سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تاکید بر اینکه حوزه باید در عرصه های مختلف ورود کند، گفت: امروز با علم تنها نمی توانیم به سمت جلو حرکت کنیم و نیازمند مدیریت و طراحی در ساختار های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در مراسم شروع سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران استان همدان با بیان این که باید از گذشتگانی که دین را دست به دست به ما رسانده اند، تقدیر کنیم، اظهار داشت: امروز حوزه علمیه ادامه دهنده همان مسیر نورانی است که علمای بزرگوار قبل از ما آن را طی کرده اند.

وی افزود: حوزه و این مسیری که در آن قرار گرفته ایم از دوره پیامبر اسلام(ص) شروع شده است و در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شاگردان بسیاری در این مکتب تربیت شده اند.

امام جمعه همدان با تاکید بر اهمیت توجه به حوزه های علمیه و خصوصا حوزه خواهران، یادآور شد: نام بانوان زیادی در طول تاریخ وجود دارد که دارای کتب مختلف و جز همین شاگردان و راویان بوده اند.

وی، تفاوت حوزه علمیه قبل و بعد از انقلاب را بسیار چشمگیر عنوان کرد و گفت: قبل از انقلاب در حوزه ها فقط درس می خواندند اما امروز و به برکت انقلاب اسلامی عرصه برای فعالیت و ورود به جامعه بیشتر شده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان یادآور شد: انقلاب اسلامی زمینه فعالیت مذهبی، تبلیغی و دینی را به معنای واقعی در جامعه ایجاد کرده است البته نباید فراموش کنیم به همین میزان که زمینه های فعالیت دینی بیشتر شده است زمینه برای ایجاد شبهه نیز افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این که تعداد شبهات و کتب نوشته شده علیه شیعه در طول سال های بعد از انقلاب سه برابر شده است ابراز داشت: امروز هزاران شبکه ماهواره ای، سایت ها و کانال های فضای مجازی شبانه روز در حال فعالیت علیه ارزش ها و هنجار های اسلامی کار می کنند و اگر دینی باقی مانده است به برکت زحمات همین علمای دین و حوزه ها است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی خاطر نشان کرد: اگر زمان شاه مدیریت آموزش وپرورش با حوزویان بود می توانستیم در کل دنیا مبلغ دین اسلام باشیم و آن را تبلیغ کنیم، اما امروز این شرایط سخت تر شده است و این امکان به راحتی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه باید در عرصه های مختلف ورود کند، اظهار داشت: امروز با علم تنها نمی توانیم به سمت جلو حرکت کنیم و نیازمند مدیرت و طراحی در ساختار های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستیم.

امام جمعه همدان به پژوهش های صورت گرفت توسط حوزه های خواهران اشاره کرد و گفت: از آن جایی که در حوزه خواهران پژوهش های بسیار عمیقی صورت می گیرد بنابراین اگر حوزه خواهران به سمت پژوهش محوری حرکت کند می توان شاهد موفقیت های بسیاری در این عرصه باشیم.

وی در ادامه با اشاره به این که هدف از کسب علم در افراد متفاوت می باشد یادآور شد: عده ای علم را برای دنیا و ابزاری برای به دست آوردن دنیا می دانند که پایین ترین درجه کسب علم است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: علم برای علم، هدف بعدی کسب علم است، به این معنی که فرد برای علم ارزش ذاتی قائل است اما آن چه باید در حوزه به دنبال آن باشیم این است که برای دفاع از دین خدا به کسب علم بپردازیم.

وی، فهم مسائل دینی را متفاوت از علوم مادی دانست و گفت: هر انسانی می تواند این موضوع را متوجه شود که دو به اضافه دو می شود چهار اما فهم حقایق الهی به این راحتی نیست و نیازمند به یک طهارت باطنی است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در پایان تاکید کرد: هر جا مقدس تر باشد نفود شیطان نیز در آن بیشتر است، چرا که به دنبال آن است تا راه هایی که انسان را به خدا می رساند از بین ببرد و لذا حوزه مورد هجوم بسیاری از دشمنان قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha