پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد
محمدرضا زیبایی نژاد

حوزه/رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم گفت: باید بپذیریم موضوع زن و خانواده از ناحیه جریان‌های انقلابی موردتوجه واقع نشده و تحقیقات در حوزه مسائل اجتماعی دچار چالش‌های جدی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمدرضا زیبایی نژاد در هفتمین نشست همایش علمی "عفاف جنسی در پویش‌های فمینیستی" که در سالن جلسات مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد، با اشاره به اهمیت ارائه تحقیقات علمی در حوزه زنان توسط محققان مسلمان اظهار داشت: باید بپذیریم موضوع زن و خانواده از ناحیه جریان‌های انقلابی موردتوجه واقع نشده  و تحقیقات در حوزه مسائل اجتماعی دچار چالش‌های جدی است.
وی با بیان تاریخچه کاملی از روند تحقیقات محققان خارجی و غیرانقلابی افزود: تمام تحقیقات انجام‌شده بر اساس اسناد موجود بوده اما به دلیل کم‌کاری اصحاب انقلاب امروز باید تاریخ اجتماعی خود را از زبان دیگران روایت کرده و بی‌شک چهارچوب نظری آن‌ها ذهنیت ما را شکل می‌دهد.
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم یکی از موضوعات مغفول مانده در تحقیقات را مسئله حجاب و عفاف دانست و تصریح کرد: برای رسیدن به تاریخچه حجاب و عفاف و همچنین روند تحولات آن در تاریخ باید نگاهی فراتر از یک فرمان از سمت شخص خاص داشته باشیم.
وی سطحی‌نگری حاکم در جامعه در حوزه حجاب را یکی از آفت‌های عدم توجه علمی به موضوع حجاب عنوان کرد و گفت: نگاه نظام جمهوری اسلامی به حجاب فراتر از یک باور یا سلیقه شخصی بوده و باید این موضوع به‌درستی تبیین و بیان شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی نژاد ادامه داد: حضور پررنگ زنان باحجاب در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی مهم‌ترین دلیل بطلان ادله فمینیست‌های افراطی برای ممانعت حجاب برای حضور زنان در اجتماع است.
وی سخنرانی امام خمینی (ره) را برای حضور باحجاب زنان در ادارات در 15 اسفند سال 57 را در بستر تاریخ  تشریح و تأکید کرد: حجاب و سایر موضوعات اجتماعی را باید در بستر تاریخ و تحولات سیاسی حاکم بر موضوع تبیین کرده و نمی‌توانیم نسبت به این موضوعات بدون نگاه علمی و پژوهش‌های ناظر به میدان ورود کنیم.
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز حجاب وجه سیاسی پیداکرده و رفتار حاکمیت نسبت به آن دلیل مهمی برای پرداختن به این موضوع است و باید به‌صورت جامع و از همه ابعاد به آن پرداخته شود.
وی نگاه جریان‌های مختلف سیاسی و اجتماعی  به مقوله حجاب را تبیین و بیان کرد: امروز باید  به موضوع  حجاب با  توجه به نگاه فمینیست‌ها و جریان‌های نواندیشی در جامعه  نگاه کرده تا بتوانیم پاسخی علمی برای همه آن‌ها داشته باشیم.
 

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha