سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ جلسه اعضای شورای تخصصی پژوهش حوزه‌های علمیه با حضور آیت‌الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: وقف برای دانشگاه، حوزه و آموزش و پروش از عالی‌ترین وقف‌ها به شمار می‌رود حتی در کشورهای غیرمسلمان نیز شاهد کمک خیرین در این بخش‌ها هستیم .

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی امشب در همایش یاوران وقف استان قم که در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: امسال در مراسم پیاده‌روی اربعین سازمان اوقاف و امور خیریه اقدامات بسیاری مناسبی انجام داد که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی به حرکت عظیم وقف اشاره کرد و بیان داشت: وقف عنصر مهم در تفکر فلسفی اسلام است و جایگاه مهمی در اندیشه فقهی و حقوقی اسلام  دارد.

وقف در همه اندیشه‌ها و تمدن‌ها سابقه دارد

آیت‌الله اعرافی بابیان این‌که وقف یک‌نهاد بسیار مهم اجتماعی اقتصادی سیاسی و فرهنگی در جامعه بوده ، هست و خواهد بود، ابراز داشت: وقف در همه اندیشه‌ها و تمدن‌ها سابقه دارد اما در نظام فقهی و حقوقی اسلام وقف از یک جایگاه بهتر و ممتازی برخوردار است.

وی افزود: وقف یک گنجینه فاخر و قابل‌عرضه به جهان است و اجتماع واقفین و حضور مسئولان ویاران وقف و گفتگو در خصوص وقف یک عبادت بزرگ و احیای یک عنصر مهم تمدنی اسلام به شمار می‌رود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: بر اساس آن چیزی که فقها فرموده‌اند، وقف به‌عنوان یک حرکت چندضلعی است که یک انسان متعهد بخشی از حاصل کار خود را برای ابدیت ماندگار می‌کند و منافع آن نیازهای نیازمندان جامعه را پاسخ می‌دهد.

وی به بیان عناصر اصلی وقف پرداخت و گفت: اولین عنصر، انسان حسابگر و فداکاری است که از منافع خود می‌گذرد و دومین عنصر مال و عینی که وقف به آن تعلق می‌گیرد و سومین عنصر آن جهات و مسائلی است که مورد وقف قرار می‌گیرد.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: وقف هر جا و توسط هرکسی انجام شود یک عمل عبادی و یک ارزش متعالی است اما واقف از چند جهت دارای درجات متفاوتی است.

وی بابیان این‌که انگیزه و نیت واقف، امام عمل وقف او است، ادامه داد: ممکن است کسی یک‌بخشی از خانه خود را وقف کند و دیگری نیز مالی را در همین حد وقف کند اما هدف و انگیزه‌ای که در این دو نفر است فرق دارد.

نیت در اعمال وقف تأثیر بسزایی دارد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: نیت در اعمال وقف تأثیر بسزایی دارد و درواقع نیت خالص‌تر و پاک‌تر و معامله باخدا در وقف و چشم نداشتن به هیچ تشویقی عنصر اول در ارزش افزایی است.

وی افزود: دومین عامل در وقف و بالا بردن ارزش آن در واقفین میزان تعلق‌خاطر و علاقه شخص به چیزی است که وقف می‌کند، می‌باشد.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: بریدن از آن چیزی که دوست داریم برای خداوند مایه ترقی و ارزش افزایی بیشتر است .

وی بیان داشت: امام خمینی (ره) وقتی که قیام کرد همه چیز خود را باخدا معامله کرد به طوری که زمانی که برای سخنرانی به مدرسه فیضیه می آمدند خودشان را برای شهادت آماده کرده بودند که نشان می‌دهد تا چه حد ایشان از جان خودش گذشته بود.

آیت‌الله اعرافی نمونه دیگر خالص بودن اعمال و نیت ها را حادثه عاشورا عنوان کرد و بیان داشت: در طول بیست سال گذشته هر سال پرونده ای عزاداری های عاشورا را در کشورهای مختلف دنبال می کنم و متوجه این مهم شدم که هر سال بازتاب فرهنگ عاشورا بیشتر می شود چرا که همه عاشوراییان از همه چیز خود گذشتند و به همین دلیل ماندگار شدند.

وی بیان داشت: انسان نیکوکار و واقف می تواند با اخلاص و پاکی انگیزه و دل بریدن و ایثار و تحمل سختی ارزش وقفش را بالا ببرد.

آیت‌الله اعرافی بابیان این‌که یـمالی که در راه خدا هدیه می شود، درجاتی دارد، بیان داشت: وقف برای کی و برای چه هدفی انجام می شود موضوع مهمی که در بالا بردن ارزش وقف تأثیر بسزایی دارد.

وی بابیان این‌که همه کارهای خوب و خیر ارزش دارند ، گفت: کارها و اقداماتی که برای تقویت و ایمان و دین جامعه انجام شود از بالاترین ارزش برخوردار است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: وقف برای دانشگاه، حوزه و آموزش و پروش از عالی ترین وقف ها به شمار می‌رود حتی در کشورهای غیرمسلمان نیز شاهد کمک خیرین در این بخش‌ها هستیم .

وی بابیان این‌که دانشگاه و حوزه از  مراکزی هستند که اولویت بالایی برای وقف دارند، ابراز داشت: آیت‌الله جوادی می فرمایند آن چیزی که در گذشته مراکز حوزوی را اداره می کرد وقف بوده است، که نشان دهنده اهمیت وقف است.

آیت‌الله اعرافی بیان داشت: اجرای سند تحول آموزش و پرورش و صیانت از این نهاد از هجمه هایی که وجود دارد نیازمند حمایت های واقفین است و در این زمینه خیرین می توانند در زمینه سخت افزاری به یاری سیستم آموزشی برسند.

وی ادامه داد: امروز دانش فنی و علمی ما در یمن و فلسطین و سوریه یک جبهه مقاومت آفریده است که اگر وقف در این مسیر هم یاری رسان باشد می تواند ارزش آن را چند برابر کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: رهبر انقلاب در چند سال اخیر بارها روی مسئله آسیب های اجتماعی تأکید کرده اند که می تواند وقف دراین مسیر نیز یاری رسان باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha