پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سعید ارجمندفر

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب تصریح کرد: متاسفانه اکثریت سینماگران ایرانی توجه چندانی به سینمای دفاع مقدس ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین سعید ارجمندفر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که با وجود برخی ناملایمتی ها، سینمای دفاع مقدس در طول این سال ها، یکی از درخشان ترین ژانر ها و مدیوم های رسانه ای بوده است، اظهار داشت: ژانر دفاع مقدس ایران در دوران یک ژانر ممتاز و ویژه است به این معنا که تفاوت های قابل توجهی با سینمای جنگ در دنیا و مختصات آن دارد، به طوری که در سال های گذشته حتی برخی سکانس های فیلم های مطرح هالیوودی همچون "نجات سرباز رایان"، الگو گرفته از سینمای دفاع مقدس ما بوده است.

وی افزود: علاوه بر سینمای داستانی، سینمای مستند دفاع مقدس نیز درخشش بسیار خوبی در این سال ها داشته به طوری که در عرصه سینمای دفاع مقدس، ژانر جدید و تاثیرگذاری بوده که برای ما در ابعاد فرهنگی و رسانه ای، مملو از برکات و نعمات بوده است که به طور خاص باید به آثار شهید سید مرتضی آوینی در این باره اشاره کرد که همچنان تأثیرگذاری ویژه خود را در سطح جامعه دارد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی همچنین گفت: از سویی در سال های اخیر، کارگردان های جوانی همچون محمد حسین مهدویان سبک جدیدی از سینمای دفاع مقدس را ارایه کرده اند که نویدبخش تحولات مطلوبی در این باره در سال های آتی است، اما این ها به معنای آن نیست که حق دفاع مقدس در سینمای ایران به خوبی ادا شده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این که سینمای دفاع مقدس، قابلیت زیادی برای بروز و جلوه نمایی دارد، اما متاسفانه اکثریت سینماگران ما توجه چندانی به سینمای دفاع مقدس ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین ارجمندفر افزود: معدود افرادی هم که در این باره فعال هستند، عمدتاً کسانی هستند که جنگ را خوب شناخته و به تصویر کشیده اند و حال آن که بقیه بیشتر نگاه سمبلیک و شعارگونه به جنگ و دفاع مقدس دارند و لذا در کارهایشان هم ضعف های قابل توجهی وجود دارد که موجب می شود مخاطب چندان به آثار آن ها توجه نکرده و ارتباط لازم را برقرار نکند.

این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: به نظر بنده، تهیه کننده ها و کارگردان های ما قبل از هر چیز باید حقیقت جنگ را درک کنند و در این زمینه نیاز به مشاوران خوب و یا تحقیق و پژوهش دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که سینمای دفاع مقدس ما ویژگی های بارزی دارد که یکی از مهم ترین آثار آن، تصویرگری جنگ در تاریخ سینمای ماست، گفت: نه تنها سینما بلکه تلویزیون نیز در این باره باید بیش از پیش چه در ابعاد کمی و چه به خصوص کیفی عمل کند و از ضعف ها و کم کاری ها به دور باشد.

حجت الاسلام و المسلمین ارجمندفر همچنین بیان داشت: یکی از ضعف های مشهود در سینمای دفاع مقدس ما این بوده که ما بیشتر به حواشی دفاع مقدس پرداخته ایم و حال آن که کمتر فیلمی داریم که همچون فیلم تنگه ابوقریب مستقیم به مقوله جبهه و جنگ ورود کرده باشد.

وی افزود: برخی فیلم های دفاع مقدسی بهانه ای برای تشکیل خانواده و روابط عاشقانه می شود که این ها حواشی است و بروز دهنده دفاع مقدس نیست بلکه بهانه ای شده که به این مباحث ورود کنند، در صورتی که باید به شکل مستقل اصل دفاع مقدس مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، جنگ هشت ساله ما ظرفیت عظیمی دارد که سال ها هنرمندان ما را مشغول به خود کند و آن ها ابعاد مختلف دفاع مقدس را در آثار خود مورد توجه قرار داده و میراث ارزشمندی برای نسل های آینده به جای بگذارند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha