سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله مهدوی

امام جمعه موقت اصفهان گفت: ایمان‌های ما ایمان‌هایی است که معمولاً مخلوط به شک هستند که می‌خواهد خدا را در برابر ما امتحان کند، به این معنا که دعا که می کنیم اگر اجابت شد عاشق خدا می‌شویم و اگر اجابت نشد ناراحت می‌شویم و بعضا می‌خواهیم خدا را تهدید کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، شامگاه سه شنبه در جمع عزاداران حسینی هیئت رزمندگان اسلام اصفهان اظهار داشت: بر اساس آیه ۱۵ سوره حجرات که خصوصیات مومن را معرفی می‌کند، می‌خواهیم با توسل به امام‌حسین(ع)، خصوصیات اخلاقی ایشان و یارانشان را بشناسیم.

 وی افزود: امام موسی‌صدر جمله بسیار تکان دهنده‌ای در باب خصوصیات مومن دارند که می‌فرمایند: خداوند به سبب لطفش شما را به جریانات سخت امتحان نکردکه البته این صحبت کافی نیست چون قرار است ما از یاران امام زمان خود باشیم، پس بنابراین باید بدانیم چه کسانی می توانند یار قوی ولی فقیه، جانشین امام‌زمان خود باشند.

نماینده‌ مردم اصفهان در مجلس خبرگان‌رهبری بیان کرد: چه می‌شود که بعضی افراد مانند شهید حججی همه را به تحیر وا می دارند و در قله والای انسانیت قرار می‌گیرند و در مصائب و سختی‌ها که قرار می‌گیرند مانند کوه ایستادگی می‌کند، پس باید به این درجه از معنویت برسیم.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: مومن فقط کسی است که ایمان به خدا و رسول دارد و ریب یعنی شک در وجودش پوچ است که معیار اول ایمان است، معیار دوم این است که فرمود؛ جاهدوا، با مال و جان خود در راه خدا تلاش کنید که معیار اول معیار فکری و معیار دوم معیاری عملی است.

آیت‌الله مهدوی ادامه داد: باید دقت کرد که بخش اول ریشه‌ای است برای بخش دوم، یعنی وقتی ایمان قوی در وجود افراد باشد و هیچ شکی در آن نباشد به عمل که می‌رسد در راه خدا تلاش خالصانه می کند و تاپای جان می‌ایستد پس ریشه آن است که ما باید مراقب باشیم شک در ایمانمان ورود نکند.  

وی تصریح کرد: ایمان‌های ما ایمان‌هایی است که معمولاً مخلوط به شک هستند که می‌خواهد خدا را در برابر ما امتحان کند، به این معنا که دعا که می کنیم اگر اجابت شد عاشق خدا می‌شویم و اگر اجابت نشد ناراحت می‌شویم و بعضا می‌خواهیم خدارا تهدید کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان‌رهبری ادامه داد: این گونه ایمان‌ها نشان دهنده وجود ریب و شک در درون ماست که نتیجه‌اش عدم صبر در مشکلات و تسلیم نشدن در مقابل تقدیرات الهی می‌شود.

 وی در تاکید مراقبت افراد بر ایمانشان گفت: در برخی موارد افراد از رزقی که خداوند نصیب آن‌ها می‌کند راضی نیستند و می‌گویند؛ خدا بهتر از این می توانست با من معامله کند که اینگونه صحبت‌ها نشان دهنده آن است که خدا را نشناخته است.

 امام جمعه موقت اصفهان  افزود:  در دعا من این صحنه را خیلی دیده‌ام  وحتما شما هم برخورد کرده اید که اگر دعای ما مستجاب بشود خدا را خیلی دوست داریم اگر مستجاب نشود نه و آیا امام حسین علیه السلام این طور بودند، شما کافیست زندگی امام حسین(ع) را درجریان عرفه با کربلا مقایسه کنید و خواهید دید که ایشان نه‌تنها هیچ شکی به‌خود راه نمی‌دادتد بلکه با قوت بر ایمانشان افزوده می‌شد همان‌طور که می‌بینید در دعای عرفه امام شدیدترین عشق را به خدا می ورزید.

وی درخصوص رابطه علیت ایمان اشاره کرد: اگر شک در وجود ما نبود اصلا به دنبال اثبات خدا نبودیم، به‌طور مقال، اگر لامپی در مقابل چشمان ما روشن باشد دیگر نیاز به اثبات آن نیست ولی اگر خارج از دید ما باشد و لامپ را نبینیم به دنبال معلول هستیم و علت را نمیبینیم بنابراین اثرات شک را خود پیدا می‌کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: اگر آثار شک را بشناسیم، از شکی که در درون ما وجود دارد نفرت پیدا می کنیم همانگونه که خدا شک را از اهل بیت دور کرد به سبب شناختی که از آثار شک داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha