پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
وقف

حوزه/مراجع عظام تقلید با اشاره به اهمیت وقف در اسلام و نقش آن در محرومیت‌زدایی تصریح کردند: ائمه معصومین (ع) همواره در امر وقف پیشگام بوده‌اند که نشان از اهمیت این سنت حسنه است.

به گزارش  خبرگزاری حوزه  این روزها در حالی در دهه وقف قرار داریم که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین برنامه‌ریزی‌های دشمنان برای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی و خواست مردم، اهمیت وقف را بیش‌ازپیش نمایان کرده است.

بر اساس نظر علما و مراجع عظام تقلید وقف یک مدل بی‌بدیل و کارآمد برای حل مشکلات محرومان در حکومت اسلامی است که هرزمانی که می‌گذرد اهمیت و نقش آن بیشتر نمایان می‌شود.

مراجع عظام تقلید نیز بارها بر اهمیت وقف و نقشی که می‌تواند در حل مشکلات نیازمندان جامعه داشته باشد، تأکید کرده‌اند.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: ائمه معصومین (ع) همواره در امر وقف پیشگام بوده‌اند

این مرجع تقلید با اشاره به تأثیرات وقف در زندگی اسلام اظهار داشتند: اوقاف و موضوع وقف از پیش از اسلام نیز بوده است و در اسلام رنگ و بوی بسیار مهمی و پررنگ‌تری به خود گرفت.

ایشان ابراز داشتند: وقف به‌عنوان صدقه جاریه است که همواره برای انسان به‌عنوان صدقه مطرح‌شده و حتی بعد از فوت انسان‌ها نیز در جریان خواهد بود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کردند: ائمه معصومین (ع) همواره در امر وقف پیشگام بوده‌اند و روایات بسیاری نیز در حوزه وقت از سوی امامان معصوم بیان‌شده است.

ایشان بیان داشتند: پرداختن به موضوعات فرهنگی از سوی وقف امر بسیار مهم است و باید در این راستا تلاش کرده و در گسترش مباحث فرهنگی کوشید.

این مرجع تقلید بابیان اینکه وقف در رفع مشکلات مردم می‌تواند مؤثر باشد گفتند: وقف در بسیاری از مسائل ازجمله ازدواج، اشتغال، مسکن و.... می‌تواند به جوانان کمک کند.

ایشان افزودند: موضوع اسلام هراسی امری است که امروزه توسط دشمنان در حال گسترش است که باید در این عرصه تلاش کرده و اجازه نداد دشمن دست به تبلیغ علیه اسلام و شیعه بزند..

آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کردند: باید اعتماد مردم به وقف را گسترش داد و این امر توسط اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص اقدامات و کارهایی که انجام‌شده محقق می‌شود.

ایشان افزودند: ترویج مباحث وقف و توجه مردم به این موضوع بسیار مهم است و آثار و برکات بسیاری نیز در جامعه خواهد داشت.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: بافرهنگ‌سازی شاهد احیای موضوع وقف در جامعه هستیم

این مرجع تقلید نیز با تأکید بر اهمیت وقف در حکومت اسلامی تأکید داشتند: باید موضوع وقف فرهنگ‌سازی شده و در ترویج این موضوع مهم تلاش کرد و مردم را از اثرات آن مطلع ساخت.

ایشان بابیان اینکه مردم امروزه به وقف اهتمام دارند، گفتند: این موضوع مهمی است و این در حالی است که مدت‌ها قبل مردم وقف را ترک کرده بودند ولی بافرهنگ‌سازی شاهد احیای موضوع وقف در جامعه هستیم.

این مرجع تقلید بابیان اینکه ائمه معصومین (ع) همواره در وقف پیشگام بوده‌اند، ابراز داشتند: این موضوع همواره در میان معصومین (ع) رواج داشته و کوشیده‌اند که نسبت به این موضوع مهم اهتمام داشته باشند.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی: وقف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

این مرجع تقلید نیز ضمن برشمردن اهمیت‌های وقف ابراز داشتند: وقف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید همواره در فرهنگ‌سازی این موضوع مهم تلاش کرد.

ایشان بابیان اینکه مردم باید بافرهنگ وقف آشنا شوند، گفتند: باید خدمات وقف برای مردم بیان‌شده و آثار و برکات آن نیز مطرح شود تا از طریق آن بتوانیم روحیه تعاون اجتماعی را گسترش دهیم.

حضرت آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی: باید از موقوفات مراقبت کنیم

ایشان بیان داشتند: سرمایه‌گذاری در موقوفات اثراتش به خود جامعه است و باید در این عرصه بکوشیم و همواره در این زمینه تلاش جدی داشته باشید.

معظم له گفتند: انقلاب به موضوع وقف توجه جدی داشت و توانست در ساماندهی آن بکوشد و در ترویج و گسترش آن اهتمام داشته باشد.

ایشان بیان داشتند: باید از موقوفات مراقبت کنیم و اجازه ندهیم که موقوفه از بین برود، چراکه موقوفات برکات بسیاری دارند و باید از طریق آن در رفع مشکلات کوشید.

حضرت آیت الله علوی گرگانی بر تبلیغ و فرهنگ‌سازی موضوع وقف تأکید کرد و گفتند: نباید نسبت به موضوع وقف بی‌توجهی کرد و باید همواره بافرهنگ‌سازی مردم را در احیای وقف سوق داد.


آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی: وقف یک پدیده جهانی است

حضرت آیت‌الله سبحانی بیان داشتند: وقف یک پدیده اسلامی نیست و در شریعت‌های گذشته نیز بوده است، الآن هم در غرب موضوع وقف وجود دارد و یک پدیده جهانی است و اسلام هم اهمیت به آن داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha