جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سخنرانی آیت الله اراکی در همایش مجتهد شهید در قم

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: طلاب و علما باید در تبلیغ و تولید علمی و اجتهاد علمی خود تلاش کنند و علاوه بر این تلاش علمی باید در حوزه عملی نیز فعال تر باشیم که این حرکت در واقع یاری و کمک رساندن به امام عصر(عج) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن  اراکی امشب در همایش «مجتهدشهید سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیت‌الله سیدمصطفی خمینی» که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، گفت: مرحوم حاج آقا مصطفی از نظر علمی فردی جامع بود و در فقه و اصول و... مرد علم، اجتهاد و نظر بود.

وی افزود: ایشان در فقه و اصول نوشته و مباحث مفصل و محققانه ای دارد؛ ایشان در نجف حضور داشت و عده زیادی از فضلا از محضر ایشان استفاده کرده اند.

استاد حوزه بیان کرد: ایشان مطلب قابل توجهی در باب ضمان دارد؛ بیان می کند ملاک در ضمان، مرتکزات عرفی است و باید ببینیم که ارتکاز عرفی (عقلایی) چه می گوید؛ وی بیان می کند که مرتکزات عرفی برگرفته از حکم شارع مبنای برگرفته شده ما است.

آیت الله اراکی تصریح کرد: ایشان بیان می کند؛ اگر مالی وجوددارد که قیمت آن برای مالک مهم نیست، بلکه عین مال برای مالک مهم است که در این زمینه باید عین مال تهیه شود؛ این مطلب بر اساس یک نظر محققانه عنوان شده است.

عضو خبرگان رهبری یادآورشد: در باب آب مطلق و مضاف نیز نظر جالبی دارند؛ در جایی که حالت سابقه آبی اطلاق شود و صفتی بر این آب بیان شود که شک بین مطلق و مضاف بر این آب عارض شود، مشهور معتقد هستند که در این زمینه استحباب مطلق بودن می کنیم.ایشان در این زمینه می گوید: در اینجا جای استحباب مطلق بودن نیست؛  اشتباه است که اطلاق صفت آب است؛ بلکه اطلاق مقوم آب است؛ اگر شک در اطلاق آب کردیم در حقیقت در ماهیت آب شک کرده ایم و در نهایت موضوع احراز نمی شود.

استاد حوزه با اشاره به صاحب نظر بودن مرحوم حاج آقا مصطفی در باب تفسیر اظهارکرد: ایشان بیان می کند، تفسیر حقیقی قرآن از قدرت ما خارج است و تنها خدا است که می تواند کلام خود را تفسیر کند و درک ما به اندازه مقدار درکی است که از ذات خدا داریم ؛این نکته از نکات تفسیری امام(ره) است که ایشان نیز روی آن تاکید دارند.

آیت الله اراکی تصریح کرد: وقتی وارد تفسیر می شویم، ابتدا باید بدانیم که هر آیه قرآن دارای بطون مختلفی است؛ پس تعدد تفسیر یک آیه به معنی اشتباه بودن همه آنها نیست پس می شود از یک آیه تفاسیر مختلفی داشت.

وی یادآورشد: در مباحث حکمی نیز نوشته های خوبی از ایشان وجود دارد که البته ایشان استفاده های خوبی از آیت الله رفیعی داشته است؛ در بحث علم انسان به خارج از ذهن و آنچه که به عالم خارج تحلیل می کنیم، نظریه خوبی از ایشان بیان شده است.

عضو خبرگان رهبری افزود: در بحث علم انسان به خارج، بحثی از مرحوم علامه بیان شده است که از دقیق ترین مباحث فلسفی است که در میراث فلسفه اسلامی ما وجود دارد که رابطه علم حضوری و حصولی را تبینی کرده است.

استاد حوزه بیان کرد: مرحوم حاج آقا مصطفی در این زمینه بیان می کند که علم به خارج فراتر از این نوع علم حضوری است؛ علم به خارج از نوع علم به معلول از طریق علم به علت است که بالاترین درجات علم است و اگر بگوییم که نوعی از علم حضوری است باید بگوییم که بالاترین مرتبه علم حضوری است.

آیت الله اراکی تصریح کرد: ایشان بیان می کند که ما فعل خدا هستیم و به همین دلیل به خداوند متصل هستیم؛ اتصال ما به ذات باریتعالی موجب آن می شود که به واسطه احاطه ای که خداوند بر معلولات خود دارد ما نیز می توانیم علم به معلولات الهی را پیدا کنیم؛ علم ما به اشیا بر اساس اراده الهی حاصل می شود و این حصول بر اساس اتصال نفس به اراده و علم باریتعالی به علم او و اشیا خارجی است.

وی یادآورشد: مهم این است که بتوانیم راه این بزرگان را بپیماییم و از دستاوردهای بزرگان بهره مند شویم ، از جمله استفاده هایی که باید از امام راحل ببریم؛ عظمت امام راحل فوق چیزی است که به تصور ما می آید؛ ایشان نیز فرزندی از فرزندان امام علی(ع) است.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که امام راحل حق بزرگی بر حوزه و بشریت دارد بیان کرد: همه ما باید سعی کنیم در این مسیر گام برداریم و دنیا را با معارف ناب الهی نورانی کنیم؛ امام راحل از این حرکت بزرگ خود هدف بزرگی نیز داشت و ما نیز می توانیم ایشان را در این مسیر یاری کنیم.

آیت الله اراکی تصریح کرد: طلاب و علما باید در تبلیغ و تولید علمی و اجتهاد علمی خود تلاش کنند و علاوه بر این تلاش علمی باید در حوزه عملی نیز فعال تر باشیم که این حرکت در واقع یاری و کمک رساندن به امام عصر(عج) است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha