جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام ابوترابی فرد

حوزه/ امام جمعه موقت تهران گفت : هر گامی بدون پشتوانه معرفتی و علمی نه تنها انسان را به مقصد نزدیک نمی کند بلکه موجب فاصله او با مقصد تعریف شده، می گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد، شامگاه جمعه در هیئت عزاداری دهه سوم پایگاه خبری شفقنا در حسینیه جماران، در سخنانی به تبیین جایگاه علم و عالم پرداخت و افزود: جایگاه علم و عالم در منطق پیامبر اکرم(ص) و نگاه قرآن کریم، جایگاه بسیار ویژه و ممتازی است؛ اولاً از آموزه های وحیانی به روشنی استفاده می شود که هدف و مقصد نهایی از بعثت انبیای الهی، رسیدن انسان به قله های رفیع علم و معرفت و همچنین تربیت انسانِ عالم و انسان عارف بالله است که جان، قلب و روحش به نور علم و معرفت نورانی باشد و در قله حیات عقلانی و علمی قرار گیرد.

تنها راه رسیدن بشر به تعالی و تکامل سلوک عالمانه است

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد ادامه داد: ثانیاً به خوبی از آموزه های پیامبر اکرم(ص) می توان بهره گرفت که تنها راه برای رسیدن به هدف والای بعثت که تعالی بشر و تکامل اوست، سلوک عالمانه است. هر گامی بدون پشتوانه معرفتی و علمی نه تنها انسان را به مقصد نزدیک نمی کند بلکه موجب فاصله او با مقصد تعریف شده، می گردد.

هر حرکت بدون پشتوانه علم و هر سلوک بدون معرفت ممنوع است

وی  گفت: «وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ» از یک منظر کلیدی ترین آیه قرآن کریم است و به گمان بنده اگر بخواهیم در تبیین منزلت و جایگاه علم و نقش آن در تعالی انسان و جامعه جمله ای زیبا و کوتاه بگوییم نمی توان از این جمله کوتاه تر و کامل تر بیان داشت. خداوند در این آیه به صراحت می فرماید: «هر حرکت بدون پشتوانه علم و هر سلوک بدون معرفت ممنوع است»

وی تصریح کرد: خداوند همچنین به صراحت می فرماید: «إِنَ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کُلُ أُولٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً» انسان ها بدانید اگر یک گام و یک حرکت بدون پشتوانه علمی و معرفتی داشتید، تمام اعضا و جوارح شما مورد سوال قرار می گیرند و فردا باید پاسخگو باشید.

امام‌ جمعه موقت تهران گفت: تردیدی نمی توان کرد که آنچه امام خمینی(ره) را در این جایگاه فاخر قرار داد، اراده او بر سلوک علمی و مبتنی بر معرفت و همچنین عزم راسخ او بر دستیابی به علم و معرفت و جهت گیری و سلوک مبتنی بر دانش بود.

آنجا که علم ندارید، توقف کنید

وی خاطرنشان کرد: علم و معرفت دو گامی هستند که گام نخست(علم) بسیار دشوار است، اما گام دوم(معرفت) به مراتب دشوارتر است، مشکل ما این نیست که نمی دانیم، مشکل ما آن است که بر خلاف علم و معرفت خود قدم بر می داریم. حضرت آیت الله بهجت که مورد عنایت ویژه حضرت امام خمینی(ره) بودند و جامعه مدرسین را توصیه به حضور در محضر ایشان نمودند، می فرمودند که برای رسیدن به همه مقامات، کمالات و مراتب معرفتی این راه را باید پیمود، «به آنچه که علم دارید، عمل کنید و آنجا که علم ندارید، توقف نمایید»

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در زمینه علم و معرفت اشاره و اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «فَضلُ العالِمِ عَلی الشَّهیدِ دَرَجَهٌ، و فَضلُ الشَّهیدِ عَلی العابِدِ دَرَجهٌ، و فَضلُ النَّبِیِّ عَلَی العالِمِ دَرَجَهٌ، و فَضلُ القُرآنِ عَلی سائرِ الکَلامِ کَفَضلِ اللّه ِ عَلی خَلقِهِ، و فَضلُ العالِمِ عَلی سائرِ النّاسِ کَفَضلی عَلی أدناهُم؛ برتری عالم بر شهید یک درجه است و برتری شهید بر عابد یک درجه و برتری پیامبر بر عالم یک درجه و برتری قرآن بر دیگر گفتارها مانند برتری خداست بر آفریدگانش و برتری عالم بر دیگر مردمان، همچون برتری من است بر کمترین آن‌ها»

امام‌ جمعه موقت تهران ادامه داد: به یاد دارم امام خمینی(ره) در نجف اشرف در بحث ولایت فقیه به این روایت استناد می کردند. «اَلْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ اَلرُّسُلِ مَا لَمْ یَدْخُلُوا فِی اَلدُّنْیَا؛ دانایان به احادیث، امینان پیغمبران‌اند در امّت‌های ایشان، چندان که داخل در دوستیِ‌ دنیا نشوند» معنا و  مفهوم عینی این روایت را در شخصیت امام خمینی(ره) مجسم می بینم و حسینیه جماران و عمر امام(ره) گویای این روایت است لذا فضل او بر دیگران مانند فضل پیامبر اکرم(ص) بر سایر انسان‌هاست.

به علم خود متعهد و وفادار باشیم

وی تأکید کرد: برای آنچه می دانیم احترام قائل شویم، به علم خود متعهد و وفادار باشیم و برای ارتقا مدارج علمی خود و عمل مبتنی بر دانش تلاش نماییم. امام موسی بن جعفر(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل می کنند: «أَرْبَعَهٌ تَلْزَمُ کُلَّ ذِی حِجًی وَ عَقْلٍ مِنْ أُمَّتِی؛ چهار امر است که هر فرد متفکر و هوشمندی باید مراقب و همیشه همراه آنها باشد (۱)اِسْتِمَاعُ اَلْعِلْمِ وَ (۲)حِفْظُهُ وَ (۳)نَشْرُهُ وَ (۴)اَلْعَمَلُ بِهِ» اگرچه هر انسان عاقلی باید اینگونه زندگی کند، اما این چهار امر برای انسان هایی که مسئولیتی دارند متناسب با مسئولیتشان بسیار خطیر و مهم است.

کسانی که به حقیقت علم دست یافتند باید در مدرسه پیامبر(ص) زانو بزنند

وی به روایت دیگری از پیامبر(ص) درخصوص علم و حقیقت علم اشاره و خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در کلام دیگری می فرمایند: «وَ اَلْعِلْمُ مَخْزُونٌ عَلَیْکُمْ عِنْدَ أَهْلِهِ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْهُمْ؛ مقداری که انسان اوج بگیرد، اهل علم را می شناسد» کسانی که به حقیقت علم دست یافتند باید در مدرسه پیامبر(ص) زانو بزنند و اینکه باید رابطه را با اهل بیت(ع) مستحکم نمود به این دلیل است که آنان حقیقت علم هستند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد ادامه داد: وجود مبارک حضرت رضا عالم آل محمد است؛ امام رضا(ع) از امیرالمومنین علی(ع) نقل می کنند که از پیامبر(ص) شنیدند: به اهل علم «مَنَازِلَ الْأَخْیَارِ وَ یَمْنَحُهُ مَجَالِسَ الْأَبْرَارِ فِی الدُّنْیَا وَ الآْخِرَهِ» گواه این کلام امام بزرگوار و فرزند برومند شهیدشان حضرت آیت الله حاج سیدمصطفی خمینی هستند.

سیدمصطفی خمینی تجسم علم، زهد، تقوای و بی اعتنایی به دنیا بود

امام‌ جمعه موقت تهران یادآور شد: حاج سیدمصطفی خمینی تجسم علم، زهد، تقوای و بی اعتنایی به دنیا بود لذا امام بزرگوار بعد از ارتحال و عروج ملکوتی ایشان فرمودند: «مصطفی امید آینده اسلام بود» به عبارت دیگر حاج سیدمصطفی نماد علم و تجسم تعهد به علم بود.

لازم به ذکر است در مراسم سوگواری آخر ماه صفر که به همت شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، حجت الاسلام مازنی، حجت الاسلام ابطحی، پیروز حناچی و جمعی از اساتید و همکاران رسانه ای شیفته اباعبدالله الحسین(ع) در عصر جمعه(سوم آبان ماه) در حسینیه جماران برگزار شد.

تاسیس هیئت شفقنا

یادآور می شود، در این برنامه اعلام شد با توجه به اهمیت تعظیم شعائر، به یاری خداوتد و عنایت اهل بیت علیهم السلام، همکاران شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) مصمم شده اند، هیئتی را به همان سبک و سیاق سنتی برپا سازند تا دوستان رسانه ای نیز بتوانند علاوه بر فعالیت های مذهبی در عرصه اطلاع رسانی و مجازی در فضای واقعی نیز در این امر مشارکت داشته باشند.

نخستین برنامه این هیئت به مناسبت ایام رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) و در حسینیه جماران به یاد و نام امام خمینی برگزار شد و به یاری خداونددر مناسبت های آینده نیز در شفقنا دنبال خواهد شد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha