جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شهید

حوزه/ متاسفانه کرمان هم از این داستان به دور نبوده و در شهرهایی چون کوهبنان، سیرجان، رفسنجان و جیرفت سعی بر حذف یا کمرنگ کردن نام مقدس «شهید» از کوچه و خیابان‌ها شده است

خبرگزاری «حوزه» - کرمان/ در پی حرکت مذبوحانه و تلاش بی فرجام گروه‌های معاند در حذف نام «شهید» از معابرِ عمومی در نقاطی از این مرز و بوم، جمعی از روحانیون استان کرمان ضمن واکاوی این مسئله، این حرکت را محکوم کردند:

حجت الاسلام والمسلمین احمد شیخ بهایی، استاد درس خارج:


همان گونه که شهدا تا زمان حیاتشان نسبت به وظایف خود کوتاهی نمی‌کردند و در نهایت این تکلیفشان را با نثار جان به طور اکمل به نتیجه می رساندند، بر ما نیز واجب است تا بعد از آن ها، با زنده نگه داشتن یاد و نامشان، در احیای مسیر و هدف والای‌شان کوشا باشیم، چرا که طبق بیان زیارت وارث، شهادت علاوه بر اینکه پاک کننده شهید است موجب تطهیر مرقد و تربت شهید نیز می‌شود.

یکی از بهترین راه‌های زنده نگه داشتن یاد شهدا، همین قرار دادن نام ایشان در معابر جهت ماندگاری در چشم و ذهن مردم است.

اگرچه راه شهید در تاریخ ماندگار است و حرکت جوانانی که به رغم بی اطلاعی از انقلاب و دفاع مقدس، باز برای دفاع از حرم اهل بیت به پا می خیزند و جان خود را نثار می کنند خود گواهی بر این است. اما این روزها حرکت هایی در جهت کم رنگ کردن فرهنگ شهادت در داخل کشور صورت گرفته است و بر آحاد مردم لازم است تا نسبت به این حرکت های دورنگ و منافقانه حساس باشند.

فرهنگ شهادت در تاریخ ماندگار است. اما تضمین سلامت کشور ما در مقابل فتنه ها نیز به واسته زنده نگه داشتن نام و یاد ایشان صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام روح الله زمزم زاده، مدیر مدرسه محمودیه کرمان:

حذف نام شهدا از تابلوها و مکان های عمومی امری تعمدی است و عده‏ای که عمری با بغض از نظام و انقلاب در گوشه‏ ای منتظر فرصتی برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی نشسته بودند و با عوام فریبی به موقعیتی رسیده ‏اند، در اقدامی منافقانه به حذف یاد شهادت و نام شهدا از اماکن مختلف پرداختند.

در حقیقت مردم و مسئولین انقلابی به دنبال چنین چیزی نسیتند و این عناصر نفوذی، موذیانه و با عوام فریبی به دنبال رخنه در ارکان حکومت جمهوری اسلامی هستند.

اگر مسئولین به فکر جبران این خیانت به خون شهدا نباشند، افسران جبهه فرهنگی و نیروهای انقلابی اسامی شهداء را با توجه به فرمان آتش به اختیار مقام معظم رهبری به جای خود برمی‏ گردانند.

همه ما مدیون خون شهداء هستیم و در این زمینه هیچ کوتاهی قابل قبول نیست و نیروهای انقلابی در این زمینه کوتاه نخواهند آمد.

حجت الاسلام علیرضا انجم شعاع، معاون پژوهش حوزه کرمان:

حذف واژه «شهید» از خیابان‌ها و کوچه ها در بعضی از شهرهای ایرانِ اسلامی، یک اقدام ضد فرهنگ، ضد ارزشی، ضد دینی و انقلابی بود، و این اتفاقی است که چند صباحی در فضای کشور شاهد آن هستیم.

این حرکت جدای از تساهل و تسامح و سهوی قلمداد کردن آن، ریشه در نگاه لیبرالی و تفکر غربی دارد.

متاسفانه کرمان هم از این داستان به دور نبوده و در شهرهایی چون کوهبنان، سیرجان، رفسنجان و جیرفت سعی بر حذف یا کمرنگ کردن نام مقدس «شهید» از کوچه و خیابان‌ها شده است و با توجه به برخوردی که این روزها شاهد آن هستیم، ضرورت دارد با این گونه حرکت‌های ساختارشکنانه برخورد شود، چرا که امنیت، آزادی، رفاه و استقلال کشور وابسته به خون شهدا است و نباید اجازه دهیم عده‌ای نااهل و نامحرم به میراث گران‌بهایی که در برابرش خون داده شده تاخت و تاز کنند.

حجت الاسلام احمد مؤمنی، معاون تهذیب حوزه علمیه استان کرمان:

زنده نگه داشتن یاد شهدا به معنای اعم آن و در یک بحث کلی، تعظیم شعائر است.

بنای خداوند در طول تاریخ بر این بوده که نام و یاد شهدا را زنده نگه دارد. که در رأس همه، خداوند زنده نگه داشتن نام و یاد امام حسین علیه السلام را متکفل شده و این امر مهم را از بدو تا انتهای تاریخ به عهده خواهد داشت.

تاریخ دشمنی‌ها و عداوتِ زیادی را از دشمنان شیعه با نام، یاد و هر چیز منتسب با امام حسین(ع) شاهد بود است، به طوری ‌که این دشمنی‌ها تا چندین مرتبه نابودی کامل حرم امام، تبدیل قبر مطهر ایشان به زمین کشاورزی و ... بوده است. اما هر روز نام و یاد امام زنده‌تر می‌شود. این خود سندی بر این است که پاک کردن نام و یاد شهیدان هیچ گاه محقق نمی شود.

کوردلانی هستند که گمان می کنند با انجام کارهای ایذائی‌شان، می توانند نام و یاد شهید را کم فروغ کنند، ولی باید به این اشخاص گفت که نه می توانند نام ایشان را کم رنگ کنند و نه در راهشان منحرف کنند.

حجت الاسلام محسن محبی فر، مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه کرمان:

اگر امروز عده ای عنوان شهید را حذف می کنند قطعا در آینده اصل شهادت را انکار خواهند کرد و ریشه این کار (حذف عنوان شهید) به یکی از سه مورد 1. جهل و نادانی 2. قدیمی و کهنه دانستن مظاهر ارزشی و مذهبی 3. عناد و دشمنی برمی‌گردد

در هر صورت، سکوت در برابر این اقدام به حکم "السَّاکِتُ أَخُو الرَّاضِی‏" موجب شریک بودن در این اقدام ناپسند خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha