سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
دلبری

حوزه/ استاد حوزه خراسان با بیان این که آموزش همراه پژوهش نتیجه‌بخش است، تصریح کرد: آموزش پژوهش محور باید در اولویت فعالیت اساتید باشد و مسئولین امر آموزش و پژوهش حوزه همه همت خود را در ارتقای کیفی سطح پژوهش قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین دلبری، استاد حوزه و پژوهشگر برتر، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، در حاشیه پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی با بیان این که سال به سال بر کیفیت و کمیت نمایشگاه افزوده می شود، گفت: در مباحث حدیثی و فقه واصول کتب ارزشمندی را در فضای نمایشگاهی ملاحظه کردم.

وی با اشاره به ضرورت طرح مباحث نظری پژوهشی به صورت کارگاه در حاشیه این نمایشگاه عنوان کرد: شایسته است تا به مباحث نظری حوزه پژوهش به صورت کارگاه در حاشیه نمایشگاه پرداخته شود و از سوی دیگر معرفی و نقد و بررسی کتب تازه منتشر شده در گرایش های مختلف کلام، ادبیات، حدیث و .... باید صورت بگیرد تا مورد استقبال طلاب واقع شود.

پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان با بیان این که پژوهش از ضروریات در حوزه های علمیه بوده و اساسا آموزش بدون پژوهش کم بهره بوده و نتیجه و دستاورد ملموسی ندارد، خاطر نشان کرد: به واقع باید همزمان با آموزش، پژوهش نیز صورت بگیرد اما تفسیر صحیح از پژوهش باید داشت نه اینکه آن را یک امر سخت غیر دست‌یافتنی تلقی کرد. به این معنا که طلاب حوزه علمیه در هر سطح و جایگاه باید ضمن تعلم و مطالعه دقیق کتب درسی از تتبع، جستجو و برداشت از اقوال و منابع دیگر و حل تمرین و تطبیق بحث بر نمونه‌های مشابه غفلت نورزند و آموزش را توامان با پژوهش دنبال و پیگیری کنند.

استاد حوزه با بیان این که آموزش همراه پژوهش نتیجه‌بخش است، خاطر نشان کرد: آموزش پژوهش محور باید در اولویت فعالیت اساتید باشد و مسئولین امر آموزش و پژوهش حوزه همه همت خود را در ارتقای کیفی سطح پژوهش قرار دهند.

وی با بیان این که نباید پژوهش را به صورت دست نیافتنی در ذهن طلاب و مخاطبان جلوه داد، بیان کرد: پژوهش اینطور نیست که از سطوح عالی حوزه شروع شود بلکه از اولین کتاب، باید طلبه، درس به درس با مراجعه به شروح و سایر کتب مرتبط، و نقد و تحلیل آن‌ها، پژوهش محوری را بیاموزد تا وقتی که خود بتواند به حل مسائل نوپیدا بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین دلبری در پایان، طلاب  را به فراگیری روش‌شناسی علوم مورد نیاز یک طلبه مانند روش تحقیق، روش مطالعه، روش تقریرنویسی، روش تفسیر قرآن و روش فهم حدیث سفارش نمود.

استاد حوزه با اشاره به آیه 189 سوره بقره « وَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا» گفت: خداوند متعال در این آیه به ما می آموزد تا هر کاری را از راه و روش خود وارد شوید همانطور که امام باقر(ع) نیز در حدیثی این آیه شریفه را این‌گونه تفسیر می‌فرمایند که: «یعنی ان  یاتی الامر من وجهه ای الامور کان» یعنی هر کاری که باشد باید از وجه و روش خودش انجام بگیرد؛ بنابراین هم تحقیق و پژوهش و هم روش شناسی برای ورود به عرصه پژوهش بسیار کلیدی و بنیادین است.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha