شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ امام‌جمعه مشهد گفت: در زیارت عاشورا قبل از لعن قاتلان امام حسین (ع) و یارانشان، مردمی لعن می‌شوند که به خاطر علاقه به ثروت و دنیا، اسلام و امام حسین (ع) را رها کردند و فقط نام مسلمانی بر روی آن‌ها بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله سیداحمدعلم الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، شامگاه یکشنبه، در مراسم عزاداری دهه اول محرم، در رواق امام خمینی (ره) حرم رضوی بابیان اینکه امام حسین (ع) عارف به‌حق بودند، گفت: در عزاداری‌های امام حسین (ع) باید به دنبال معرفت‌شناسی و هدف از انقلاب امام حسین (ع) باشیم.

وی ادامه داد: هدف از محافل عزاداری‌ها، مجالس تنها بیان تاریخ ائمه (علیهم‌السلام) نیست، هدف از مجالس عزاداری تبیین سیره اهل‌بیت (علیهم اسلام) در مسائل اجتماعی، سیاسی و قضایایی که منجر مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام و شهادت امامان معصوم (ع) شده است.

وی بابیان اینکه عزاداری‌های امام حسین (ع) باید همراه بامعرفت به‌حق آن‌ها باشد، به مقایسه انقلاب اسلامی و انقلاب امام حسین (ع) پرداخت و گفت: در طول تاریخ انقلاب‌های زیادی اتفاق افتاده است، برخی انفجاری بوده است شورش مردم علیه کمونیست‌ها و امثال این‌ها؛ ولی انقلاب امام حسین (ع) انقلاب ارزش‌ها است، هدف امام سوم شیعیان تغییر ارزش‌هایی است که در بین مردم بوده است.

امام‌جمعه مشهد، با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی هدف امام حسین (ع) را دنبال کرد، افزود: امام حسین (ع) باارزش‌هایی که مردم آن را افتخار می‌دانستند مانند ثروت، قدرت، کاخ و حکومت مقابله کردند و تلاش کردند که این ارزش‌ها در بین مردم تغییر کند، کاری که امام خمینی (ره) 40 سال قبل با ایجاد انقلاب اسلامی انجام دادند، ارزش‌های الهی جایگزین ارزش‌های غیر الهی شود.

وی با بیان اینکه مرور تاریخ زندگی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) باید باهدف درس‌آموزی، الگو گیری از ایشان باشد، ادامه داد: انقلاب امام حسین (ع) بر اساس اراده بوده است، هدف از این انقلاب حاکم شدن ارزش‌ها و احکام الهی در جامعه بوده است.

وی در ادامه به عناصری که موجب شده است، امام حسین (ع) در مقابله با دشمن ایستادگی کند و بایزید بیعت نکند، اشاره کرد و افزود: تدافعی، تعاونی و تهاجمی ازجمله عناصر انقلاب امام حسین (ع) بوده است، مهم‌ترین عنصر این انقلاب تهاجم است، اصلی‌ترین عامل انقلاب امام حسین (ع) است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) به خطر احیای ارزش امربه‌معروف و نهی از منکر قیام کردند، اظهار داشت: امام حسین (ع) به خاطر ارتجاع ارزش‌ها انقلاب کردند، در مقابل مردم و حکومتی ایستادند که ارزش‌های آن‌ها ثروت، کاخ‌نشینی بوده است، انقلاب امام حسین تغییر این ارزش‌ها بوده است.

وی افزود: در زیارت عاشورا قبل از لعن قاتلان امام حسین (ع) و یارانشان، مردمی لعن می‌شوند که به خاطر علاقه به ثروت و دنیا، اسلام و امام حسین (ع) را رها کردند و فقط نام مسلمان بر روی آن‌ها بود؛ کسانی که امام حسین (ع) را دعوت کردند و بیعت شکنی کردند به خاطر علاقه به ارزش‌های غیر الهی بود.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر این که تمایل به رفاه‌طلبی و دنیازدگی باعث شد مردم ائمه اطهار (ع) را تنها بگذارند، تصریح کرد: گرایش مردم به ارزش‌های غیر الهی سبب شد تا معاویه و یزید بر آن‌ها مسلط شوند.

گفتنی است با آغاز محرم، مراسم عزاداری دهه اول محرم هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در رواق امام خمینی (ره) حرم رضوی با حضور زائران و مجاوران با مداحی، مرثیه‌سرایی، قرائت ادعیه و سخنرانی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha