جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/آیت‌الله اعرافی با تصریح بر اینکه امروز نهاد روحانیت در اوج تعالی و شکوه خود قرار دارد، عنوان کرد: امروز اسلام در متن زندگی مردم آمده و نظام اسلامی در ایران و جهان اثرگذار شده و حوزه‌ها و روحانیت از جایگاه رفیعی برخوردارند.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه آیت‌الله علیرضا اعرافی در آیین آغاز سال تحصیلی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که با اساتید و طلاب این مؤسسه علمی آموزشی در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: امروز به لطف خداوند متعال، بار دیگر دروازه‌ها و آفاق مراکز دینی و حوزوی به روی جویندگان علم و محصلان علوم الهی باز شد و در این کانون فرهنگ و دین و دانش و حوزه سرآمد و پیشگام در معارف دینی حضور یافتیم.  

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار داشت: ما در قم شاکر خدمات جامعه‌الزهرا علیهاالسلام این نهاد فخیم و قیّمی هستیم که نمادی از یکی از گسترش‌های حوزوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یک نماد از تحول بزرگ و گسترش آفاق حوزه‌های علمیه به سمت آموزش‌های مرتبط با بانوان بود و این هسته مبارک سرآغاز گسترش آموزش علم به بانوان شد.

وی تأکید کرد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به یک پایگاه بزرگ و اثرگذار در ایران و جهان تبدیل شده است و پس از آن مدیریت حوزه علمیه خواهران شکل گرفت که آن هم مأوایی برای جویندگان علم برای بانوان حقیقت جو است.

جامعیت اندیشه اسلامی در نهج البلاغه تجلی یافته است

امام جمعه قم در ادامه به اهمیت کتاب ارزشمند نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: همیشه به طلاب این تقاضا را دارم که نهج البلاغه را همواره در کنار خود داشته باشند و با این کتاب ارزشمند انس بگیرند و به فهم معانی آن بپردازند.

آیت‌الله اعرافی افزود: نهج البلاغه حاوی ابعاد و ساحت های اندیشه اسلامی و دینی است و اهمیت آن از یک سو در ادبیات جذاب و فاخر و زیبا است، از سوی دیگر، صدور این سخنان از پیشوایی است که در کشاکش حوادث و متن وقایع و مشکلات و آلام این سخنان را ایراد فرمودند.

وی گفت: بیان زیبا و جذاب نهج البلاغه و گره خوردن آن با حوادث سیاسی، اجتماعی و تاریخی، جذابیت خاصی به این کتاب بخشیده است، جامعیت اندیشه اسلامی در نهج البلاغه تجلی پیدا کرده و عمده نظامات اندیشه اسلامی در این کتاب شریف وجود دارد که جاذبه دیگری به کتاب بخشیده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان داشت: حوزه های علمیه در طول قرون متمادی نسبت به نهج البلاغه، حق را به صورت نسبی ادا کرده اند و در سخنی عرض کردم که در حوزه های علمیه با گذر زمان در 10 محور نسبت به نهج البلاغه کارهای مهمی صورت گرفته، از شرق و غرب تا مستندسازی و مستدرک یابی و اقدامات گوناگونی انجام شده و تولیدات خوبی نسبت به نهج البلاغه منتشر شده است.

آیت‌الله اعرافی ابراز داشت: در ساحت نهج البلاغه همچنان آفاقی در پیش روی ما وجود دارد و حوزه های علمیه باید آن آفاق را بگشایند و معانی، مضامین، معارف، نظریات و تئوری های ناب موجود در نهج البلاغه را بازسازی، فراوری و به دنیای امروز عرضه کنند.

وی تصریح کرد: در ساحت نهج البلاغه، آفاق وسیعی در انتظار طلاب و پژوهشگران است که امید است جامعه‌الزهرا علیهاالسلام نیز به آن بپردازد.

 اخلاق در نهج البلاغه، حماسی است

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه یادآور شد: اخلاق در نهج البلاغه جذابیتی متفاوت از سایر روایات و بخش های دیگر منابع و متون دینی ما دارد، در نهج البلاغه، جذابیت اخلاق و بیانات اخلاقی به دلیل این است که کلمات اخلاقی و معرفتی به صورت فخیم و فاخر و دارای ادبیات زیبا و جذاب است.

آیت‌الله اعرافی افزود: بیان اخلاقی در نهج البلاغه با استعارات، تشبیهات و آرایه های گوناگونی آمیخته است که دل را می رباید، جان را تسخیر می‌کند و لطافت ویژه به بیانات اخلاقی می بخشد.

وی اضافه کرد: اخلاق در نهج البلاغه آمیخته با سیاست، حکومت و اجتماع و درگیری هایی است که مولا با آن دست و پنجه نرم می کردند، بنابراین اخلاق نهج البلاغه یک اخلاق حماسی است و اخلاق انتزاعی خشک نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: اخلاقی است که آمیخته با آرایه های کم نظیر و جذاب است و آمیخته با تعالیم و دستورات دین در عرصه های سیاست و جامعه و حکومت است و اخلاقی است که از انسانی صادر شده که شهید صدر فرمودند زندگی علی تمام عبادت بود.

آیت‌الله اعرافی یادآور شد: در باب دنیا در نهج البلاغه نزدیک 30 تشبیه و تمثیل وارد شده که در واقع، یک دنیاشناسی در قالب تمثیلات و تشبیهات شاهدیم و حقیقت دنیا را نشان می هد.

وی ادامه داد: آنچه که از این تشبیهات و تمثیلات برمی آید، فناپذیری و کوچکی دنیا و درآمیختگی خوشی های دنیا با ناکامی ها و ضعف ها و نقص های این عالم است، بنده توصیه می کنم هر از چندگاهی سخنرانی امام خمینی(ره) در چهلم مرحوم حاج آقا مصطفی را گوش کنید، سخنرانی حماسی که آغازی برای انقلاب اسلامی و سرچشمه جوشان حرکت انقلاب اسلامی بود.

حوزه علمیه خواهران باید اندیشه های متعالی دین را در دنیا منعکس کند

مدیر حوزه‌های علمیه  عنوان کرد: ما در برابر این معارف بلند دینی قرار داریم و حوزه علمیه خواهران باید این اندیشه های متعالی را به ایران و جهان منعکس کند.

آیت‌الله اعرافی اظهار داشت: ما وقتی از کوچکی دنیا سخن می گوییم چند بعد دارد، کوچکی دنیا در مقیاس فردی و یا کلان مورد توجه قرار می گیرد، در مقیاس فردی، خوشی‌های انسان و لحظه های ناب در مقایسه با عمر زیاد نیست، عمر فرد در مقایسه با عمر کره زمین و جهان بی پایان به حساب نمی‌آید و همه این عالم از کره زمین، منظومه شمسی و غیره در برابر عالم عرش و غیب و جهان ملائکه و عوالم بی پایان هیچ است.

وی بیان کرد: در وصایا و گفته های حضرت أباعبدالله الحسین دو نامه کوتاه‌تر وجود دارد که یک نامه سیاسی خطاب به همه کسانی که در مدینه و مکه مانده بودند و از فیض حضور در یک انقلاب حسینی و عاشورایی محروم مانده بودند، امام حسین علیه‌السلام در این نامه نوشتند: ««فانَّ من لَحِقَ بی منکم اُسْتُشْهِد و مَن تَخلَّف لم یَبْلُغ الفتحَ و السلام؛ هر که به من بپیوندد به شهادت می‌رسد و هر کس هم تخلّف کند و بازماند به فتح نمی‌رسد و السلام».

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اگر در روزگاری پرچم حق برافراشته شد و قیام الهی برپا شد، متخلفان از قیام روی خوش را نخواهد دید و این سنت الهی است. در روزگارهایی که حق در ضعف و اقلیت باشد باید به سمت شهادت حرکت کرد.

آیت‌الله اعرافی افزود: امام حسین علیه‌السلام یک وصیت‌نامه بسیار کوتاه دارند که حاوی همه حقایق عرفانی و اخلاقی است، ایشان فرمودند: «فَکَأنّ الدُّنیا لَمْ تَکُنْ وَکَأنّ الآخِرَهَ لَمْ تَزَلْ؛ من فرض می کنم که از ابتدا دنیایی نبوده و از اول برای ما آخرت و قیامت بوده است»؛ این دنیا آنچنان ناچیز است که گویا هیچ‌گاه نبوده و آخرت هم آنچنان پرشکوه و پرفروغ است که گویا هیچ‌گاه غایب نبوده است.

وی اظهار کرد: امام علی علیه‌السلام در خطبه 52 نهج البلاغه می فرماید: «آگاه باشید که دنیا به آخر رسیده و پایان یافتن خود را اعلام کرده است، زیبایی‌هایش به زشتی گراییده و روی برگردانده و به سرعت دور می شود، (آری) ساکنانش را به سوی فنا می راند و همسایگانش را با آهنگ مرگ پیش می‌برد، آنچه از دنیا شیرین بوده به تلخی گراییده و آنچه صاف و زلال بود تیرگی یافته است (به‌گونه‌ای که) چیزی از آن باقی نمانده، مگر به اندازه ته مانده ظرف آبی، یا جرعه ناچیزی همچون مقدار آبی که به هنگام کمبود و جیره‌بندی شدید آب به افراد می‌دهند، و به اندازه‌ای که اگر تشنه‌ای آن را بنوشد هرگز عطش او فرو نمی‌نشیند! حال که چنین است ای بندگان خدا تصمیم بر کوچ کردن از این سرا بگیرید (و خود را آماده کنید) که زوال و نیستی بر اهل آن فرض شده است، نکند آرزوها بر شما چیره شود و مبادا گمان برید که عمرتان طولانی خواهد بود».

امروز نهاد روحانیت در اوج تعالی و شکوه خود قرار دارد

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: طلاب در آغاز سال تحصیلی باید به این هویت اخلاقی عرفانی و معنوی مجهز شوند که نیاز امرورز و فردای ما است، زیرساخت معرفتی و اخلاقی باید در حوزه استوار باشد تا از آسیب های اجتماعی و اخلاقی در امان بماند.

آیت‌الله اعرافی با تصریح بر اینکه امروز نهاد روحانیت در اوج تعالی و شکوه خود قرار دارد، عنوان کرد: امروز اسلام در متن زندگی مردم آمده و نظام اسلامی در ایران و جهان اثرگذار شده و حوزه‌ها و روحانیت از جایگاه رفیعی برخوردارند.

وی اظهار کرد: هیچ گاه به ذهن بزرگان و علمای گذشته خطور نمی‌کرد که روزی معارف الهی و اهل بیت علیهم‌السلام این چنین گسترش و اقتداری پیدا کند.

حضور مقتدرانه ایران به رهبری حضرت آیت‌الله خامنه ای در منطقه

مدیر حوزه‌های علمیه  یادآور شد: همان ایامی که پهباد را زدند و پس از آن برای اولین بار، قدرت دریایی ایران کشتی انگلیس را توقیف کرد، سپاه آماده توقیف کشتی بود و در همان حین، دو اخطار از ناو جنگی انگلیس و آمریکا آمد که اگر کشتی را بگیرید حمله خواهیم کرد، اما زمانی که از رهبری کسب تکلیف کردند، ایشان فرمودند نترسید و کشتی را توقیف کنید؛ این قدرت برآمده از ملت، روحانیت و انقلاب اسلامی است.

آیت‌الله اعرافی ابراز داشت: تاریخ نبردهای گذشته را ببینید، بسیاری از شکست های ما به خاطر حضور مقتدرانه نیروی دریایی پرتغال، انگلیس و فرانسه بوده است، اما امروز دو قدرت بزرگ دریایی اخطار می دهد، اما ایران با اقتدار کامل به وظیفه خود عمل می‌کند.

وی همچنین به بیان خاطره ای دیگر پرداخت و گفت: دو سال قبل در جلسه ای که خدمت سیدحسن نصرالله بودیم فرمود، وقتی که بوش آمد و قصه 11 سپتامبر اتفاق افتاد، بهانه ای طراحی شده بود برای اشغال کشورها و اسقاط انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت و تجزیه کشورهای اسلامی و بهانه ای برای طرح بزرگ خاورمیانه جدید بود. آن زمان تمام رهبران منطقه در برابر عربده کشی بوش و هیمنه و هجمه ظالمانه آمریکا قالب تهی کرده بودند، اما در همه عالم و رهبران سیاسی جهان اسلام یک مرد بود که هیچ هراسی در او دیده نمی‌شد و او حضرت آیت‌الله امام خامنه ای مدظله العالی بود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: این قدرت از نهج البلاغه و حوزه برمی خیزد، اما به شرط این که پایه های علمی و مبانی اخلاقی آن استوار باشد.

مؤسسه بین‌المللی جامعه‌الزهرا باید جایگاهی برای هدایت بانوان عالم باشد

آیت‌الله اعرافی بیان داشت: انتظار می رود که جامعه‌الزهرا علیهاالسلام این پایگاه بزرگ در علم و دانش پیشرفت پیدا کند، هم در پایه های معرفتی و اخلاقی و هم پایگاه و جایگاهی برای هدایت بانوان عالم باشد.

وی یادآور شد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در کنار همه فعالیت های خود، افتخار بین‌المللی بودن هم دارد و این افتخارات کم نیست برای تداوم آن نیاز به همت بلند اساتید و طلاب دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha