پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دیدار رئیس مرکز خدمات با آیت الله شبیری زنجانی

حوزه/ حضرت آیت الله شبیری زنجانی گفتند: سابقاً در حوزه، در قم و نجف، درس‌های اخلاق وجود داشت، اما اکنون متأسفانه اگر درس اخلاق هم باشد ضعیف شده و نیاز است که تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حضرت آیت الله شبیری زنجانی در دیدار با رئیس و جمعی از مسئولان مرکز خدمات با قدردانی از فعالیت‌های مرکز خدمات گفتند: توجه به مشکلات طلاب و عمل کردن به هدفتان برای رفع این مشکلات قابل تقدیر است.

ایشان بیان کردند: توجه شما به این مشکلات استثنایی است و عمل به آن نیز بسیار مشکل است و امیدوارم مورد عنایت خاص حضرت ولی عصر(عج) باشید و آن حضرت شما را برای تشخیص موارد لازم و عمل به آنها هدایت کنند.

معظم له تصریح کردند: خدماتی که انجام می‌دهید توفیقی برای شما است و وظیفه ما دعا کردن برای مجموعه مرکز خدمات است و ان شاء الله این مقدار را عمل خواهیم کرد.

ایشان با بیان اینکه طلبه‌ها باید بدانند غیر از مسئولیت عامی که همه مردم دارند، مسئولیت‌های خاص اجتماعی نیز دارند، افزودند: دین مردم وابسته به اعمال طلبه‌ها است و طلبه‌ها اعتقاد داشته باشند اگر بخواهند خدمتی کرده و دین را حفظ کنند و مردم آن را قبول کنند، باید آن‌طوری که مناسب است عمل کنند.

ایشان گفتند: سابقاً در حوزه، هم در قم و هم در نجف، درس‌های اخلاق وجود داشت، اما اکنون متأسفانه اگر درس اخلاق هم باشد بسیار ضعیف شده است و نیاز است که تقویت شود و اگر به این عمل شود زحمات شما بسیار کم می‌شود، چراکه به همان مختصر اکتفا می‌کنند.

معظم له بیان کردند: طلاب در طول زندگی، مشکلاتشان را با باورهایی که داشتند حل می‌کردند و ان شاء الله با نیت اخلاصی که دارید و تلاشی که می‌کنید در کارهایتان موفق باشید و مطمئن باشید ائمه طاهرین حتماً پشتیبانی می‌کنند.

گزارشی از فعالیت‌های مرکز خدمات حوزه‌های علمیه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ربانی نیز  با بیان اینکه روحانیت مسئول اصلی تعمیق و ترویج اندیشه دینی و تربیت دینی مردم است، گفت: با توجه به شرایط امروز و تهاجم فرهنگی دشمنان، این مسئولیت در شرایط فعلی مضاعف شده است و به طور جدی سنگینی‌اش بر دوش روحانیت احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه روحانیون اگر بخواهند به رسالت خود عمل کنند باید در دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حمایت شوند، تصریح کرد: بخش نرم‌افزاری شامل جذب، آموزش، پژوهش، تهذیب و تبلیغ است که بر عهده

مدیران حوزه‌های علمیه است و بخش سخت‌افزاری شامل حمایت از طلاب و روحانیونی است که مشغول تحصیل و تبلیغ هستند و این وظیفه بر عهده مرکز خدمات حوزه است.

رئیس مرکز خدمات حوزه گفت: مرکز خدمات، طلاب خواهر، برادر، ایرانی، غیر ایرانی، شیعه و اهل تسنن و همچنین جمع دیگری از طلاب که در این چارچوب‌ها نیستند مانند ائمه جمعه و جماعات و منبری‌ها را تحت پوشش خود دارد.

وی افزود: مرکز خدمات چتر امینی است که همه قشرهای روحانی را تحت پوشش دارد به‌استثنای کسانی که در جایی شاغل هستند.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، آنچه ما کمک می‌کنیم نمی‌تواند تمام نیازهای حوزویان را تأمین کند اما برخی ضروریات را تا حدود قابل قبولی می‌تواند کمک کند.

وی با اشاره به برنامه‌های مرکز خدمات در زمینه سلامت و تأمین اجتماعی افزود: طلاب و روحانیون بعد از گذراندن سطح یک تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند و قبل از گذراندن این سطح تحت پوشش بیمه خدمات درمانی هستند.

رئیس مرکز خدمات حوزه تأکید کرد: هر طلبه عزیزی که وارد حوزه می‌شود چه مجرد و چه متأهل، مشمول بیمه خدمات درمانی است اما پس از اینکه حضورش در حوزه تثبیت شد تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار می‌گیرد.

وی بحث بهداشت و درمان را یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های مرکز خدمات دانست و افزود: تقدم پیشگیری بر درمان رویکرد اصلی مرکز خدمات در بحث بهداشت و درمان است و برنامه‌هایی مانند سنجش سلامت طلاب و روحانیون، برگزاری کارگاه‌های آموزشی بهداشت و سلامت ویژه طلاب و روحانیون و خانواده‌ها و تشکیل پرونده سلامت الکترونیک در همین راستا انجام می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیان کرد: اجلاسی دو سال پیش با حضور فرزندان روحانی که پزشک هستند برگزار شد و در تلاشیم از ظرفیت آنها در ابعاد مختلف درمان استفاده کنیم.

وی به خدمات مرکز ویژه معمرین و خانواده‌های مرحومین اشاره کرد و گفت: در گذشته بعد از اینکه روحانیون فوت می‌کردند کسی نبود که از خانواده آنها حمایت کند و آنها با مشکلات بسیاری مواجه می‌شدند ولی امروز مرکز خدمات تلاش می‌کند در حد بضاعت خود از آنها حمایت کند.

رئیس مرکز خدمات حوزه با اشاره به برنامه‌های این مرکز در زمینه توانمندسازی معیشتی خانواده‌های طلاب عنوان کرد: در تلاشیم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای ویژه خانواده‌های روحانیون، آنها حرفه‌ای را یاد بگیرند تا حداقل بتوانند هزینه‌های زندگی خود را کم کنند و به اقتصاد خانواده نیز کمک کنند.

وی تصریح کرد: تلاش ما این بوده است که خدمات خود را از خدمات صرفاً مادی به خدمات عاطفی و فرهنگی گسترش داده و جامعه هدف مرکز را از خود روحانیت به خانواده و فرزندان توسعه دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی با اشاره به اینکه خانواده‌ها نقش مؤثری در انجام رسالت طلبگی روحانیون دارند، گفت: یکی از رویکردهای مهم مرکز خدمات ارائه خدمات فرهنگی ویژه خانواده‌ها است و به آنها توجه ویژه‌ای دارد.

وی عنوان کرد: گاهی احوالپرسی از یک معمر تأثیر بسیار بیشتری از ارائه خدمات مادی دارد و در روحیه آنها مؤثر است.

رئیس مرکز خدمات حوزه با بیان اینکه خدمات مرکز هدفمند با اهداف حوزه است گفت: بر اساس رویکرد هدفمندی مرکز خدمات، عناصر تأثیرگذار در تبلیغ و مأموریت حوزه در اولویت ارائه خدمات قرار دارند.

وی به برنامه‌های مرکز خدمات در تجلیل از فرزندان ممتاز تحصیلی اشاره کرد و افزود: در سال تحصیلی 91-90 در کل کشور حدود 8 هزار فرزند روحانی ممتاز تحصیلی داشتیم درحالی‌که با تشویق‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سالیان گذشته، در سال 98-97 بیش از 39 هزار فرزند روحانی، ممتاز تحصیلی شدند.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیان کرد: برگزاری اردوهای خانوادگی با هدف تحکیم و تعالی بنیان خانواده، کارگاه‌های مشاوره ویژه زوج‌های جوان طلبه و همایش تلبس جهت آشنایی خانواده‌ها با شرایط تعمم از دیگر برنامه‌های فرهنگی مرکز خدمات ویژه خانواده‌ها است.

وی به برنامه‌های مرکز خدمات در زمینه مسکن اشاره کرد و گفت: با هدف مهاجرت طلاب و روحانیون از شهر قم، تلاش ما این است که برای طلاب در شهر خودشان مسکن را دنبال کنیم.

رئیس مرکز خدمات گفت: بر اساس این رویکرد مرکز خدمات تنها در شهر قم برای اساتید و ممتازین بحث مسکن را دنبال می‌کند و البته با توجه به تورمی که وجود دارد برنامه ما این است که از طریق دیگری به بحث مسکن بپردازیم.

وی تصریح کرد: در شهر قم دو قدم مبارک برداشته شد که به دلیل تورم و گرانی‌ها برای برخی از عزیزان و همچنین برای مرکز خدمات زحمت‌هایی ایجاد شد و امیدواریم به یاری خداوند از این سختی نیز عبور کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی با اشاره به برنامه‌های صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات گفت: تمامی فرایند درخواست وام در صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات به صورت سیستمی انجام می‌شود و متقاضیان تنها یک بار حضوراً برای دریافت وام قرض‌الحسنه به مرکز مراجعه می‌کنند.

وی عنوان کرد: در حادثه سیل اخیر، در کنار مردم و مسئولان که به خوبی در صحنه حضور داشتند، طلاب و روحانیون نیز همت و ایثار فداکارانه‌ای داشتند و با حضور فیزیکی گسترده در مناطق سیل‌زده به کمک سیل‌زدگان شتافتند.

رئیس مرکز خدمات حوزه ادامه داد: علاوه بر حضور فیزیکی، طلاب و روحانیون با وجود مشکلاتی که دارند کمک‌های مالی خوبی به سیل‌زدگان عرضه داشتند و بیش از 4 میلیارد تومان به‌صورت نقدی و غیر نقدی به سیل‌زدگان کمک کردند.

وی گفت: تمام تلاش‌های مرکز خدمات مقدمه‌ای است تا طلبه بهتر درس خوانده و دغدغه کمتری داشته باشد و با آرامش بیشتری به وظیفه طلبگی خود عمل کند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha