پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام سجاد

حوزه/ مقام معظم رهبری می فرمایند: «آن چهره مظلوم بی صدای سر به زیر منفعلی که از امام سجاد(ع) درست کردند به کلی برخلاف واقع است؛ چهره حقیقی امام سجاد علیه السلام چهره یک مبارز قهرمان خستگی ناپذیر است، که با تدبیر تمام، با دقت کامل راه‌ها را می‌شناسد و انتخاب می‌کند و به سمت هدف‌ها این راه‌ها را می‌پیماید، خودش خسته نمی شود و دشمن را خسته می‌کند.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، صدای امام سجاد(ع) در مسجد شام طنین‌انداز شده بود. «ای مردم! من فرزند مکه و منایم، من فرزند زمزم و صفایم، من فرزند کسی هستم که حجر الاسود را با ردای خود حمل و در جای خود نصب فرمود، من فرزند بهترین طواف و سعی کنندگانم، من فرزند پیامبری هستم که در یک شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سیر کرد، من فرزند آنم که جبرئیل او را به سدرةالمنتهی برد، من فرزند آنم که با ملائکه آسمان نماز گزارد، من فرزند آن پیامبرم که پروردگار بزرگ به او وحی کرد، من فرزند محمد مصطفی و علی مرتضایم، من فرزند کسی هستم که بینی گردنکشان را به خاک مالید تا به کلمه توحید اقرار کردند.» امروز سالروز شهادت امامی است که بزرگ‌ترین داغ تاریخ را بر سینه داشت و ۴۰ منزل با ۸۴ داغ‌دیده همسفر شده بود، در مجلسی قرار گرفت که یزید برای تحقیر خاندان پیامبر(ص) و به رخ کشیدن پیروزی خیالی خویش ترتیب داده بود.

فرزند معاویه تاخت و تاخت تا اینکه نوبت به صحبت آل محمد(ص) رسید. امام سجاد(ع) با بیان استوارش چنان مجلس یزید را به هم ریخت که معادله به کلی عوض شد. ایشان آنقدر به روشنگری ادامه داد تا اینکه یزید از این روشنگری‌ها به هراس افتاد و به مؤذن گفت تا اذان بگوید. امام سجاد(ع) پس از شنیدن صدای الله اکبر شهادتین را به زبان جاری کرد و پس از شنیدن نام مبارک پیامبر(ص) مؤذن را به خاموشی دعوت کرد. سپس رو به یزید فرمود: ای پسر معاویه، محمد(ص) نام جد توست یا جدِ من؟ اگر گویی جد تو است، همه می‌دانند که دروغ می‌گویی، و اگر جد من است پس چرا پدر مرا از روی ستم کشتی و مال او را تاراج کردی و اهل بیت او را به اسارت گرفتی!؟

اینگونه شد که مجلسی که یزید برای شادی از پیروزی بر آل پیامبر(ص) ترتیب داده بود، به ابزاری علیه خود او تبدیل شد.

حضرت علی بن الحسین، امام سجاد (ع) در ‌۵ شعبان یا ۱۵ جمادی الاولی سال ۳۸ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و در دوازدهم یا هجدهم ‌و بنا بر مشهور در ۲۵ محرم سال ۹۵ ه. ‌ق در ‌حدود ۵۶ سالگی توسط ولیدبن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید.

 آن حضرت در واقعه کربلا ۲۳ سال سن داشت، پس از به شهادت رسیدن پدر بزرگوارشان، امامت امت را به مدت 35 عهده دار شدند، که  دوران امامت ایشان مصادف با دشوارترین دوران ظلم و خفقان امویان از یزید تا ولید بن عبدالملک بود.

در طول حیات شان، از آنجا که شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ و یاران باوفایش از منظر عمومی، آثار ویرانگری برای حکومت بنی امیه داشت و مشروعیت آن را زیر سؤال برده بود و نیز برای اینکه این تراژدی غم بار به دست فراموشی سپرده نشود،   با گریه بر شهیدان نینوا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره جانبازی آنان اهداف شهیدان کربلا را دنبال کردند.

حضرت،  حرکت جهاد فرهنگی و پرورش شخصیت ‌ها را در دستور کار قرار دادند و با یک حرکت عمیق و دامنه ‌دار به ایفای نقش پیشوایی خود پرداختند، این رویکرد امام سجاد علیه السلام زمینه ساز انقلاب فرهنگی امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام گشت. از این رو برخی از نویسندگان، آن حضرت را «باعث الاسلام من جدید» نامیدند.

مقام معظم رهبری می فرمایند: «آن چهره مظلوم بی صدای سر به زیر منفعلی که از امام سجاد(ع) درست کردند به کلی برخلاف واقع است؛ چهره حقیقی امام سجاد علیه السلام چهره یک مبارز قهرمان خستگی ناپذیر است، که با تدبیر تمام، با دقت کامل راه‌ها را می‌شناسد و انتخاب می‌کند و به سمت هدف‌ها این راه‌ها را می‌پیماید، خودش خسته نمی شود و دشمن را خسته می‌کند.»

امام سجاد(ع) ادامه دهنده راه ائمه علیهم‌السلام بوده است

حجت الاسلام محمد رضا بابایی، امام جمعه فردوس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، با تسلیت شهادت امام سجاد(ع) گفت:درباره‌ی امام سجاد(ع) سخن گفتن کار دشواری است، زیرا زمینه‌ی معرفت و آشنایی مردم با این امام بزرگوار بسیار زمینه‌ی نامساعدی دارد.

وی ادامه داد: در ذهن اغلب مردم و تاریخ نویسان این‌طور وارد شده است که حضرت در طول زندگی خود تنها در گوشه‌ای نشسته و به عبادت مشغول بوده و کاری به سیاست نداشته است که در واقع در اشتباه هستند.

امام جمعه فردوس با بیان اینکه  امام سجاد(ع) ادامه دهنده راه ائمه علیهم‌السلام بوده است، تصریح کرد: ائمه اطهار همواره برای تشکیل حکومت اسلامی تلاش می‌کردند، بنابراین در کل زندگی امام سجاد(ع) ما باید در جستجوی این هدف کلی و خط‌مشی اصلی باشیم و بی‌تردید بدانیم که امام سجاد(ع) درصدد تحقق همان آرمانی بودند که امام حسن‌(ع) و امام حسین‌(ع) آن را دنبال می‌کردند.

حجت الاسلام بابایی به دشواری فراوان در دوره‌ی امام سجاد(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: حادثه‌ی کربلا یک تکان سختی در ارکان شیعه بلکه در همه جای دنیای اسلام داد بطویکه  قتل و تعقیب و شکنجه و ظلم  بر خاندان پیامبر سابقه داشت، اما کشتن پسر پیغمبر(ص) و اسارت خانواده‌ی ایشان و بردن این‌ها شهر به شهر و بر نیزه کردن سر عزیز زهرا(س) دنیای اسلام را مبهوت کرد و کسی باور نمی‌کرد کار به این‌جا برسد لذا یک رعب شدیدی تمام دنیای اسلام را گرفت.

شخصیت امام سجاد(ع) در جامعه باید به درستی تبیین شود

امام جمعه فردوس با اشاره به اینکه شخصیت امام سجاد(ع) در جامعه باید به درستی تبیین شود، عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از افراد شناخت دقیق و درستی نسبت به امام زین العابدین(ع) ندارند و اگر از آن ها در خصوص شخصیت آن امام بزرگ سؤال شود، اطلاعات آنها محدود به مسئله بیماری آن حضرت در زمان وقوع حادثه عظیم کربلا است.

حجت الاسلام بابایی به اقدامات امام زین العابدین(ع) اشاره  کرد و یادآورشد: اقدامات تبلیغی امام سجاد(ع) که 35 سال بار رسالت و وظیفه عظیم انقلاب عاشورا را بر دوش داشتند، سبب شده است که در حال حاضر بسیاری از مردم، جهان اسلام را با نام اباعبدالله الحسین(ع) بشناسند.

وی ادامه داد: امام زین العابدین(ع) از هیچ گونه سعی و تلاشی در مسیر ترویج دین مبین اسلام و بیان احکام الهی  کوتاهی نکردند و همیشه دنباله رو راه سایر ائمه برای رسیدن به قرب الهی بودند.

امام جمعه فردوس گفت: امام چهارم بر اساس آیه قرآن، خدا محوری را سر لوحه و فصل الخطاب زندگی خود قرار می‌دهد و در حقیقت زندگی را عین بندگی تفسیر می کند.

تاثیرگذاری امام سجاد(ع) در حادثه عاشورا

حجت الاسلام حسین فلسفی راد، امام جمعه شهر مود در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، به شخصیت امام زین العابدین اشاره کرد و گفت: در ارتباط با شناخت ائمه اطهار(ع) باید دو جنبه شناخت سطحی و شناسنامه ای و شناخت عمقی و شخصیتی آنها  مورد توجه قرار بگیرد ومهمتر از همه شناخت شخصیتی ائمه اطهار(ع) است؛ چراکه در زندگی ما تاثیرگذار است و می توانیم آنها را الگو، اسوه و سرمشق خود قرار دهیم.

امام جمعه شهر مود، با اشاره به  آغاز امامت امام سجاد(ع) در سال 61 هجری قمری، خاطرنشان کرد: مسلمانان و به ویژه شیعیان حداقل چیزی که باید یاد بگیرند، شناخت و معرفت نسبت به ائمه معصومین(ع) است.

وی به ابعاد شخصیتی امام سجاد(ع) اشاره کرد و افزود: شناخت  ابعاد شخصیتی امام سجاد(ع) مهم و ضروری است، چراکه نقش و تاثیرگذار ایشان در حادثه کربلا را به خوبی بشناسیم که اگر واقعا کسی در زندگی خود هر کدام از ائمه معصومین(ع) را سرمشق خود قرار دهد، در آخرت سربلند خواهد شد.

سخت ترین دوران امامت؛ عصر امام سجاد(ع) است

امام جمعه  شهر مود، سخت ترین دوران  امامت را امامت امام سجاد(ع) دانست و عنوان کرد: هیچ کدام از ائمه معصومین(ع) دوران سختی چون دوره امام سجاد(ع) نداشتند، زیرا آن حضرت علاوه بر اینکه در حادثه کربلا، شهادت خاندان خود را دید و درغم آنها به سر می برد، باید رسالت عظیم تبلیغ و گسترش دین اسلام را نیز بر دوش می کشید.

حجت الاسلام فلسفی راد، هدف امام سجاد(ع) را تربیت شاگردانی را تبیین مسئله امامت و ولایت در نظام و گسترش دین مبین اسلام دانست و تاکید کرد: با توجه به شخصیت انقلابی و مبارزاتی ایشان، تاکتیک و روش امام سجاد(ع) بنا به مصلحت و شرایط جامعه آن روز فرق می کرد و در نهایت در این راه به شهادت رسید.

وی ادامه داد: امام زین العابدین(ع) از طریق دعا و راز و نیاز، جلسات بحث و تربیت شاگردانی ممتاز شروع به مبارزه کرد تا در آینده بتواند از اسلام ناب محافظت کند و مقدمه ای برای توسعه و گسترش مذهب شیعه توسط امام محمدباقر(ع) و جعفر صادق(ع) باشد.

سخن پایانی

با بررسی دعاهای صحیفه سـجادیه و توجـه بـه درونمایـه هـا و مضامین آن، به این نتیجه می رسیم که کلمات امام سجاد(ع) دارای ادبیات سیاسی_ اجتماعی و اخلاقی است. امام(ع) راه رسیدن به خدا را، برای مردم کوتاه کرده و به انسانها آموخته است که چگونه با خدای خود سخن بگویند و از او چه بخواهند.

امام (ع) همچنین معنای زندگی و لذت واقعی را به انسانها می آموزد. در نهایت اینکه معارف صحیفه سجادیه انسانها را در هر سطحی راهنمایی می کنـد و هـر کـس بـه فراخور حال خود می تواند از آن بهره ببرد. گویی که امام(ع) هر کس را در هر مرحله ای کـه باشد بر حذر می دارد و به او امیدواری می دهد که با دو بال خوف و رجا حرکت کند. از یک سو می آموزد که غافل نشوند که راه دراز و پر نشیب و فرازی را در پیش دارند و از سو دیگر بدانند به عفو و بخشش خداوند امیدوار باشند و این حس را خودشان نیز تجربه کرده و از لذت آن برخوردار شوند.

انتهای پیام/ ن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha