سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام و المسلمین قریشی + نهج البلاغه

حوزه/ امام جمعه ارومیه، فتنه در عراق را مصداق بارز امتزاج حق و باطل عنوان کرد و گفت: عده‌ای از مردم عراق نسبت به وضع معیشت و مسائل اقتصادی کشور خود اعتراض دارند که خواسته مشروعی است، اما دشمنان مردم عراق تلاش دارند باطل را با حق مخلوط کرده و عراق را به آشوب بکشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان‌غربی، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، شامگاه چهارشنبه در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه که در مصلای امام خمینی (ره) ارومیه برگزار شد با اشاره به وقوع فتنه‌ها از دیدگاه امام علی (ع)، اظهار داشت: عالَم به وسیله فتنه‌ها خراب می‌شود و امام علی (ع) سبب وقوع فتنه‌ها و آشوب‌ها را تبعیت از هوا و هوس عنوان و در خطبه ۵۰ چنین بیان می‌کنند، هوا و هوس سبب وقوع فتنه‌ها است و حکم هایی با تبعیت از هوا و هوس صادر می‌شود که با کتاب خدا مخالف است و عده‌ای از این حکم‌ها تبعیت می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر حق از باطل جدا می‌شد، برای آنهایی که طالب حق هستند، حقیقت مخفی نمی‌ماند، اما دشمنان حق و باطل را با هم در آمیخته و فتنه‌ها را به وجود آورده و در جامعه به بدعت آفرینی روی می‌آروند که سبّ و لعن امام علی (ع) توسط معاویه از جمله بدعت‌ها در تاریخ اسلام است که منشاء بسیاری از فتنه‌ها شد.

امام جمعه ارومیه، فتنه در عراق را مصداق بارز امتزاج  حق و باطل عنوان کرد و بیان داشت: عده‌ای از مردم عراق نسبت به وضع معیشت و مسائل اقتصادی کشور خود اعتراض دارند که خواسته مشروعی است، اما دشمنان مردم عراق تلاش دارند باطل را با حق مخلوط کرده و عراق را به آشوب بکشند و به مردم چنین القا می‌کنند که اگر کشور به هم نخورد، مشکلات حل نخواهد شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی، فتنه ۸۸ را نمونه دیگری از فریب عده ای عنوان کرد و گفت: عده‌ای در انتخابات ۸۸ عنوان می‌کردند که باید از رأی مردم محافظت شود و کسی بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند که مردم به او رأی دادند و این یک خواسته مشروع بود، اما عده‌ای با طرح تقلب در انتخابات، حق و باطل را در هم آمیخته و فتنه آفرینی کردند.

وی افزود: در فتنه‌ها اولیای شیطان فریب می‌خورند و تنها افراد متقی که خداوند بدان‌ها وعده حسن داده و به خدا ایمان آورده و بدو توکل کرده‌اند حق را تشخیص داده و سربلند خارج می‌شوند و دوستان خدا اهل نجات و دوستان شیطان اهل فریب و فتنه هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی بیان داشت: این خود انسان است که به شیطان اجازه نفوذ در وجود خود را می‌دهد و نباید اجازه داد شیطان در جان انسان نفوذ پیدا کند که در صورت نفوذ تا تسلط کامل پیش رفته و به وسوسه انگیزی روی می‌آورد.

وی اضافه کرد: عده‌ای به جای خدا، شیطان را در کارهای خود ملاک قرار می‌دهند و امروز در کشور خودمان برخی‌ها با اینکه امام خمینی (ره) فرموده است آمریکا شیطان بزرگ است، کشور را رها کرده و آمریکا را معیار و ملاک کارهای خود قرار می‌دهند.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: شیطان انسان را به دام می‌اندازد و با نفوذ در دل او به تخم‌گذاری در دل مشغول می‌شود و گوش، چشم و زبان این فرد می‌شود اعضای شیطان و با آن‌ها به تبعیت از شیطان روی می‌آورد.

وی در پایان گفت: معاویه کسی بود که شیطان در جان او نفوذ کرده و به شیطان مجسم تبدیل شده بود و در مقابل امام علی (ع) به قدری ذوب در خدای متعال بود که همه اعضای ایشان به اعضای الهی تبدیل شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha