پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 863415
۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷
عزاداری

حوزه/ آیت الله مهدوی بابیان اینکه برای اطاعت از خداوند، سه راه وجود دارد که می توان از آنها بهره برد، گفت: خداوند ما را از طریق سه راه به سوی شناخت و نهایتا اطاعت خود وا می دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، عصر امروز در مراسم عزاداری مدرسه علمیه ملاعبدالله اصفهان، اظهار کرد: شناخت و معرفت  لازمه اطاعت از خداوند است و اگر معرفت نسبت به خدای متعال و توحید نباشد، اطاعت صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه برای اطاعت از خداوند، سه راه وجود دارد که می توان از آن بهره برد گفت: خداوند ما را از طریق سه راه به سوی شناخت و نهایتا اطاعت خود وا می دارد.

امام جمعه موقت اصفهان عنوان کرد: نخستین راه، خلق بهشت و نعمت های بهشتی است که خداوند نعمت های زیاد و شگفت انگیز برای ما قرارداده است که باعث تشویق ما برای اطاعت می شود.

وی، دومین راه را خلق جهنم و گذاشتن تنبیه و عذاب شدید دانست و بیان کرد: در این بخش چنانچه اطاعت نکنیم عذاب بدی در انتظار است و راه سوم محبت نسبت به خدا وخالق است که راهی مبتنی بر عوامل درونی برای اطاعت از خداوند است.

آیت الله مهدوی تصریح کرد: بدون شک قدم اول شناخت خدا و خالق است و تا کسی شناخت نداشته باشد به این سه راه  نخواهیم رسید که در نهایت به اطاعت از خداوند نائل شود.

وی افزود: راه اول و دوم مبتنی بر عوامل بیرونی هستند، ولی راه سوم یک عامل درونی برای رسیدن به اطاعت خالق محسوب می شود.

استاد حوزه اذعان کرد: اسلام از هر ۳ راه برای رسیدن انسان به اطاعت از خداوند استفاده می کند، چرا که ظرفیت افراد مختلف است وبرخی براساس تشویق،  برخی از روی تنبیه و بعضی از روی محبت، خداوند را اطاعت می کنند.

وی با تاکید براینکه امام علی(ع) افرادی که راه اول را برمی گزینند را تاجر می نامند، چرا که همواره در پی کسب سود و منفعت هستند، خاطرنشان کرد: راه دوم عذاب و عقاب است که برای ممانعت از رفتن ما به سوی جذابیت گناهان است، ولی راه سوم که براساس محبت و علاقه است راهی فوق العاده محسوب شده.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: آیا یاران سیدالشهدا(ع) راه اول ودوم را انتخاب کردند یا اینکه راه عشق و محبت را برگزیدند، حقیقت این است یاران اباعبدالله الحسین(ع) براساس عشق و محبت در عاشورا حاضر شدند و جان خود را فدا کردند.

وی ابراز کرد: کسانی که شب عاشورا عاشق امام حسین(ع) شدند دیوانه نبودند، بلکه درک آنها مافوق درک افراد عادی بود که محبت امام زمان خود را درک کردند.

آیت الله مهدوی توضیح داد: راه عاشق خدا شدن این است که عقل را ریاضت داده تا عاشق شود؛ عقل باید خوبی های خداوند را درک کند و بشناسد، ما باید خوبی های خداوند را که هیچ کس جز خداوند  ندارد، چون بی نیازی، خالقیت و هستی بخش را بشناسیم.

وی خاطرنشان کرد: هرچه بیشتر کمالات و صفات داتی خداوند را بشناسیم، بیشتر عاشق می شویم و به تبع اطاعت خداوند بهتر صورت می گیرد، یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا عاشق شده بودند که ناشی از شناخت امام زمانشان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha