شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمدجواد لاریجانی

حوزه/ دبیر ستاد حقوق بشر قوه تشریح نحوه حضور ایران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو پرداخت و گفت: قوه قضاییه در دوره جدید، فصل تازه و متحولی در تحرکات بین المللی و صحنه حقوق بشر ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، محمد جواد لاریجانی، در جمع خبرنگاران و در خصوص نحوه حضور ایران نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل بیان کرد: یکی از مکانیزم‌های بسیار خوبی که در امر حقوق بشر و در سازمان ملل تصویب شد و البته جمهوری اسلامی نقش فعالی در تصویب آن داشت مکانیزم معروف به یو پی آر است.

وی ادامه داد: معنای یو پی آر این است که در مورد همه کشورها بدون استثنا به طور منظم و بدون اینکه ترجیحی باشد، چهار سال یک بار وضعیت حقوق بشر مورد بررسی کامل قرار گیرد و هیچ استثنایی وجود ندارد.

لاریجانی در خصوص علت اهمیت این مکانیزم تصریح کرد: علت این است که در سازمان ملل برخی از کشورها خود را مصون از هر خطایی می‌دانستند، در حالی که این‌ها باید به خاطر جنایات خود محاکمه شوند. اما از آنسو هر کشوری که با آن خوب نبودند را زیر قرنطینه می‌گذاشتند و می‌گفتند که باید وضعیت حقوق بشر در آن بررسی شود.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر اینکه یو پی آر اولین مکانیزمی است که این فضای سیاست‌بازی را تا حد خوبی رد کرده است، گفت: البته آمریکایی‌ها با آن مخالفند و یکی از دلایلی که از شورای حقوق بشر بیرون رفته‌اند دقیقا همین موضوع است.

وی افزود: خیلی از کشورهایی که دوست ندارند از این حالت ادعایی بیرون آیند با این مکانیزم مخالفند، اما ما از طرفداران مکانیزم مذکور هستیم و در این زمینه مشارکت فعال داریم و اولین کشوری هستیم که حتی در این خصوص گزارش دو ساله داریم و دلیلش این است که جمهوری اسلامی کشوری است که پرچم‌دار احیای کرامت انسانی است.

لاریجانی با بیان اینکه دستاوردهای جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف چه در زمینه حقوق اجتماعی و چه در زمینه توسعه‌ای در این اجلاس بررسی می‌شود اظهار کرد: ما در این نشست گزارش کامل و دقیقی ارائه خواهیم کرد و هر کدام از کشورها نیز می‌توانند دو دقیقه در خصوص ایران اظهارنظر کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه خوشبختانه هم وضعیت دموکراسی و هم پیشرفت‌های توسعه‌ای در کشور ما چشمگیر است، اذعان کرد: با وجود تروریسم اقتصادی که علیه ما در حال انجام است یکی از بحث‌های خوبی که ما مطرح خواهیم کرد یک جانبه‌گرایی آمریکا در ایجاد محاصرات است.

وی افزود: این اقدام آمریکا مصداق کامل تروریسم است و آثار اجتماعی که آن‌ها هدف قرار دادند جنایت علیه بشریت باید محسوب شود، چرا که آن‌ها بیماران ما را هدف قرار دادند که اقدامی بسیار شیطانی و از لحاظ بین‌المللی کاملا محکوم است، البته تولید کنندگان داخلی داروهای مورد نیاز را تولید می‌کنند، اما موضوع هدف شیطانی آن‌ها است.

لاریجانی در خصوص نشست شورای عالی حقوق بشر کشور که روز گذشته برگزار شد گفت: این جلسه مصوبات بسیار مهمی داشت که در همان در چارچوب، مقاصد نظام را در صحنه بین‌المللی توضیح خواهیم داد.

وی افزود: در جلسه روز گذشته مروری بر فعالیت‌هایی که از سال گذشته تاکنون بوده صورت گرفت. شورای حقوق بشر بالاترین مرجعی در کشور است که در این خصوص تعیین شده و همه نهادها در مسائل حقوق بشر باید مصوبات آن را پیگیر کنند.

وی در تشریح عملکرد نشست شورای عالی حقوق بشر گفت: در این نشست ما چارچوب‌های هماهنگی خودمان و وظایف نهادهای نظام را در خصوص گزارش‌گری‌هایی که علیه ما انجام می‌شود و رفتار ناهنجار گزارش‌گر ویژه ارائه کردیم. همچنین در خصوص پروژه‌های بزرگی که در سال جدید در مقابل ما در حال انجام است نیز تصمیم‌گیری شد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: تصمیمات بسیار مهمی در این جلسه اخذ شد که ان‌شاء الله به تدریج عملیاتی و گزارشات آن داده خواهد شد.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به رویکرد جدید قوه قضاییه در عرصه بین‌المللی اظهار کرد: تعاملات بسیار خوبی با سازمان ملل داریم، قوه قضاییه در این دوره جدید یک فصل تازه و متحولی در تحرکات بین‌المللی و در صحنه حقوق بشر ایفا خواهد کرد. خوشبختانه آیت‌الله رئیسی از قبل تجربیات بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند و قبلا نیز عضو شورای عالی ستاد حقوق بشر بودند و رویکرد بسیار مثبتی در توسعه فعالیت‌های بین‌المللی قوه قضاییه دارند ان شاء الله خداوند کمک می‌کند و ما نیز در این مسیر با قدم‌های محکم حرکت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ملت ایران هم مظلوم و هم قدرتمند است، تصریح کرد: ملت ایران از این حیث مظلوم است که مورد تهاجم کشورهایی که اهداف شیطانی و سلطه‌ای دارد و از این حیث قدرتمند است که حق را پایه قرار داده و با قدم‌های بسیار محکم آن را پیگیری می‌کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه در صحنه بین‌المللی هیچ دیپلمات و مسئول کشوری به اندازه ایران احساس غرور نمی‌کنند اظهار کرد: علت این موضوع این است که ما هدف‌های خود را بدون واهمه از هیچ کشور دیگری بیان می‌کنیم در حالی که کشورهای دیگر باید هزار جور چرتکه بیاندازند، اما ما با سربلندی و استقامت و احساس آزادی کامل مواضع حق‌مدارانه خود را بیان می‌کنیم و این یکی از ثروت‌های عظیم جمهوری اسلامی در صحنه دیپلماسی است.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه و به مناسبت روز سیزدهم آبان و پیش‌بینی حضرت امام (ره) در خصوص فروپاشی شوروی بیان کرد: در آن نامه بسیار تاریخی ایشان فرمودند که فکر نکنید که امپراطوری شوروی به خاطر نظام اقتصادی سقوط کرد بلکه آن‌ها به خاطر جنگ بی‌امانی که با خداوند داشتند سقوط کردند و بقیه نیز به همین سرنوشت دچار خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه علائم سقوط امپراطوری غربی امروزه آشکار شده است گفت: تحولاتی که در آمریکا اتفاق می‌افتد تحولات بسیار مهمی است و این مسئله ساده‌ای نیست که رئیس جمهور فعلی آمریکا خیلی حساب و کتاب ندارد اتفاقا حساب و کتاب دارد و نشان دهنده ترک‌های عظیمی است که در این سیستم پیدا شده است.

لاریجانی با بیان اینکه دموکراسی لیبرال امروز با بزرگترین چالش در طول حیاتش مواجه شده گفت: تمام بن‌بست‌هایی که سکولاریسم و مادی‌گرایی دارد همه در آن به عنوان دمل‌های بسیار چرکین ظهور پیدا کرده است و به نظرم تنها شاهد افول آمریکا و مدعی ابرقدرت نیستیم بلکه شاهد آغاز یک تحول عظیم در عرصه بین‌الملل هستیم.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه لیبرال دموکراسی به آخر خط رسیده است، گفت: اکنون این دموکراسی توان پیشبرد اهداف بشری را ندارد و بعد از فروپاشی سیستم سوسیالیسم مارکسیستی، این بزرگ‌ترین دستاورد فرهنگی بشر است و جمهوری اسلامی و مسلمانان ان‌شاءالله باید آماده این صحنه جدید تاریخی باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha