جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ابراهیم رییسی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: تمام شعبات دادگستری برای حمایت از امر به معروف و نهی از منکر مامور خواهند بود و نه فقط دادگستری، بلکه همه سازمان‌های وابسته به دستگاه قضایی و نه فقط دستگاه قضایی، بلکه همه بخش‌ها در دولت این وظیفه را خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، امروز در گردهمایی فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) گفت: نام‌گذاری هفته اول ماه محرم‌الحرام به برکت قیام ابی‌عبدالله الحسین(ع) و فلسفه قیام حسینی به عنوان هفته امر به معروف و نهی ازمنکر بسیار نام گذاری بجا و مناسبی است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: فضای عاشورایی جامعه ما اقتضاء می‌کند که با فلسفه قیام حسینی آشنا و آشناتر شویم، بدانیم که پرچم‌دار امر به معروف و نهی از منکر، حسین بن علی بن ابی‌طالب و یاران باوفای ایشان بودند و امروز در کسوت آمر به معروف و ناهی از منکر قرار گرفتن تاسی به حسین بن علی(ع) است.

وی افزود: موعظه، بسیار امر مبارکی است و موعظه شدن بسیار اهمیت دارد و سخن در اینجا از امر است. امر واژه‌ای است که تعریف مخصوص به خودش را در واژگان قرآنی دارد و نهی نیز در جایگاه ناهی قرار گرفتن و نهی کردن از منکر، بدی‌ها، زشتی‌ها و پلشتی‌ها است که در آن استعلایی وجود دارد.

رئیسی تصریح کرد: فقها در باب امر به معروف و نهی از منکر بحث کردند و این امر را مجاهده‌ای در راه خدا محسوب کردند، برخی فقها در ذیل بحث جهاد، امر به معروف و نهی از منکر را مطرح کردند لذا امر به معروف و نهی از منکر جلوه‌ای از جلوه‌های جهاد فی‌سبیل‌الله، مجاهدت، در راه خدا و وظیفه جهادی انجام دادن است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در امر به معروف و نهی از منکر آمر و ناهی خدا و رسول خداست؛ لذا از لسان آمر به معروف سخن خدا باید شنیده شود. امر و نهی، امر و نهی خداست که از لسان آمر و ناهی شنیده می‌شود. در روایات داریم که این جایگاه جانشینی خدا و پیامبر است.

وی افزود: خلافت مانند ولایت مراتبی دارد. امر به معروف و نهی از منکر مرتبه‌ای از خلیفه‌اللهی برای آمر و ناهی است. در حقیقت این امر و نهی و آمر و ناهی بودن جلوه‌ای از کار قاضی است و، چون قضاوت شأن خدا و رسول وامیرالمومنین است، کسی که در جایگاه قضاوت قرار می‌گیرد غیر از آنچه خدا حکم کرده حق ندارد حکم دیگری کند و فقط باید حکم الله را بگوید. در هر دانشگاهی که مدرک گرفته و در هر حوزه‌ای که تحصیل کرده و دارای هر مدارج علمی باشد، در اینجا فقط باید حکم الله را بگوید.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: در قضاوت شناخت موضوع، شناخت حکم، تناسب بین حکم و موضوع لازم است و دخالت نکردن هیچ حب و بغضی در قضا ضرورت دارد و درامر به معروف و نهی از منکر نیز همینطور است. آمر و ناهی فقط باید برای خدا امر و نهی کند. اگر از در انتقامجویی و به قول معروف برای حال گیری طرف باشد، نامش امر به معروف نیست. امر به معروف باید برای خدا باشد و معروف و منکر برای آمر و ناهی شناخته شده باشد.

رئیسی تصریح کرد: آنچه در قضاوت است، در امر و نهی کردن نیز وجود دارد. حقیقت امر به معروف و نهی از منکر امر و نهی خداست و او در جایگاهی قرار دارد که خالق و رب است و آمر و ناهی حقیقی اوست. اوست که در جایگاه عالی و اعلاء قرار دارد و خلایق بندگان او هستند که مامورند و وظیفه دارند.

وی ادامه داد: خداوند قدرتی به آمر و ناهی می‌دهد که امر کننده و نهی کننده (نه خود شخص او، بلکه امرِ آمر) با قدرت در جایگاه برتر قرار دارد و باید قدرتمندانه پیگیری کرد تا معروف تحقق پیدا کند و زشتی رخت بربندد. با یک بار گفتن و اگر لازم شد دو و یا چند بار تلاش شود معروف انجام و منکر در جامعه اسلامی نباشد. معروف به گستردگی همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها در عالم و منکر به گستردگی همه زشتی‌ها و پلشتی‌ها در عالم است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: عقاید حقه، اخلاق کریمه، عمل صالح و پیدا کردن عقاید حقه و باورهای الهی از بهترین معروف‌هاست، اخلاق کریمه در رفتار و زندگی یک انسان سالک مسئله بسیار مهمی است. باید برای تحقق معروف‌های اداری، معروف‌های خانوادگی، معروف‌های در کسب و کار و بازار، معروف‌های در حوزه فردی، اجتماعی و اقتصادی تلاش شود و منکر به گستردگی همه آنچه در نبایدها در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و حوزه کسب وکار نباید وجود داشته باشد.

رئیسی در بخش دیگری از اظهاراتش در این گردهمایی اظهار کرد: در حوزه زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و کسب و کار، منکرها نباید وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه جامعه بی حس در مقابل ترک معروف‌ها و انجام منکرها در روایات ما جامعه مرده تعریف شده است، گفت: فردی که در مقابل ترک معروف و انجام منکر حس نداشته باشد و امر به معروف و نهی از منکر نکند و احساس مسئولیت نداشته باشد، در روایات ما مرده معرفی شده است؛ یعنی شاخص برای زنده و مرده بودن در یک جامعه آمر به معروف و ناهی از منکر بودن و احساس مسئولیت کردن در این زمینه است.

رئیس قوه قضائیه با طرح این پرسش که مگر می‌شود یک مومن ایمان به خدا داشته باشد، اما نسبت به ترک معروف و نهی از منکر حس و احساس مسئولیت نداشته باشد، تصریح کرد: این حس داشتن امری است که همواره امامان و پیشوایان دین و اولیای خدا بر آن تاکید کرده‌اند تا جایی که فرمودند تمام فرائض بند به این فریضه است.

وی ادامه داد: بر اساس این تاکیدات، اگر در جامعه‌ای حس مسئولیت کمرنگ شد، در آن جامعه گسترش فساد، بی اخلاقی، بداخلاقی و انواع ظلم‌ها را باید شاهد باشید.

رئیسی با اشاره به سخنان امام علی (ع) در واپسین لحظات زندگیشان، گفت: امیرالمومنین (ع) در آن لحظات امر به معروف و نهی از منکر و تسلط شِرار و بدان را در جامعه در دو کفه قرار دادند؛ به نحوی که اگر در جامعه‌ای امر به معروف و نهی از منکر گسترش داشت، شاهد آن هستیم که بدان اهل قلم و اهل بیان، در بازار و کوچه و خیابان و در مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی میدان ندارند و اگر کفه امر به معروف و نهی از منکر سبک شد، شاهد تسلط شرار خواهید بود و شرار در جامعه سلطه پیدا می‌کنند و در هر کوی و برزنی میدان دار آن‌ها هستند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: گله هم نکنید که چرا این‌ها میدان دار هستند؛ بلکه به خودمان نگاه کنیم که آیا وظیفه خود را انجام داده‌ایم یا کوتاهی و غفلت از انجام وظیفه کرده‌ایم.

وی بیان داشت: جامعه‌ای که در آن احساس مسئولیت و انجام وظیفه الهی نباشد، خطر پذیری نکند و مسئولیت پذیری در امور اجتماعی نسبت به همسایگان، اقوام، خویشان، بستگان و شهر و دیار خودش نداشته باشد، دچار مشکل می‌شود. در یک اداره رشوه می‌گیرند، او هم می‌شنود و می‌بیند، اگر احساس مسئولیت نکند، کم کاری کرده است.

رئیسی در ادامه اظهار کرد: حجت خدا علمدار امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است که جان ارزشمند خود و یاران خود را برای این وظیفه الهی و امر خدا داده و این حس را در جامعه ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: آیا حاضر نیستید برای دین، "به تو چه" را تحمل کنید؛ درحالیکه حجت خدا جان شیرین و بهترین‌های خود را در راه دین داده است.

رئیس قوه قضائیه افزود: کسی حق ندارد حبّ و بغض شخصی خود را در این وظیفه دخالت بدهد و آمر به معروف و ناهی از منکر مجاهد فی سبیل الله است که اگر کارش برای خدا باشد، آثار و برکات الهی خود را دارد و پرچم امر به معروف ونهی از منکر را امام (ره) در این کشور بلند کردند و برکات الهی که این پرچم همواره داشته است و برکاتی که امروز برای ملت ما و ملت‌های جهان دارد، از امر به معروف و نهی از منکر و از ایستادگی و مقاومت در برابر زشتی‌ها و پلشتی‌هاست.

رئیسی اضافه کرد: دشمن دنبال این است که منکرات، مفاسد و مفاسد اخلاقی و فکری را در جامعه گسترش بدهد و هرج و مرج و فساد و بی قانونی ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه امروز قانونمداری از مهمترین معروف‌ها در جامعه ماست، گفت: دیروز انکر منکرات نظام طاغوتی و ستمشاهی بود و امروز اعرف معروف‌ها حفظ نظام جمهوری اسلامی است و باید همه برای حفظ نظام تلاش کنیم.

رئیس قوه قضائیه افزود: دشمن به دنبال تضعیف این نظام با گسترش فساد و ناامیدی است؛ اما امروز ایجاد امید در جامعه و در آحاد مردم از مهمترین معروف‌هاست. مردم با امید زندگی می‌کنند و دشمن دنبال ایجاد یأس و ناامیدی و گسترش آن است.

رئیسی ادامه داد: کسانی که در جایگاه دینمداری و ولایتمداری به امام حسین (ع) تأسی می‌کنند، با همه وجود باید امید را در جامعه در سخن وعمل گسترش بدهند و با همه وجود نسبت به همه ارزش‌های الهی پایبند باشند.

وی گفت: دشمن دنبال حساسیت سنجی و حساسیت زدایی است و اینکه آیا در مقابل منکر یا ترک معروف جامعه حساس است یا نه و اگر ببیند حساسیت کم است، یک قدم جلو می‌گذارد.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: دشمن در جامعه حساسیت سنجی می‌کند که آیا جامعه حس مقابله با بدی‌ها را دارد یا آنکه این حس از آن زدوده شده است. اگر ببیند در جامعه آن حس وجود دارد، عقب نشینی می‌کند و اگر ببیند درجامعه نسبت به انجام وظایف قانونی، شرعی والهی سستی دیده می‌شود، یک قدم جلو می‌آید و این بسیار مهم است و حرکت مبارک ستاد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه از برکات الهی است که خداوند بنیانگذاران آن را مشمول رحمت خود کند.

رئیسی ادامه داد: آیت الله صدیقی که امروز مسئولیت این موضوع را بر عهده دارد، خود عامل به فضائل و آنچه می‌گوید، هست واین باعث شده که اینگونه حرکت ارزشمند در ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد. اما اینکه این ستاد وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را دارد، برداشت نادرستی است. این ستاد فقط وظیفه امر به معروف و نهی از منکر ندارد بلکه وظیفه احیا فریضه الهی را دارد و همه دستگاه‌ها در نظام اسلامی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارند.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی نظام آمر به معروف و ناهی از منکر است و مبتنی بر ۴ اصل اساسی از جمله صلاه، زکات، امر به معروف ونهی از منکر و توجه به دیگران و گره گشایی از کار دیگران برای رضای خداست.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران نظام امر به خوبی‌ها و بایدها در جامعه و نهی از نبایدها، زشتی‌ها و پلشتی‌ها در حوزه احکام، اخلاق، عمل واجراست و بحث حمایت از امر به معروف و نهی از منکر اینگونه است که همه لایه‌های نظام باید آمر به معروف و ناهی ازمنکر باشند و با همه وجود حامیان آمران به معروف و ناهیان از منکر باشند.

رئیسی ادامه داد: این دیگر شاکی و شاکی خصوصی نیست واعلام کننده و گزارشگر است که باید مورد حمایت قرار بگیرد و تمام لایه‌های نظام لایه حامی امر به معروف و نهی از منکر باید باشد که اگر نباشد با اصل نظام و روند کلی آن سازگاری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی همواره باید پاک بماند گفت: در حوزه مسائل اقتصادی، امروز از مهمترین معروف‌ها رونق تولید، ساماندهی مصرف و از منکرها مصرف بی رویه، اسراف، ضابطه نداشتن در مصرف، بی توجهی به حقوق مصرف کننده و خریدار و بی توجهی به قیمت گذاری‌هاست. در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بایدها و نبایدها باید تبیین شود. در حوزه رسانه‌های جمعی بخصوص رسانه ملی مردم باید با اینگونه مسائل بیشتر آشنا شوند و بدانند در جامعه اسلامی اجرای قانون و عدالت تضمین شده است.

رئیسی گفت: امر به معروف حس مسئولیت پذیری همه آحاد جامعه نسبت به همه شئون اجتماعی است و به " شما چه ربطی دارد" نیست.

وی ادامه داد: من به عنوان مسلمان و انقلابی نمی‌توانم به آنچه انجام می‌شود، بی‌تفاوت باشم. در جامعه ما در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت ملی وجود دارد که آن حضور مردم در همه سطوح اجتماعی است.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: در نظام اسلامی مهمترین معروف‌ها اجرای عدالت و قانون است که تضمین شده از طریق نظام خود کنترلی است که هر کسی خود را مسئول بداند و در پنهان و آشکار خلاف قانون نکند.

رئیسی گفت: به مدیران همیشه تاکید می‌کنیم اگر می‌خواهید درجه جرم وتخلف در یک سازمان و یا اداره کاهش پیدا کند، گسترش معنویات واخلاق در جامعه می‌تواند باعث کاهش جرم و تخلفات شود و کسی که در اتاقِ دربسته است، خود را در خلوت هم مسئول می‌داند که خلاف نکند یا در یک معامله پورسانت نگیرد.

وی ادامه داد: نکته دیگر برای تضمین اجرای قانون و عدالت حضور همگانی در امر به معروف و نهی از منکر و حضور همه جامعه درعرصه‌های مسئولیت و احساس مسئولیت است. همچنین در تضمین اجرای قانون و عدالت، دستگاه‌ها و اداره‌های نهادینه شده نیز مسئولند و چهارمین تضمین در این مورد، برخورد عبرت آموز با مجرم، مفسد و متخلف است و این‌ها می‌تواند اجرای عدالت را در جامعه اسلامی تضمین کند که بسیار امر مهم و مبارکی است و امیدواریم به برکت قیام امام حسین (ع) در جامعه ما روز به روز احساس مسئولیت بیشتر شود و با احساس مسئولیت ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی در جامعه کاهش و هنجاری‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی در جامعه رشد پیدا کند.

رئیس قوه قضائیه گفت: امیدواریم این فریضه الهی که همه فرایض ختم به این فرآیند است، روز به روز در جامعه تقویت شود و فضای جامعه با تدبیر حکیمانه رهبر فرزانه، علیرغم مشکلات اقتصادی که دشمن ایجاد کرده، فضای مقاومت است؛ نه فضای مذاکره و این فضا فضای ایستادگی در مقابل دشمن و مقاومت در برابر زیاده خواهی‌ها و روحیه استکباری دشمن است.

رئیسی با بیان اینکه مدیریت این فضا با مقام معظم رهبری بوده است، ادامه داد: تا به امروز رهبری با حکمت و بصیرت آفرینی در جامعه و هدایت و رهنمودهای خود تلاش کردند فضای جامعه اسلامی ما فضای مقاومت باشد و بماند. تا دیروز دشمن فساد را در جامعه و نسبت به مسئولان و مردم و سازمان‌ها تبلیغ می‌کرد و امروز فضای کشور برخلاف خواست دشمن فضای مبارزه با فساد است نه فضای فساد.

وی گفت: دشمن دنبال این بود که اولا فضای ایستادگی در جامعه را تضعیف کند و دوما اینکه در جامعه القاء کند که در این مملکت فساد موج می‌زند و در رسانه‌های خارجی نسبت به مدیر، سازمان و فرد این را تبلیغ می‌کردند؛ اما این فضا با پرچمداری رهبر معظم انقلاب به فضایی تبدیل می‌شود که علیرغم خواست آن‌ها در آن تصمیم و اراده جدی درمقابله با هر گونه فساد هست و ما هم سرباز ایشان هستیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: امیدواریم بتوانیم در کسوت سربازی ایشان انجام خدمت کنیم و یقین بدانید بنای این نظام بر خون‌های پاک و مطهری است که خالصانه‌ترین گام‌ها را در راه خدا برداشتند و جهاد کردند. مگر می‌شود خدا از این خون‌ها بگذرد و کسی در گسترش فساد در این جامعه توفیق پیدا کند؟ امکان ندارد.

رئیسی افزود: البته شاید در جایی یا اداره‌ای فساد جولانی داشته باشد؛ اما بقا برای این فضا نیست. بقا متعلق به عدالت و حق است و آثار خون شهدای انقلاب اسلامی، برادری، قانونمندی، انجام معروف‌ها و ترک منکرهاست واین آثار پایدار و استوار خواهد ماند.

وی گفت: آنچه در این مسیر وظیفه ماست آن است که در سربازی این حرکت توفنده وارزشمند مقام معظم رهبری خالصانه حضور پیدا کنیم و وظیفه خود را انجام بدهیم.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: تمام شعبات دادگستری برای حمایت از امر به معروف و نهی از منکر مامور خواهند بود و نه فقط دادگستری، بلکه همه سازمان‌های وابسته به دستگاه قضایی و نه فقط دستگاه قضایی، بلکه همه بخش‌ها در دولت این وظیفه را خواهند داشت.

رئیسی اظهار کرد: دستگاه اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و سازمان عظیم اداره کشور همه آن‌ها حامی آمر به معروف و ناهی از منکر خواهند بود و امیدواریم که خداوند همه ما را ثابت قدم بدارد و از برکات عاشورا ما را بهره‌مند بگرداند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هادی IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    0 0
    ی سوال بدون پاسخ نه اینکه بر اساس مبانی اسلامی در راس قضا و عدلیه حتما باید فقیه و مجتهد باشد؟ چرا این همه اصرار دارید تا عنوان آیت الله رو برای رئیسی به کار نبرید!!!؟