جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ناشنوا

حوزه/ "روز جهانی ناشنوایان" بهانه ای ای شد که به سراغ یکی از روحانیونی که ۱۴ است وقت و عمر خود را صرف انتقال مفاهیم دینی به ناشنوایان از طریق زبان اشاره کرده است، برویم و از حال و هوای تبلیغ دین در بین کسانی که از نعمت شنوایی بی بهره اند، جویا شویم. این روحانی جهاد گر کسی نیست جز «حجت الاسلام محمدعلی عرب» از دیار کریمان.

خبرگزاری «حوزه» - کرمان/ ناشنوایان افرادی هستند که از بسیاری نعمت ها از جمله ارتباطات اجتماعی گسترده بی بهره اند، به طوری که حتی نه می‌توانند تاکسی بگیرند و نه آدرسی از کسی بپرسند و به دلیل عارضه ای که دارند، تقریبا هیچ آشنایی با مسائل دینی نیز ندارند، البته آنان یاد گرفته اند تا در مقابل مشکلات و کم لطفی ها سکوت کنند.

فیلم| آخوندی که روضه خوان ناشنوایان است

 "روز جهانی ناشنوایان" بهانه ای ای شد تا به سراغ یکی از روحانیونی که ۱۴ است وقت و عمر خود را صرف انتقال مفاهیم دینی به ناشنوایان از طریق زبان اشاره کرده است، برویم و از حال و هوای تبلیغ دین در بین کسانی که از نعمت شنوایی بی بهره اند، جویا شویم. این روحانی جهاد گر کسی نیست جز «حجت الاسلام محمدعلی عرب» از دیار کریمان.

14 سال تبلیغ دین با زبان بی زبانی!

حجت الاسلام عرب کارشناس ‌تبلیغ ‌ناشنوایان‌ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان گفت: در حال حاضر قریب به ۳۵۰۰ نفر ناشنوا در استان کرمان داریم و بنده مفتخرم که مدت ۱۴ سال در استان کرمان و بعضاً در استان‌های هرمزگان، یزد و اصفهان مسائل دینی، احکام و قرآن را با زبان اشاره آموزش می دهم.

وی با اشاره به فعالیت های آموزشی و فرهنگی برای ناشنوایان ادامه داد: در حال حاضر آموزش مسائل دینی و برنامه‌های مذهبی در قالب هیئت مذهبی است که هم اکنون ۹ هیئت ویژه ناشنوایان در استان کرمان تشکیل شده و در تمامی مناسبت های مذهبی به برگزاری مراسم می‌پردازد.

کارشناس ‌تبلیغ ‌ناشنوایان‌با اشاره به بانیان و مجریان هیئات مذهبی ناشنوایان در استان کرمان، افزود: با توجه به عدم پشتیبانی از این قشر توسط سایر اقشار، اعضا، کادر اجرایی و بانیان این هیئت از خودِ عزیزان ناشنوا هستند و خداوند را شاکرم که توفیق خدمتگزاری در کنار آنان را به من داده است.

مظلومیت معلولین به ویژه ناشنوایان

عضو سابق هیئت مدیره جامعه معلولین شهرستان زرند با اشاره به مهجور ماندن قشر معلولین به ویژه ناشنوایان، بیان داشت: به دلیل عدم پذیرش این قشر از سوی جامعه و عدم وجود پشتیبان برای آنان، آنها به اجبار امورشان را خود انجام می‌دهند و باید گفت پیاده‌های دائم در کشور ما همین ناشنوایان هستند، چرا که نه می‌توانند تاکسی بگیرند و نه آدرسی از کسی بپرسند.

وی ادامه داد: سعی کرده‌ام تا سفرهای زیارتی بعضی از گروه‌های معلولین، امور جاری آنان و یا بعضی از امور شخصی مراجعان معلول ناشنوا و نابینا (در مراجعه به خودم) را در حد وسع و توانم رتق و فتق کنم که این نیز کافی نیست.

حجت الاسلام عرب با اشاره به بی بهره بودن ناشنوایان از مسائل و احکام دینی، افزود: خدا را شاکرم که توفیق این امر به من عنایت شده و با نظر اهل بیت علیهم السلام، با وجود عدم هرگونه همکاری و به رغم همه موانع و مشکلات، توانستم سال‌ها در امر تبلیغ برای این قشر خاص که هیچ بهره ای از مسائل دینی نداشته‌اند، فعالیت کنم.

غش کردن جوان ناشنوا در سوگ سیدالشهدا(ع)

وی با اشاره به نمونه هایی از بی بهره بودن ناشنوایان از مسائل دینی، ابراز داشت: برای تعداد زیادی از این عزیزان همیشه سؤال بوده که بر روی منبرها چه می‌گویند که مردم گریه می‌کنند و حالا که به لطف خدا در این سال ها توانستم برای این عزیزان وقایع کربلا را تشریح کنم، به یاد دارم چند سال پیش یکی از جوانان ناشنوا (جوان سی ساله) که چیزی از مسائل کربلا نمی دانست، وقتی با زبان اشاره مصیبت های کربلا را برای او تبیین کردم، این عزیز از اوج ناراحتی و غم، از هوش رفت و بعد از به هوش آمدنش و جویا شدن دلیل این بیهوشی، گفت من تا به حال نمی‌دانستم چنین ناجوانمردانه امام حسین علیه السلام و یارانش را شهید کردند.

کارشناس مسائل ‌تبلیغ ‌ناشنوایان‌ با تشریح وسعت مشکلات ناشنوایان افزود: متاسفانه مشکلات ناشنوایان بسیار وسیع است و بیان حتی بخشی از آن نیز در مجال این گفتگو نمی گنجد، اما برای اشاره باید در امور فرهنگی و مذهبی گفت بیشترین بی توجهی مسئولین فرهنگی و مذهبی که از فقر دینی ناشنوایان بی اطلاع اند، متوجه آنان است.

پیشنهادی که هیچ مسئولی به آن توجه نکرد!!

عرب با بیان اینکه اولین مبلغ دینی ناشنوا با زبان اشاره در کشور (از سال ۱۳۸۴) بوده است، ادامه داد: با توجه به کثرت ناشنوایان در ایران، من از چندین سال پیش بارها به مسئولینِ امر، آموزش زبان اشاره به تعدادی از طلاب به منظور تبیین معارف دین برای ناشنوایان را پیشنهاد داده‌ام، اما متاسفانه تاکنون در استان هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی با نقل روایاتی درخصوص اهمیت توجه به معلومین خاطرنشان کرد: امام علی علیه‌السلام در نامه ۵۳ به مالک اشتر پیرامون حقوق معلولین می‌فرمایند "عدالت را در حق این گروه بیشتر از رعیت رعایت کن، چرا که این گروه بیشتر از رعیت نیازمند عدالتند" و در جای دیگر، امام(ع) می‌فرمایند "پیوسته از آنان دلجویی کن و در مجلس عمومی کنار آنان بنشین".

ابراز تاسف از بی توجهی مسئولین

کارشناس مسائل ‌تبلیغ ‌ناشنوایان‌ با ابراز تاسف از بی توجهی مسئولین ادامه داد: به یاد دارم زمان فعالیتم در ارگانی که خود داعیه‌دار ترویج دین بود، هنگامی‌که ناشنوایان در این ارگان حضور پیدا می‌کردند با ابراز ناراحتی و عکس‌العمل نامناسب یکی از معاونین ارشد روبرو می‌شدند که واقعا عذاب آور بود. ما شیعیان در ترویج مرام و اخلاق امام علی علیه‌السلام مسئولیم، و لذا نباید از حضور یک فرد بی بهره از نعمت شنوایی در ارگانی هرچند بی ربط از دین ناراحت شویم.

 عرب با اشاره به کمبود مترجم به عنوان یکی از مشکلات مهم برای این قشر، ادامه داد: کمبود مترجم نیز یک مشکل بزرگ برای ناشنوایان است، لذا لازم است وقتی آنان به اداره یا هرجایی دیگر مراجعه می‌کنند، برای برقراری ارتباط و انجام امور، یک نفر آشنا به زبانِ اشاره وجود داشته باشد تا رابط و مترجم ناشنوا باشد.  

محرومیت ناشنوایان از حقوق شهروندی

وی افزود: معلولان و به ویژه ناشنوایان محروم از حقوق شهروندی یاد گرفته اند تا در مقابل مشکلات و کم لطفی ها سکوت کنند؛ متاسفانه بنده هم در مدت چهارده ساله‌ی خدمتم به آنان، با توجه به پیگیری های بسیار زیاد و عدم دریافت پاسخ مناسب، به همین سبک ناشنوایان رو آورده ام و بدون هیاهو فعالیت کرده و وظیفه ام را انجام بدهم.

کارشناس مسائل ‌تبلیغ ‌ناشنوایان‌ با تاکید بر لزوم ورود طلاب علوم دینی به عرصه آموزش مسائل دینی به ناشنوایان، بیان داشت: در حال حاضر بین امر دین و ناشنوایان فاصله‌ای عمیق وجود دارد و به طور کلی عزیزان ناشنوا فقیر معنوی و دینی هستند و همان طور که امام حسین علیه‌السلام فرمودند "به اندازه موقعیت و شرایطت برای معلولین احساس مسولیت کنید"، لذا طلاب نیز باید نسبت به این امر حساسیت پیدا کنند و بدانند این خود یک صدقه است چه اینکه امام صادق علیه السلام فرمودند "فهماندن سخن به ناشنوا، بی آن که از این کار اظهار ناراحتی کنی، صدقه ای گواراست"

مسئولین حوزه و طلاب احساس مسئولیت کنند

وی در پایان گفت: لازم است مسئولین حوزه و طلاب احساس مسئولیت کنند و معارف دینی را با زبان اشاره برای این قشر تفهیم کنند تا این فقر برطرف و انس و قرابت ناشنوایان با مسایل دینی برقرار شود. اگرچه صرف آموزش مسایل دینی جوابگوی گذران امور این قشر نیست و برای کمک به آنان، ورود همه‌ی اقشار جامعه را می‌طلبد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسماعیل IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    4 1
    بنده حاضرم با ایشان کار کنم. اگر راهی ارتباطی با ایشان وجود داره لطفا راهنمایی کنید.
    • ياعلي IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      1 1
      اكر كرماني هستي و حاضري كمك كتي من ميتونم بهت بكم باهاش قرارملاقات بزاري يا شمارش برات بفرستم؟
  • ایمان ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    4 1
    احسنت اما ای کاش این روحانی معرفی می‌کردید وتقدیری از کارشون میشد
  • مصطفی ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    2 1
    اجرتون با سیدالشهدا علیه السلام
  • محمد ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    1 1
    خدا حفظش کنه
  • ابوطاها ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    1 1
    احسنتم . اجرکم عندالله
  • فاطمه ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    1 0
    وای خدا چقدر قشنگ
  • احمد ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    1 0
    ماشاءالله
  • کوثر ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    1 0
    واقعا دمش گرم این اخوند
  • ادما ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    1 0
    اسمشون هم میگفتین؟
    • عبدالله IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
      0 0
      سلام اسمشون رو که توی خبر گفتن حجت الاسلام محمدعلی عرب
  • فیضی ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    1 0
    خداپیروزت کند
  • عین صاد ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    2 0
    عشق بزرگتر من جوانى را سراغ داشتم سخت وابسته‌ى لباس و قيافه‌اش بود، حتى وسواسى داشت كه پارچه‌اش از كجا باشد و دوختش از فلان و مدلش از بهمان. براى دوستى با او همين بس بود كه از لباسش و اتويش و قيافه‌اش تحسين كنى و يا از طرز تهيه‌ى آن چيزى بپرسى. او عاشق ظاهرسازى و سر و وضع مرتب بود و به اين خاطر از خيلى‌ها بريده بود... تا اين كه عشقى بزرگ‌تر در دلش ريخت و با دخترى آشنا شد و با هم سفرى كردند و در راه تصادفى. جوانك در آن لحظه‌ى بحرانى از رنج‌هاى خودش فارغ بود و خودش را فراموش كرده بود و به محبوبه‌اش مى‌انديشيد و سخت به او مشغول بود. او به خاطر پانسمان محبوبش به راحتى لباس‌هايش را پاره مى‌كرد و زخم‌ها را مى‌بست و راستى سرخوش بود كه خطرى پيش نيامده. هنگامى كه عشقى بزرگ‌تر دل را بگيرد عشق‌هاى كوچك‌تر نردبان آن خواهند بود. ما با همين توضيح مى‌توانيم راز فداكارى‌هايى را كه در تاريخ آمده و به افسانه مى‌ماند، كشف كنيم و حقيقت آن واقعيت‌ها را بيابيم كه چگونه ابراهيم از اسماعيلش مى‌گذرد و خيلى‌ها از جانشان، آن هم در روى سنگ‌هاى داغ و در زير تازيانه‌ها و در كنار شكنجه‌ها؟ مسئولیت و سازندگی / ص 41 / استاد علی صفایی حائری
  • پیمان IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    1 0
    کجایند مردان بی ادعا برید فیلم عزاداری اش را ببینید اشک آدم در میاد
  • مجاهد IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    0 0
    من میشناسمش
    • حسن نازی US ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      0 0
      خب معرفی کنین این بزرگوار رو تا اگه بشه ما هم به ایشون کمک کنیم
  • عبدالله IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    0 0
    تبارک الله خداقوت برادر
  • حسین احمدی DE ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    0 0
    ماشاالله به این دلاور کرمانی
  • حيف از بي عدالتي IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    2 0
    جرا استخدامش نميكنن مسؤولين ما كمي به نياز اين ناشنوايان اهميت بدن اين روحاني رو حمايت كنن
  • خادم IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    0 0
    شماره تماس این روحانی
  • احسان IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    1 0
    ایشون چند ساله داره با ناشنوایان کار می کنه ? و چطوری می شه باهاش تماس برقرار کرد ?
    • - IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      0 0
      چهارده سال
  •   US ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    2 0
    کیفیت عکسا خیلی پایینه از اول نمشه بگذارینشون
    • گل نرگس IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      0 0
      اره نمیشه عکسا رو فتوشاپ کرد یا از اول گذاشتشون؟؟
  • حسن محسن بگی DE ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    0 0
    ادامه بده دلاور به خدا اجرشو میبینی تو همین دنیا هم می بینی ما که خیلی حظ بردیم از این تلاش زیبات
  • حسن نازی US ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    1 0
    به همه توصیه می کنم برید کلیپ عزاداریشون رو ببینید حتما اشکتون در می اد
  • شیخ شعاعی IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    0 0
    ماشاالله به این روحانی چطوری تونسته به زبون ناشنوایان مسلط بشه؟ بریل هم بلده؟
  • تنابنده IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    0 0
    موفق باشی به عنوان یهطلبه خیلی کار جالبی کردی
  • محمد IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    1 0
    اجرت با امام حسین
  • محمد IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    0 0
    خیلی زیباست
  • علی قاسمی IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    1 0
    ماشاالله به این همشهری ما
  • حسین IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
    0 0
    این کار این بزرگوار واقعا شایسته تقدیره و مسئولین حوزه باید به چنین تلاش هایی ارج بنهند
    • - IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
      0 0
      مرحبا
  • مهدی مهدی زاده IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    0 0
    عالی عالی عالی