معاذ بن جبل و در فرصت دیگری نیز وجود امیر مومنان(ع) را به منطقه یمن اعزام کردند که در مصادر تاریخی عامه و امامیه ذکر شده است، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در راستای اهمیت تبلیغ فرمودند که اگر در سفر تبلیغی، خداوند متعال به واسطه شما و به دنبال تبلیغ، کسی را به حقیقت، توحید و دین اسلام، هدایت و راهنمایی کند، این به معنای هدایت یافتن یک انسان به راه راست بوده است که عملا این هدایت و راهنمایی به طریق حق به دست شما با عنایت پروردگار بهتر از همه ثروت ها و سرمایه های مدت حیاتِ فرد می باشند.  

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تبیین اهمیت و جایگاه تبلیغ، عنوان کرد: ارزش هیچ یک از معادن، منابع و ذخایر زیر زمینی و رو زمینی به عنوان ثروت های کلان بشری در حد و اندازه هدایت یک انسان به راه خدا و دین الهی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با بیان این که هدایت به معنای دعوت و تبلیغ به معنای احیای نفوس است، خاطر نشان کرد: مبلغ دین الهی که بتواند شخص گمراهی را به توحید بکشاند، او را احیا و زنده کرده است و اگر کسی موفق شود انسانی را از مرگ معنوی همچون جهالت و ضلالت و گمراهی نجات دهد و به او حیات ببخشد و هدایت به راه راست کند همچون آن است که همه انسان ها را زنده کرده است و از این بیان جامع تر و فراگیر تر در باب تبلیغ دین خدا به سوی ارزش های الهی وجود ندارد.

وی با بیان این که تبلیغ شغل و کسب نیست بلکه شان و منصب است، ابراز کرد: کسی که بنا دارد متصدی این شان باشرافت و منصب مقدس و با برکت شود، باید دارای شایستگی هایی باشد که در زمینه مبلغ موفق آیات و روایات فراوانی وجود دارد.

هیچ سخنی دلنشین‌تر از سخن دعوت کنندگان به الله نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 33 سوره فصلت مبنی بر «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ» بیان کرد: براساس این آیه، نیکوترین سخنوران جهان کسانی هستند که در سخنان خود مردم را به خداوند متعال دعوت می کنند و هیچ سخنی واجب تر و دلنشین‌تر از سخن دعوت کنندگان به الله نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با بیان این که مبلغان دین باید در سخنان خود مردم را به خداوند متعال دعوت کرده، عملشان نماد ارزش های الهی بوده و زندگی آنان نیز تابلویی از کارهای زیبا و عقلایی وحیانی و اجتماعی باشد، خاطر نشان کرد: به واقع باید زندگی کسانی که به خداوند و دین حق دعوت می کنند، تابلویی از دستورات و ادب اسلام باشند.

اراده و نیت مبلغ باید در راستای برخورد و مقابله با مفاسد باشد

وی با بیان این که مبلغان دین باید برای مستمعان و مخاطبان خود این را به اثبات برسانند که در برابر فرامین الهی تسلیم و در برابر دستورات خداوند متعال تابع هستند، اظهار کرد: یک مبلغ باید این را برساند که از حضور تبلیغی خود در کشور قصدی جز خیرخواهی و بهبود وضعیت جامعه اسلامی نداشته و هیچ سیاست، برنامه و هدفی نیز جز اصلاح امور جامعه ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اراده و نیت مبلغ باید معطوف برآن باشد که در حد توان با ناهنجاری ها، نابسامانی ها و مفاسد در حوزه های مختلف مبارزه و مقابله کند، تصریح کرد: به واقع یک مبلغ به هنگام تبلیغ چهره به چهره می تواند اثرگذارترین سخن خود را به مستمع انتقال دهد چراکه تبلیغ چهره به چهره عملا موثرترین نوع تبلیغ شناخته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با بیان این که یک عالم و روحانی دارای جایگاه موثر و تعیین کننده در شرائط امروزی می باشد که جامعه مستند به روحانیت است، عنوان کرد: در دوران امروز به برکت خون مقدس شهیدان و زعامت رهبری فرزانه انقلاب، اداره امور جامعه تحت اشراف یکروحانی برجسته صورت می گیرد و حکومت ولایت فقیه برقرار است.

وی با بیان این که دانش مراتبی دارد و میان کسانی که در قله به عنوان اعلم علما و افقه فقهای حوزه قرار گرفته اند تا کسانی که در آغاز راه هستند طبقاتی وجود دارد، افزود: به واقع همه این ها دارای دانشند و در این مسیر آن کس که  دانشمند تر است ارزشمند تر و تواناتر بوده و هرچه مبلغ دانشش عمیق تر و گسترده تر شود، از قدرت بیش تر برخوردار خواهد بود.

مطالعات تبلیغی باید پاسخگو و مورد ابتلای نظام اسلامی باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تبلیغ را تدریجا باید از یک نفر و یا یک جلسه کوچک آغاز و همراه با آن مسائل دانشی را نیز تقویت کرد، گفت: به صرف اینکه کسی تبلیغش موفق ارزیابی شد نباید از درس فاصله بگیرد؛ همانطور که شخصی با 60 سال سابقه تبلیغی، باید برای تبلیغ مطالعه کند و این مطالعات تبلیغی اونیز باید پاسخگو و موردنیاز جامعه اسلامی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی ضمن تاکید بر ضرورت آگاهی و اطلاع از سیاست های دشمنان در تفرقه افکنی میان امت اسلامی، تصریح کرد: این اطلاع یافتن از تصمیمات دشمنان امروزه یکی از دانش های موردنیاز حوزه های علمیه است که اگر مطلع و آگاه نسبت به این سیاست ها نباشید امکان دارد با انگیزه نیت خیرخواهانه خدمت به اسلام در زمین دشمن قدم بردارید.

تبلیغ یکی از رسالت های خطیر حوزه های علمیه است

وی با بیان این که تبلیغ یکی از رسالت های خطیر حوزه های علمیه است، به ضرورت زیاد بودن اطلاعات تاریخی مبلغان و همچنین درس آموختن از وقایع و حوادث تاریخی در طول صده های گذشته اشاره و ابراز کرد: یک فقیه برای آن که فقاهت، استنباط، اتخاذ رای و اظهار فتوایش مطابق رضای خدا باشد، باید از فراز و فرودهای تاریخ اسلام اطلاع کافی و لازم را داشته باشد.

 انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha