سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
اقباشاوی
اقباشاوی

حوزه / یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: به عنوان یک سینماگر بزرگترین افتخارم این است فیلمی بسازم که در آن محور عاشورا باشد.

دانش اقباشاوی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان این‌که ساخت فیلم عاشورایی بزرگترین سعادتی است که برای وی می‌تواند رخ دهد، اظهار کرد: هر فیلمسازی ایده‌آل‌ها و آرزوهایی دارد که برای رسیدن به آن تلاش می‌کند. من به عنوان یک فیلمساز بزرگترین آرزویم این است فیلم‌هایی بسازم که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به عاشورا ربط داشته باشد، چون فعالیت در این حوزه را ابراز ارادتی می‌دانم که نسبت به مولایم دارم.

وی افزود: خوشحالم توانستم یکی از اپیزودهای فیلم سینمایی «هیهات» را کارگردانی کنم. بابت این امر نیز نه تنها خوشحالم، بلکه مفتخر نیز هستم، چون می‌بینیم چگونه مردم برای ساخت این اثر از من تشکر می‌کند، البته قدردانی مردم لذت بخش است، اما انگیزه اصلی همان ارادتی است که از آن یاد کردم. درباره فیلم‌های عاشورایی باید این نکته را هم اضافه کنم این تولیدات هیچگاه جذابیت و مخاطب خود را از دست نخواهد داد، چون این سرزمین پهناور عاشقانه امام حسین (ع) را دوست دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «تاج محل» ادامه داد: افسوس بزرگ من این است، چرا در شرایطی که مردم ما اینگونه به ابا عبدالله (ع) عشق می‌ورزند سینما ما تا به این اندازه در حوزه عاشورا کم کار است، درصورتی‌که ما در زمینه آثار اجتماعی که رویکرد سکولار به زندگی دارند، بسیار فعال هستیم! این رویکرد باعث شده تا بخش وسیعی از مخاطبان سینما خانه نشین شوند و تنها بخش اندکی از مردم که مخاطب کارهای فعلی هستند به سینماها می‌روند.

وی تاکید کرد: برای درک بهتر اگر پرفروش‌ترین فیلم سال را با توجه به قیمت بلیط با جمعیت کشورمان مقایسه کنید متوجه می‌شوید که فیلم ایرانی حتی قادر نیستند 10 درصد از مردم را به سینماها بکشند، درصورتی‌که در دهه 60 گاهی اوقات 50 درصد مردم به سینماها می‌رفتند، البته شاید عده‌ای فراگیر شدن وسایل ارتباط جمعی را دلیل این امر بدانند که تا حدودی نیز درست است، اما به نظرم دلیل اصلی را باید در خالی شدن سینماها از فیلم‌های خانوادگی ذکر کرد؛ آثاری که در آنها سبک زندگی ایرانی - اسلامی مد نظر باشد.

این فیلمساز راه رونق سینمای عاشورایی را حمایت همزمان بخش خصوصی و دولتی ذکر کرد و گفت: این‌که فکر کنیم دولت تنها باید حامی و تولید کننده فیلم عاشورایی باشد، اشتباه محض است، چون این شکل از کار تنها به سینمای دولتی ختم خواهد شد، پس باید شرایطی فراهم آورد تا بخش خصوصی نیز در این زمینه فعال باشد. برای رسیدن به این خواسته سیاست‌های تشویقی از جمله معافیت‌های اقتصادی می‌تواند اقدامی مفید باشد.

اقباشاوی متذکر شد: عامل دیگری که باعث شده، فیلم عاشورایی رونق لازم را نداشته باشد حساسیت‌هایی است که پیرامون این دست موضوعات وجود دارد، چون اندکی خطایی در این زمینه می‌تواند حواشی بسیار بزرگی به همراه داشته باشد، پس اگر بتوان به نوعی فیلم‌های را از تحریفات احتمالی دور کرد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. برای همین پیشنهاد می‌کنیم مراکز دینی همکاری خود را با سینما بیشتر کنند.

این فیلمساز، ساخت فیلم‌هایی با موضوعات معاصر را راهی درست برای کارهای عاشورایی ذکر کرد و گفت: شاید کارهایی که به صورت مستقیم به عاشورا نگاه دارند، دستخوش برخی حساسیت‌ها و حواشی شوند، اما فیلم‌هایی که به صورت غیر مستقیم و در قالب قصه‌ای معاصر به این حوزه می‌پردازند، به نظرم از خیلی آسیب‌های احتمالی در امان هستند. در ضمن این شکل کار نیاز به سرمایه فوق العاده ندارد، همچنین مخاطب با قصه همذات‌پنداری می‌کند.

وی با بیان اینکه فیلم عاشورایی تنها با عشق، شکل فاخر به خود می‌گیرد، تصریح کرد: هر اندازه امکانات در فیلم یا سریالی عاشورایی وجود داشته باشد باز هم باور فیلمساز به قصه‌ای که آن را خلق می‌کند، جز الزامات اصلی است. این نکته را در سریالی نظیر «امام علی (ع)» به خوبی شاهد بودیم، چون عشق میرباقری به موضوع، کیفیت کار را تضمین کرد. برای این گفته مثال خارجی نیز وجود دارد. در فیلم «الرساله» مصطفی عقاد با تمام ایمان و باورش فیلم را ساخت برای همین نیز نتنیجه ماندگار شد.

اقباشاوی در پایان تاکید گرد: شاید دیگر عرصه‌های هنر بیش از سینما به عاشورا پرداخته باشند. برای مثال در نقاشی کارهای بسیاری در این زمینه تولید شده است، اما  نباید از یاد برد که سختی‌ها، حساسیت‌ها، تاثیرگذاری و سخت افزار سینما قابل قیاس با هیچ هنری نیست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha