پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم دومین شب عزاداری هیئت هنر و رسانه استان قم

حوزه/ استاد حوزه بر لزوم دست یافتن به مقام حضور برای درک مقامات عالیه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  والمسلمین سید بهاءالدین ضیایی پنجشنبه شب در مراسم عزاداری شام شهادت امام سجاد(ع) در هیأت هنر و رسانه قم، گفت: یکی از مهمترین تاکیدات اسلامی، در زمینه رعایت حق نماز و به پاداشتن این فریضه بزرگ الهی است.

وی افزود: انسان باید به مقامات عالی برسد و قطعا نماز بسیاری از موانعی که ممکن است رسیدن به این مقامات را مشکل کند را از بین می برد.

استاد حوزه در ادامه با بیان این مطلب که اگر نماز انسان قبول شود سایر اعمال او نیز قبول خواهد شد، گفت: بر اساس روایات وارده در صورتی که نماز انسان قبول نشود سایر اعمال او نیز رد می شود.

وی نماز را میزان عمل انسان دانست و تصریح کرد: نماز عمود دین است؛ در این ماه نیز باید به این اصل بسیار مهم توجه داشته باشیم که اگر می خواهیم بدانیم عزاداری های ما مورد قبول بوده باید با نماز بسنجیم.
حجت الاسلام والمسلمین ضیایی بر لزوم حضور قلب در نماز تاکید کرد و گفت: گاهی مفهوم حضور قلب اشتباه برداشت می شود، حضور قلب باید از تمام وجود انسان باشد نه این که انسان خود را در حالت اجباری احضار قلب قرار دهد، انسان نسبت به هرچه که برای او اهمیت داشته باشد حالت توجه پیدا می کند.

استاد حوزه یادآورشد: انسان باید اولویت های خود را در زندگی مشخص کند، حضرت سیدالشهدا(ع) آمدند تا انسان ها را متوجه کنند که به چه چیزهایی در زندگی باید اهمیت دهند، مسأله صدق و کذب در زندگی انسان بسیار مهم است.

وی با ذکر این مطلب که خداوند از کذب بیزار است، عنوان کرد: کذب با ایمان قابل جمع نیست، ابراز داشت: در امتحانات و فتنه ها صادق یا کاذب بودن انسان ها مشخص می شود، این گونه نیست که اگر انسان تنها در زبان ادعای ایمان کرد رها شود و موردامتحان قرار نگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین ضیایی در ادامه تصریح کرد: در امتحانات الهی افراد طیب و خبیث مشخص می شوند، انسان در زندگی خود باید معیار و میزان داشته باشد که نماز و امیرمؤمنان(ع) از این میزان ها هستند؛ انسان باید وابستگی های دنیوی را از بین ببرد و تا این اتفاق نیفتد حجاب ها برداشته نمی شود.
وی با ذکر این مطلب که اگر اولویت های انسان دنیوی باشد نمی تواند به مقام عالی دست پیدا کند، یادآورشد: باید فرصت های زندگی و مجالس عزاداری را قدر بدانیم و مانند شیخ جعفر شوشتری به مقام حضور برسیم که در عصر عاشورا از بوی سوختن خیمه های امام بی تاب می شد.

سخنران این هیئت با ذکر این مطلب که مقام حضور برای انسان یافتنی است، به آیه ای از سوره یوسف اشاره کرد و گفت: باید در این مسیر تلاش کند نه این که تصورش این باشد که این مسائل حقیقت ندارد.

وی یادآورشد: انسان باید اسماعیل های درون خود را برای رسیدن به قرب الهی ذبح کند؛ بزرگانی که در کربلا در کنار امام باقی ماندند به این مقامات عالیه رسیدند  که یکی از آنها، بشر بن عمرو حضرمی بود که وقتی متوجه شد که فرزندش در مرز اسیر شده ، امام از او خواست که به یاری و نجات فرزندش برود ولی او در پاسخ به امام گفت که اگر بیعت خود را با شما بشکنم بهتر است که خوراک درندگان بیابان شوم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha