شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
افق

حوزه/ "افق" فیلمی است که در آن رسول ملاقلی پور به سراغ سوژه غواصان مظلوم و پرحماسه رفته و در این اثر در جذب مخاطب نیز بسیار خوب عمل کرده، به گونه ای که در زمان اکران، دومین فیلم پرفروش سال شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رسول ملاقلی پور، پس از "پرواز در شب" یکی دیگر از فیلم های ماندگار و تماشایی خود را تقدیم سینمای ایران کرد.

"افق" در سال ۶۷ ساخته شد و در آن بازیگرانی چون جهانبخش سلطانی، سیدجواد هاشمی، مهرزاد نوشیروانی، علی داروییان و حمید صالحین به ایفای نقش پرداخته اند.

یکی از شاخصه های مهم فیلم ناظر به موسیقی فیلم با هنرمندی" محمدرضا علیقلی" است.

این فیلم که در آن ملاقلی پور به سراغ سوژه غواصان مظلوم و پرحماسه رفته، در جذب مخاطب نیز بسیار خوب عمل کرد، به گونه ای که در زمان اکران، دومین فیلم پرفروش سال شد.

این فیلم روایتگر حماسه بزرگ پاسداران و بسیجیان غواصی است که قرار است طی عملیاتی اسکله «راداری» الامیه عراق را منهدم کنند و داستانش از این قرار است که:" نصرت، مامور اطلاعات عملیات لشکر قرار است قبل از انجام عملیات با عکسبرداری از اسکله از موقعیت نیروهای عراقی اطلاعات کسب کند. او در جریان انجام این ماموریت احمد را به همراه دارد. احمد در جریان یک عملیات شناسایی زمانی که به نجات نصرت می رود به شهادت می رسد، با این حال در انجام ماموریت خود بسیار جدی و مصمم است، تا جایی که مورد انتقاد احمد قرار می گیرد که چرا خود را تا این اندازه وقف جنگ کرده و حتی از خانواده خود بی خبر است...

در جریان عملیات، نصرت و احمد به محاصره ی دشمن درمی آیند. با این حال احمد، نصرت را فراری می دهد و خود دستگیر و به شهادت می رسد و در پایان فیلم، با اطلاعاتی که نصرت در اختیار رزمندگان جبهه اسلام قرار می دهد، اسکله ی الامیه منهدم شده و ضربه سختی به دشمن از این ناحیه وارد می شود.

به گفته ی برخی منتقدان، ملاقلی پور در این فیلم تا حدود زیادی از رئالیسم فاصله گرفته و به جنگ نگاهی سورئالیستی دارد که نشانه های آن، وجود سکانس های رویاگونه ای است که در فیلم یا در دنیای ذهنی شخصیت های فیلم تکرار می شوند.

با وجود انتقادات به فیلم که برخی از آن ها البته وارد است، اما "افق" فیلم خوش ساختی است که در زمانه خود با وجود محدویت های ابزاری، اثر به نسبت استانداری از آب درآمده که هنوز هم تماشای آن، جذابیت خاص خود را برای تماشاگر ایرانی دارد.

در این فیلم، بازی جهانبخش سلطانی همچون همیشه است، اما سید جواد هاشمی که قهرمان قصه است و نقش غواصی دچار کابوس را دارد، با این فیلم شناخته شد و می توان گفت آنقدر تحت تأثیر نقشش بود که در آثار بعدی اش نیز به نوعی به تکرار همین شخصیت پرداخت و از این جا بود که تا حدی دچار کلیشه گرایی در بازی هایش شد.

یکی از ویژگی های ارزشمند "افق"، فیلمنامه خوب آن است که در کنار میزانسن های قوی و صحنه آرایی مناسب به همراه موسیقی جذاب، باعث شده این فیلم در کارنامه رسول ملاقلی پور، یک اثر درخشان به شمار آید.

ملاقلی پور البته پس از این فیلم باز هم به سراغ ساخت آثار جنگی رفت که از آن جمله می توان به فیلم هایی چون "سفر به چذابه"، "نسل سوخته" و "هیوا" اشاره کرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha