جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نشست مدیران و معاونین حوزه علمیه استان کرمان با آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور در جمع مدیران حوزه کرمان با اشاره به بازتاب های اقتدار ایران اسلامی در فضای بین الملل، گفت: مداوم زائران دیگر کشورها با دستان گره کرده می‌گفتند ایران قوی، ایران قوی .... و از رهبری چقدر تعریف می‎کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، در ادامه برنامه های سفر به کرمان، در جلسه ای با کادر مدیریت حوز علمیه کرمان، با تسلیت ایام عزای حسینی گفت: حقیقتاً تربیت طلبه یکی از برکات الهی است که نصیب هر کسی نمی‎شود، آن هم نه تربیت یک انسان معمولی بلکه انسانی که به پیشوایی و مقتدایی می‎رسد. امام خمینی، امام خامنه ای و تمامی مراجع ما همه تربیت شده همین مکتب هستند. همه اینها روزی از مدرسه علمیه شروع کردند و طلبه مدرسه بودند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: مراجع و علما هم به خاطر جدیت و استفاده از فرصت ها که در اختیار داشتند مصداق بارز عَالِمٌ یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ .... [بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلی الله علیهم / ج‏1 / ص : 6] شدند؛ عالم نقش‌آفرین تاثیرگذاری‎اش از ۷۰ هزار عابد بیشتر است؛ لذا کار شما کار مقدسی است.

وی با بیان این که در این دوره نیاز های جامعه بیش از موجودی های ماست، افزود: حوزه به گردن انقلاب حق دارد، اگر حوزه و حوزویان نبودند انقلابی مطرح نبود؛ از امام خمینی(ره) گرفته تا مراجع و روحانیت، بسیج مردم از رهگذر آنان بود. البته انقلاب هم حق به گردن حوزه دارد، با پیروزی انقلاب، حوزه پرآوازه شد؛ حوزه‎ای که آوازه نداشت، محدوده کاری اش جاهای خاصی بود (از خانه به مسجد از مسجد به خانه)، ما را جایی راه نمی دادند (نه آموزش و پرورش، نه دانشگاه، نه نیروهای نظامی و انتظامی)؛ حق انقلاب برگردان حوزه و روحانیت این است که انقلاب دست حوزه را گرفت و بالا کشید. امروزه روحانیت در سطح جهان حرف برای گفتن دارد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: مقام معظم رهبری که خداوند عنایت کرده و او را به این ملت عطا کرده، کشور را با تدبیر و بصیرت و آگاهی و امدادهای غیبی که شامل حال ملت شده است در دست گرفتند. 

وی ادامه داد: امسال در مراسم حج تفاوتی را با سال‌های قبل احساس کردم، سال های قبل ما درگیر پاسخ به شبهات زائران دیگر کشورها بودیم که چرا شیعه این کار را می کند و آن کار را ...، بیش‎تر انفعالی برخورد می‌کردیم، در مسائل سیاسی هم درگیر بودیم؛ زائران کشورهای دیگر از ما سوال می‎کردند چرا در مسائل سوریه، یمن و دیگر کشورها دخالت می کنید. امسال به فضل پروردگار و با اقتدار کشور، نسبت به چند قصه ای که اتفاق افتاد (بحث پهپاد، کشتی انگلیسی، برخورد قاطع رهبری در مقابل آمریکا با نخست وزیر ژاپن و از این موارد که نشانه ایستادگی ملت است و اینکه سوریه و یمن و خوابی که آنها [آمریکا و هم‎پیمانانش] با خرج میلیارد دلاری برایشان دیده بودند تعبیر نشد) همه زائران به این نتیجه رسیده بودند که این جایگاه از پایگاه حقی حرف می زند و موضع می‎گیرد. مداوم زائران دیگر کشورها با دستان گره کرده می‌گفتند ایران قوی، ایران قوی .... و از رهبری چقدر تعریف می‎کردند.

عضو خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به وضع مشکلات مالی حوزه، گفت: در سال های اخیر شرایط مالی کمی سخت‌تر شده است. مدیر حوزه، معاون پژوهش، تهذیب، آموزش، امور صیانتی و ... همه در تنگنا کار می‌کنند و اگر دستشان باز بود به نظرم کار بهتر انجام می‌شد. به نظرم باید منابع مالی حوزه را احیا کرد؛ وابستگی ما به مجموعه ها نه تنها جواب نداده، بلکه دست‎آویز معاندان جهت قیاس ناعادلانه بودجه‎ی اندک حوزه با سایر دستگاه‎ها، و .... شده است. باید در اتاق فکری بررسی کرد که چگونه می‌شود حوزه ها را از وابستگی امکانات دولتی رها کرد و حوزه مستقل شود.


آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با اشاره به بخش های مختلف حوزه علمیه کرمان، گفت: اخلاق را سرمایه گذاری کنید، آموزش را با انگیزه کنید. بی رغبتی در زندگی طلبه‌های ما محسوس شده است. بیایید طلاب را تشویق به مطالعه زندگی و سیره علمای موفق کنید، در عین حال ما هم نباید هر طور که آنها به نتیجه می‌رسند رهایشان کنیم؛ حتماً برای طلاب در زمینه های درسی و بحثی شبهات را برطرف کنید که بحث آموزش پررنگ‎تر شود. جامعه امروز با دو چشم به ما نگاه می کند دست به دست هم دهیم و در مسئله مسئله تهذیب طلاب بهتر پیش ببرید.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشو اظهار کرد: امروز حفظ طلبه در این فضا خیلی سخت‌تر از گذشته است، عامل بازدارنده زیادی در مقابل طلاب ماست. اگر تهذیب ما درست انجام شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین حسین الله وردی مدیر حوزه علمیه کرمان، ضمن خوشامدگویی به آیت الله بوشهری، گزارش از برنامه ها و فعالیت های حوزه استان ارائه داد.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha