یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دکتر حسن هانی زاده ، کارشناس سیاسی

حوزه/ دکتر هانی زاده با بیان اینکه نقش سفارت آمریکا و بعثی‌ها در اغتشاشات اخیر عراق کاملاً مشهود است، گفت: سفارت آمریکا در عراق و همچنین رسانه‌های معاند عراقی در به خشونت کشیدن تظاهرات جوانان کاملاً مشهود بوده و امید می‌رود که دولت عراق بتواند این وضعیت را مهار و کنترل کند.

دکتر هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به تظاهرات صورت گرفته در عراق، اظهارداشت: تظاهرات چند روز اخیر در شهرهای عراق، به‌ویژه در بغداد، برآیند برخی کم‌کاری‌هایی است که احیاناً از سوی دستگاه‌های دولتی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: شکی نیست که در عراق، برخی از جریان‌های سیاسی، به سمت رانت و رشوه‌خواری حرکت کرده و تراکمات سیاسی را افزایش دادند.

نقش جریان سفارت‌خانه‌ای در انحراف شعارهای به‌حق جوانان

هانی زاده، اضافه کرد و گفت: مطالبات جوانان در ابتدا کاملاً مشروع و شعارهای مطرح شده، کاملاً به حق بود اما ورود برخی از جریان‌های سیاسی مشکوک و مرتبط با سفارت خانه‌های خارجی که به‌نوعی به «جریان‌های سفارت‌خانه‌ای» معروف هستند، موجب شد که شعارها به سمت‌وسوی دیگری حرکت کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه، با بیان اینکه زمان برگزاری تظاهرات ضد دولتی و حضور جوانان در خیابان‌های بغداد، شبهه‌ناک است، تصریح کرد: با توجه به اینکه عراق، چه در زمین رسمی و چه مردمی، در حال آماده شدن برای برگزاری اربعین حسینی است، زمان برگزاری این تظاهرات و اعتراضات جوانان عراقی، زمان مناسبی نبوده و این مهم در حقیقت تردیدهایی را ایجاد می‌کند که پشت تحرکات جوانان، جریان‌های ضد شیعه حضور دارند.

وی اضافه کرد و بیان داشت: موضوع دیگری که وجود دارد، این است که تحریف و همچنین ایجاد و طرح یک سری شعارهای انحرافی نشان می‌دهد که بعثی‌های سابق و احزاب و جریان‌های ضد شیعه هم در این خصوص نقش داشته و سعی دارند مطالبات مردمی را از یک سری مطالبات به حق، در مورد مسائل اقتصادی و رفاهی، به سمت مسائل سیاسی سوق دهند؛ لذا دولت عراق با هوشیاری کامل، تحرکات آنان را رصد کرده و به‌موقع عوامل مشکوک پشت پرده را رسوا خواهد ساخت.

هانی زاده، در پایان با تأکید بر اینکه نقش سفارت خانه آمریکا و بعثی‌ها در اغتشاشات اخیر عراق کاملاً مشهود است، گفت: سفارت آمریکا در عراق و همچنین رسانه‌های معاند عراقی در به خشونت کشیدن تظاهرات جوانان کاملاً مشهود بوده و امید می‌رود که دولت عراق بتواند این وضعیت را مهار و کنترل کند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha