جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خبر

حوزه/ کارگاه خبرنویسی با حضور سردبیر خبرگزاری حوزه و جمعی از مسئولان مجتمع آموزش عالی فقه، در این مجتمع برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حسن صدرایی عارف در جلسه کارگاه «خبرنویسی و اهمیت رسانه» در مجتمع آموزش عالی فقه با اشاره به جلسه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با مدیران و مسئولان شبکه المنار لبنان پس از جنگ ۳۳ روزه، گفت: دبیرکل حزب‌الله لبنان در این جلسه، خطاب به مسئولان این شبکه تلویزیونی اظهار داشت: اگر المنار نبود، پیروزی ضایع  می‌شد؛ این سخن، اهمیت و جایگاه والای رسانه را در دنیای امروز نشان می‌دهد.

وی افزود: در جامعةالمصطفی هم همین وضعیت است؛ اگر کار رسانه‌ای نکنید، در حقیقت، وجود ندارید؛ زیرا کسی از فعالیت‌های شما باخبر نمی‌شود؛ هر کنش محلی، ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی بدون پیوست رسانه‌ای امکان تحقق و رسیدن به نقطه مطلوب ندارد.

سردبیر خبرگزاری حوزه، با بیان این که اگر کار رسانه‌ای در توزیع فرمایشات و اطلاعیه‌های حضرت امام(ره)نبود، نهضت اسلامی نیز به آن شکل در سراسر ایران گسترده نمی‌شد تصریح کرد: اگر کاری انجام و منتشر شود، علاوه بر استفاده دیگران از آن کار، تاریخ‌سازی هم می‌کند.

صدرایی عارف، با بیان این که لازم است وجوه علمی جامعةالمصطفی به جامعه جهانی معرفی شود، گفت: رقبای ما در عرصه جهانی، توجه ویژه‌ای به مسائل رسانه‌ای دارند و در این زمینه بسیار سرمایه‌گذاری دارند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم، دست کم در سه جا به رسانه اشاره کرده و آن را مورد توجه قرار داده‌اند؛ مهم‌ترین فراز این بیاینه، اشاره به حصار تبلیغاتی در دنیای کنونی است که معظم‌له بیان می‌نمایند که جوانان باید این حصار را بشکنند.

سردبیر خبرگزاری حوزه، با بیان این که شکست حصار تبلیغاتی، با کار رسانه‌ای و تبلیغاتی انجام می‌شود، درباره ویژگی‌های خبر اظهار داشت: خبر باید درست باشد، یعنی خلاف واقع نگوییم و از سوی دیگر، باید روشن باشد؛ بنابراین، لازم است جامعه مخاطب را بشناسیم. خبر باید برای جامعه مخاطبان شما روشن باشد. لازم است سطح فهم جامعه مخاطب را بدانیم و براساس آن بنویسیم تا به خوبی درک کند. گام نخست تحقق این مسئله، این است که خبرنگار محتوای خبر را درک کرده باشد.

وی ضمن بیان این که باید به ادبیاتی بنویسیم که مخاطب متوجه شود، خاطرنشان ساخت: خبر باید جامعیت داشته باشد؛ لازم است ابعاد خبر به خوبی معلوم باشد و اطلاعات کافی به مخاطب بدهد.

صدرایی عارف، در ادامه شش عنصر خبری را برشمرد و توضیح داد: برای این که بفهمیم خبر جامع است یا نه، باید عناصر خبری کامل باشد: عناصر خبری عبارت است از: که، کی، کجا، چه، چرا، چگونه؛ چه کسی صحبت کرد (که)، زمان وقوع رویداد (کی)، مکان وقوع رویداد (کجا)، ماهیت خبر(چه)، چرایی رویداد (چرا)، شرح ماوقع (چگونه).

وی ادامه داد: برای آن که ابعاد گوناگون خبر به دقت بررسی شود، لازم است نویسنده خبر پس از اتمام خبر، خود را به جای خواننده خبر بگذارد و آن گاه خبر را بخواند تا اغلاط احتمالی برطرف گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha