جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله توکل

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین توکل گفت: لعنت بر یزید و معاویه و شمر، جزو دین ما هست ولی نباید در 14 قرن قبل بمانیم؛ باید اوضاع زمانه خود را بشناسیم و بدانیم یزید و معاویه امروز چه کسی هست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید رحیم توکل صبح امروز  در جمع کارکنان مرکز خدمات با بیان اینکه عالمی که در آن هستیم به دنیا تعبیر می‌شود و بعد از مرگ وارد برزخ می‌شویم، گفت: روح انسان‌ها در عالم برزخ می‌ماند و تا در دنیا انسانی باقی است آنها در برزخ ماندگارند.
وی بیان کرد: وقتی در دنیا مرگ بر همه وارد شد و همه وارد عالم برزخ شدند افراد از این عالم وارد صحنه قیامت می‌شوند تا افراد با ایمان به پاداش اعمال مثبتشان برسند و افراد گناهکار نیز برای اعمال منفی‌شان مجازات شوند.
نماینده مردم مازندران در خبرگان رهبری با بیان اینکه در آیات و روایات صحنه قیامت به فزع اکبر، حول عظیم و زلزله عظیم تعبیر شده است، گفت: این تعبیرها ساده نیستند، خداوندی که خود را عظیم نامیده است از قیامت به زلزله عظیم یاد کرده است.
وی تصریح کرد: در آیات پایانی سوره عبس مطرح شده است روزی می‌آید که انسان از پدر، مادر، برادر، همسر و فرزندش فرار می‌کند؛ آن‌چنان اوضاع سنگین است که تمام هوش و حواس انسان‌ها به این است که از این مهلکه جان سالم به در ببرند.
حجت الاسلام والمسلمین توکل عنوان کرد: این 5 دسته که در این آیه آمده است عزیزترین افراد ما در دنیا هستند و به این مفهوم است که روزی می‌آید انسان عزیزانش را نمی‌شناسد و تنها به خودش فکر می‌کند.
وی گفت: در آیه اول سوره حج آمده است که «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَهَ السَّاعَهِ شَیْءٌ عَظِیمٌ؛ ای مردم از پروردگار خود پروا کنید چرا که زلزله رستاخیز امری هولناک است.»
نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: در این آیه تعبیر به مردم شده است و خطاب آن فقط برای مؤمنین و مسلمانان نیست، یعنی اینکه به همه می‌گویم که پروا داشته باشند.
وی گفت: نا فرمانی از خدا و فرمان حق را زیر پا نهادن گناه است، نافرمانی خدا یعنی اینکه فرمان حق را زیر پا نهاد و اگر چنین کند حرمت خدا را نگه نداشته است و خودش هم حرمتی ندارد.         حجت الاسلام والمسلمین توکل تصریح کرد: ملاک رفتاری که با انسان در قیامت می‌شود عملکرد خود انسان است، در چندین جای قرآن این آیه آمده است که جزا داده نمی‌شوید الا به عملکرد خودتان.
وی افزود: اگر اعمالتان مثبت بود در آخرت عزیز هستید و اگر اعمالتان منفی بود ذلیل می شوید و با کسی تعارفی نیست حتی اگر پسر پیامبر و یا فرزند و برادر امام باشید و از خداوند نا فرمانی کنید ذلیل خواهید شد.
نماینده خبرگان رهبری گفت: خداوند در دنیا خود را ستارالعیوب نامید و عیب‌های ما را مخفی کرد تا آبروها محفوظ باشد ولی می‌فرماید در قیامت اعمالتان را در ملأ عام نمایان می‌کنیم.
وی با سفارش به مطالعه کتاب چهل حدیث امام(ره) بیان کرد: در حدیث اول این کتاب آمده است که آتش دنیا سرد و آتش قیامت گرم است. در دنیا آتش به هر درجه از گرما برسد آن‌قدر حرارت ندارد که روح را ذوب کند و فقط بدن را می‌سوزاند ولی آتش قیامت آن‌چنان داغ است که روح را ذوب می‌کند.
وی تصریح کرد: کسی که جلوی شهوت، قدرت، مال و ثروت بایستد و زمین نخورد از آتش جهان عبور خواهد کرد.
نماینده خبرگان رهبری گفت: در روایت‌ها به صراحت بیان شده است برگه‌ای که در قیامت به دست ما می‌دهند تا بتوانیم از آتش عبور کنیم ولایت علی(ع) و اولاد علی(ع) است.
حجت الاسلام والمسلمین توکل گفت: اینکه ما تنها بگوییم ای علی جان و ای حسین فدای شما شوم شعاری بیش نیست بلکه از ما عملکرد می‌خواهند.
وی با بیان اینکه امام علی(ع) فرمودند که با ظالم بجنگید و یاور مظلوم باشید افزود: امام حسین علیه‌السلام فرمودند اگر همه اصحابم کشته شوند و اهل بیتم را به اسارت ببرند همه را می‌پذیرم ولی با ظالم کنار نمی‌آیم.
نماینده خبرگان رهبری گفت: گریه کردن برای ائمه(ع) و بر سینه زدن جزو دین ما است اما در واقع از ما عملکرد خواسته‌اند؛ اگر رفتار ما با عملکرد ائمه طاهرین مطابقت داشته باشد راست می‌گوییم و الا حرف‌های ما دروغ است.
وی با اشاره به زندگی حضرت سلمان فارسی بیان کرد: از سلمان پرسیدند چه کرده‌ای که خداوند درها را برای تو باز کرده است و ایشان جواب دادند که من 3 کار کردم. اول اینکه دنبال علم و عالم بودم و هر جا سفره علمی بود کنارش بودم تا درک و بصیرتم بالا برود. دوم اینکه به فقرا خیلی احترام می‌کردم تا با احترام من درد فقرشان آرام‌تر شود و سوم اینکه هر کاری دلم می‌خواست انجام دهم اول نگاه می‌کردم که امیرالمؤمنین(ع) از کارم راضی است یا خیر و اگر راضی بود انجام می‌دادم و اگر راضی نبود انجام نمی‌دادم.
استاد توکل افزود: در فتنه 88 عده‌ای برای اینکه بصیرت نداشتند زمین خوردند؛ اگرچه برخی در 9 دی بازگشتند و جبران کردند ولی مؤمن چرا باید کاری کند که زمین بخورد و بعداً بخواهد بلند شود.
وی ادامه داد: از ما ولایت و عملکرد مطابق عملکرد ائمه طاهرین می‌خواهند، این الگوها همواره باید جلوی چشم ما باشند و از آنها یاد بگیریم که چگونه عمل کنیم.
نماینده خبرگان رهبری گفت: لعنت بر یزید و معاویه و شمر، جزو دین ما هست ولی نباید در 14 قرن قبل بمانیم؛ باید اوضاع زمانه خود را بشناسیم و بدانیم یزید و معاویه امروز چه کسی هست.
وی مطرح کرد: باید ببینیم چه کسی دروغ می‌گوید و چه کسی است که عملکردش مانند حرف‌هایش نیست.
وی گفت: امام عصر(عج) امروز در میان ما حضور ظاهری ندارند اما نماینده دارند؛ آنچه نماینده امام یعنی ولی فقیه انجام می‌دهد ملاک آن است.
گفتنی است، مراسم قرائت زیارت عاشورا و سوگواری به مناسبت ایام محرم با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم تکیه‌ای به مدت 10 روز در سالن نمازخانه مرکز خدمات برگزار شد.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha