سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار با وزیر دین اندونزی با اشاره به مشترکات فراوان میان دو کشور ایران و اندونزی اظهار امیدواری کرد روابط دوکشور در سایه این مشترکات تقویت شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه آیت الله اعرافی در جریان برنامه های خود در سفر به اندونزی با وزیر جدید دین اندونزی دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار که نخستین نشست رسمی وزیر دین اندونزی نیز بود گفت: خوشبختانه یکی از بهترین روابط سیاسی میان ایران و اندونزی برقرار است و اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان با سوابق درخشان در میان علما و حوزه های علمیه جایگاه ویژه ای دارد.

وی افزود: مسئولان جمهوری اسلامی و دولت ایران به ویژه مقام معظم رهبری نسبت به اندونزی عنایت دارند و بر تقویت روابط میان دو کشور تاکید می کنند. درست است که ما از نظر جغرافیایی فاصله زیادی داریم، اما از نظر اشتراکات دینی و فرهنگی و اعتقادی به هم نزدیک هستیم و اساس و پایه روابط میان دو کشور به ارتباطات علمی و فرهنگی و فن‌آوری برمی‌گردد.

مدیر حوزه علمیه ادامه داد: دولت اندونزی و کابینه جدید دولت از دیدگاه‌های خوبی در روابط بین الملل به ویژه در رابطه با ایران برخوردارند و البته دوکشور در حوزه های علمی و فرهنگی و اقتصادی آماده گسترش روابط هستند و دستگاه های جمهوری اسلامی ایران از سفارت و رایزنی و ICC و نمایندگی المصطفی دارای دیدگاه های مشترک هستند و امیدواریم با توجه به این مشترکات، فصل جدیدی از روابط میان دو کشور شکل بگیرد.

وی افزود: ایران با وجود تحریم‌ها در بخش آموزش عالی در حوزه و دانشگاه ها و همچنین در زمینه علم و فن آوری به شکل شگفت انگیزی پیشرفت کرده است و ایران با جمعیت 90 میلیونی خود حدود 200 دانشگاه و مرکز علمی در 1000 شهر با بیش از 4 میلیون دانشجو دارد که دختران و پسرانی از همه ادیان و مذاهب و ملت ها هستند و 100 مرکز علمی پژوهشی و 100 مجله علمی تخصصی در ایران فعالیت دارند و یک میلیون و دویست هزار نفر در حال تحصیلات تکمیلی هستند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: طبق ارزیابی های بین المللی ایران بالاترین رشد علمی را در دنیای اسلام داشته است و سالانه حدود 30000 مقاله و هزاران پایان نامه حاصل تلاش علمی ایران است و کشور ما در 20 عرصه فن آوری های پیشرفته رتبه پنجم تا پاندوهم جهانی را دارد و تمام این پیشرفت ها به دست ایرانی ها رقم خورده است.

وی در معرفی حوزه علمیه ایران نیز گفت: مرکز اصلی حوزه هیا علمیه ایران در شهر قم است و 300 نهاد علمی پژوهشی در قم متمرکز است و حدود 100 هزار نفر طلبه از کشورهای مختلف جهان در قم هستند و حوزه علمیه با بیش از 10 هزار استاد سطح عالی و 300 رشته علمی در قلمروهای مختلف اسلامی و علوم انسانی با 1000 حوزه علمیه شیعه و 500 حوزه سنی در حال فعالیت است و جامعة المصطفی نیز از نهادهای علمی معتبر بین المللی است.

مدیر حوزه علمیه با بیان اینگه ما به دنبال اسلام عقلانی اجتماعی و معتدل هستیم، تاکید کرد: در دنیا سه قرائت از اسلام وجود دارد که اولین قرائت لیبرالی و سکولار ومحصول غرب گرایی است و عدالت و مبارزه با ظلم را نمی پذیرد و قرائت دوم نیز خشونت طلب و افراطی و غیر عقلانی است و فقط به ظواهر منابع و متون اسلامی استناد می‌کند؛ اما انقلاب اسلامی به رویکرد و قرائت سومی از اسلام معتقد است که عقلانی و منطقی و طرفدار وحدت دنیای اسلام است و از خشونت و تکفیر بیزار و طرفدار گفتگوی ادیان و مبارزه با ظلم و ستم و مخالف اشغال سرزمین های اسلامی توسط دشمنان اسلام است.

وزیر دین اندونزی نیز در این دیدار ضمن تشکر از آیت الله اعرافی گفت: ایران کشوری پیشرفت و برخوردار از تکنولوژی است و همکاری ایران و اندونزی در علم و فن آوری تقویت خواهد شد و ما معتقدیم جایگاه ایران رو به پیشرفت است و در برابر غرب مقاوم و پایدار است وما نیز برای موفقیت ایران دعا می کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha