شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 863750
۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
شهید مدنی

حوزه/ برگزاری دعای ندبه به گستردگی فعلی در کشور از جمله اقدامات شهید مدنی بود و به هر شهر و استانی که می رفت با احداث مهدیه ای پایه های قرائت دعای ندبه و توجه به مهدویت و ظهور را ایجاد می کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، آیت الله اسدالله مدنی امام جمعه تبریز و دومین شهید محراب است که در تاریخ ۲۰ شهریور ماه سال ۶۰ پس از اتمام مراسم نماز جمعه توسط سازمان مجاهدین خلق به شهادت رسید.

وی با تشکیل‌ مجلس‌ خبرگان‌ قانون‌ اساسی‌ از طرف‌ مردم‌ همدان‌ به‌ نمایندگی‌ در این‌ مجلس‌ انتخاب‌ و به‌ دستور امام‌ خمینی(ره) با اختیارات‌ کامل‌ به‌ امامت‌ جمعه این‌ شهر منصوب شد.

پس‌ از شهادت‌ آیت الله سید محمدقاضی‌ طباطبایی، اولین‌ شهید محراب و امام جمعه و نماینده‌ امام‌ در تبریز، در دهم‌ آبان‌ ۱۳۵۸ شهید مدنی با حکم‌ امام‌ به‌ عنوان‌ امام‌ جمعه‌ تبریز منصوب‌ شد.

مردم همدان در مدت زمان حضور ایشان در همدان شاهد اتفاقات مهمی بوده اند و نزدیکان و شاگردان شهید مدنی نیز دارای خاطرات بسیاری از ایشان می باشند.

به همین مناسبت حجت الاسلام والمسلمین جوادی از اساتید حوزه و از شاگردان شهید مدنی و علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از یاران شهید در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» خاطراتی از ایشان نقل کردند که در ادامه آن ها را می خوانیم.

شهید مدنی با سلاح ژ-۳ استاندار تبریز را تهدید کرد

حجت الاسلام محمد جوادی از اساتید حوزه علمیه همدان با بیان این که شهید مدنی از شخصیت های بزرگ علمی، اخلاقی جامعه بودند به خاطره از خود با دومین شهید محراب اشاره کرد و گفت: نخستین خاطرات بنده از ایشان به دوران قبل از انقلاب مربوط می شود که شهید مدنی در نجف ساکن بودند و تابستان ها به همدان می آمدند، در آن زمان نیز من مشغول تحصیل و تدریس در حوزه بودم.

قاطعیت و پیگیر بودن در کارها از ویژگی های شخصیتی شهید مدنی بود و اگر چیزی را می خواستند به طور قطع محقق می شد. یکی از این موضوعات مربوط به تغییر استاندار تبریز در زمان امامت جمعه ایشان در تبریز می باشد و ماجرا از این قرار بود که پس از این که ایشان به عنوان امام جمعه تبریز منصوب شدند، استاندار وقت تبریز از باقی مانده های حزب خلق مسلمانان بود و شهید مدنی مایل بودند که او را عزل کنند و در این راه هم چندین بار تلاش کردند، اما به دلیل حمایت های که از او در تهران می شد موفق به انجام این کار نشدند تا این که در یک روز جمعه شهید مدنی، سلاح ژ-۳ ای که در نماز جمعه بر آن تکیه زده بودند به بالا آوردند گفتند: "چرا امام جمعه باید به این تکیه دهد؟ " و هیچ جوابی از مردم دریافت نکردند و سپس گفتند:"خودم جواب می دهم برای اینکه اگر امام جمعه گفت که استاندار منحرف باید برود و این اتفاق نیفتاد، امام جمعه پس از نماز با همین سلاح به سراغ او برود، پس از این حرف شهید مدنی بود که صدای تکبیر مردم در مصلی نماز جمعه تبریز بلند شد.

توجه شهید مدنی به جوانان بی نظیر بود

علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ویژگی های شخصیتی شهید مدنی یادآور شد: شهید آیت الله مدنی عدول از فرامین ولی فقیه را حرام شرعی و قانونی می دانستند و در زندگی شخصی نیز اسوه بارز ساده زیستی، مردمی بودن ولایتمداری و حضور فعال در کارهای خیر خواهانه بودند که معرفی کردن ایشان به عنوان الگو در جامعه یکی از اولویت ها امروز است.

شهید مدنی اعتقادش بر این بود که انتظار یک امر روزمره واقعی است و یک موضوع تاریخی نیست و همان طور که می گفتیم کربلا کربلا ما داریم می آییم باید بگوییم که مهدی(عج) ما داریم می آییم و این گونه خودمان را برای ظهور حضرت آماده کنیم.

برگزاری دعای ندبه به گستردگی فعلی در کشور از جمله اقدامات شهید مدنی بود و به هر شهر و استانی که می رفت با احداث مهدیه ای پایه های قرائت دعای ندبه و توجه به مهدویت و ظهور را ایجاد می کرد.

شهید مدنی از آن جایی که توجه بسیار ویژه ای به جوانان داشت در یکی از دیدار ها در خصوص نماز جوانان کانون مسجد آقاجانی بیگ شهر همدان از ما سؤال پرسیدند که چرا کمتر به نماز می آیند؟ زمانی که علت را خراب شدن اتوی شلوار بچه ها عنوان کردیم و نبود اتو و خراب شدن اتو هم یکی از مشکلات آن روز بود، شهید مدنی فرمودند پیژامه برای این بچه ها تهیه کنید و مبلغ خرید آن را هم از وجوهات به ما پرداخت کردند، البته به این شرط که جنس پیژامه را خودشان انتخاب کنند.

زمانی که به بازار رفتیم از بین پارچه‌های موجود تنها برای اینکه خنده را بر لبان شهید مدنی بیاوریم یک پارچه زرد رنگ در کنار دیگر پارچه ها تهیه کردیم، اما در کمال ناباوری از بین همه آن پارچه ها آیت الله مدنی همان پارچه زرد رنگ را انتخاب کردند، زمانی که علت را جویا شدیم ایشان فرمودند این پارچه زیبایی خاصی دارد و باید لباس انسان برای راز و نیاز با خداوند زیبا باشد و پیژامه ای شد برای حضور جوانان در مسجد و در بین جوانان به اندازه ای طرفدار پیدا کرد که بچه‌های زیادی به نماز می‌آمدند تا فقط همان شلوار را که شهید انتخاب کرده بود را بپوشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha