جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیاده روی اربعین حسینی

حوزه/معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین اجتماع و راهپیمایی در فضای بین‌الملل است که مشابه دیگری ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  سعید خطیب زاده پیش از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی نقش پیاده‌روی اربعین در روابط ایران و عراق که در سالن علامه طباطبایی (ره) سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر برگزار شد، اظهار داشت: وزارت امور خارجه برای همکاری با همسایگان یک برنامه‌ریزی مدون و جامعی دارد و اولویت‌های ویژه‌ای نیز در این زمینه تدوین کرده است.

وی ادامه داد: عراق جایگاه ویژه‌ای در روابط جمهوری اسلامی ایران دارد و شاید کشوری است که صدای جمهوری اسلامی در آن به‌خوبی شنیده می‌شود.

خطیب زاده بابیان این‌که ارتباط جمهوری اسلامی ایران با عراق از یک شکوه و جلال خوبی برخوردار است، افزود: در مرکز مطالعات یک گروه اقدام در خصوص عراق ایجادشده است که به تعمیق روابط فرهنگی و اجتماعی با این کشور می‌پردازد.

وی به کاهش نفوذ آمریکا در منطقه اشاره کرد و ابراز داشت: فرهنگ لیبرالیسم آمریکایی این روزها نتوانسته در کشورهای جهان تأثیر بگذارد و این افول کاملاً مشخص‌شده است.

خطیب زاده به پیام جهانی مراسم اربعین پرداخت و گفت: خیلی‌ها ادعا می‌کنند که شیعیان در اقلیت هستند و داری خرده مذهب هستند درحالی‌که اربعین نشان داده شیعیان به‌راحتی می‌توانند جهانی شوند.

وی ادامه داد: اربعین چند سال است که در شکل گسترده‌ای برگزار می‌شود و درواقع بزرگ‌ترین اجتماع و راهپیمایی در فضای بین‌الملل است.

خطیب زاده بابیان این‌که فضای فرهنگی اربعین بسیار نامحدود است، تصریح کرد: باید در این مسیر تولید محتوا و شبکه‌سازی صورت بگیرد و قم در این میان نقش مهمی دارد.

وی به وضعیت کنونی منطقه اشاره کرد و افزود: جبهه مقاومت از خلیج‌فارس تا دریای مدیترانه تشکیل‌شده و در این میان عراق نقش مهمی دارد به همین علت آن چیزی که الآن شکل‌گرفته است خلاف نظر نظام سلطه است.

وی تأکید کرد: بازگشایی محور بوکمال بین سوریه و عراق اقدام کوچکی نبود به همین علت نظام سلطه با این موضوع مشکل دارد.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به تحرکات آمریکا در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این کشور در سال ۲۰۱۶ به یک موسسه تحقیقاتی سفارش می‌دهد تا ضمن همکاری با گروه‌هایی در داخل عراق و دانشگاه به جایگاه اربعین ضربه بزنند و حتی کتابی نیز در این زمینه چاپ کردند.

وی بابیان این‌که ما استفاده راهبردی از اربعین نمی‌کنیم، تصریح کرد: نباید در ورود به اربعین فرهنگ تهاجمی داشته باشیم و باید در این زمینه آسیب‌شناسی جدی کنیم.

خطیب زاده در پایان خاطرنشان کرد: اربعین یکی از جلوه‌های قدرت ملی عراق و ایران است و ما وظیفه‌داریم به برادرمان در کشور عراق کمک کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha