شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله سید یاسین الموسوی

حوزه/ آیت الله سید یاسین الموسوی با اشاره به رواج مشکل بیکاری و فقر در جامعه عراقی، دولت را موظف به حل معضل بیکاری و تلاش برای حفظ کرامت مردم دانست.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه آیت الله سید یاسین موسوی امام جمعه شهر بغداد در سخنانی با اشاره به برخی اعتراضات منجر به خشونت که در اعتراض به بیکاری صورت گرفته از بروز خشونت در این اعتراضات اظهار نارضایتی کرد و گفت: ما فرض می کنیم که آغاز گر این خشونت مردم بوده اند، اما در این صورت هم آیا حکومتی که باید نقش پدر و سرپرست مردم را داشته باشد باید او هم دست به خشونت بزند و از نیروی نظامی برای خاموش ساختن صدای مردم استفاده کند؟ آن هم با این بهانه که این مردم خطوط قرمز را زیر پا گذاشته اند و اکنون حکومت بخواهد با این برخورد ها هیبت خود را حفظ کند؟

وی افزود: البته درست است که حکومت باید هیبت و اقتدار داشته باشد و قوانین نیز باید مورد احترام همه باشد تا دزدان و قاتلان جرات زیرپا گذاشتن قانون را نداشته باشند، اما آیا برخورد حکومت با مردم هم باید همراه با خشونت باشد و این کار صحیح است؟

امام جمعه بغداد گفت: به نظر ما این مشکل پیش از آنکه قانونی باشد مشکلی اخلاقی است و در عین حال هیچ قانونی هم وجود ندارد که به افراد منسوب به حکومت اجازه دهد به دیگران حمله ور شوند. ما در برخی از صحنه های این درگیری ها شاهد بودیم که نیروهای امنیتی مردم را کتک می زدند و این صحنه زشت و قبیحی بود که ما شاهد آن بودیم و متاسفانه دیدیم که برخی بانوان نیز در این میان در خاک غوطه ور بوده و کتک می خورند در حالی که چنین رفتاری رفتار ارتش معاویه و یزید است؛ حتی اگر این بانوان دشنام هم داده باشند!

این روحانی شیعی ادامه داد: ما عرب هستیم و آداب ویژه ای برای رفتار با زنان و پیران و سادات و کودکان داریم و از این رو مسئولان قضائی وظیفه دارند با افراد خاطی در این پرونده برخورد کرده و آنها را مجازات کنند تا هر قاضی و نیروی امنیتی و انتظامی بداند که اگر مسئولیتی دارد، این مسئولیت باعث برتری او بر دیگران نیست و به هیچ وجه حق توهین به دیگران را ندارد.

امام جمعه بغداد در ادامه سخنان خود با پرداختن به مسئله بیکاری در جامعه عراقی گفت: فقر به اندازه ای در جامعه زیاد شده که فقرا و قشر ضعیف در حال حذف شدن هستند و اگر دولت نمی تواند فرصت شغلی برای مردم فراهم کند، باید برای مردم حقوقی تعیین کند که کرامت مردم حفظ شود و شرافت و ناموس خود را حفظ کنند و لا اقل خدمات دولتی را با نرخ اندک دریافت کنند، اما متاسفانه کشور ما به کشوری سرمایه داری تبدیل شده به گونه ای که انسان های عادی نمی توانند زندگی همراه با کرامت داشته باشند!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    0 0
    تیتر خبر و ابتدای لید تصحیح شود. لطفا