شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله سعیدی - نمازجمعه قم

حوزه/ امام جمعه قم گفت: تلاش دولت محترم و سازمان انرژی هسته‌ای برای برداشتن گام چهارم جای تقدیر دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه های امروز (۱۷ آبان ماه) نماز جمعه قم با تاکید بر رعایت تقوای الهی عنوان کرد: رعایت تقوای الهی، ملکه ای است که در وجود انسان شکل می گیرد و انسان را از گناهان دور می کند؛ نفس و شیاطین، انسان را احاطه کرده اند و تنها چیزی که او را نجات می دهد رعایت تقواست.

امام جمعه قم افزود: رعایت احکام الهی یکی از مصادیق تقواست، روزه انسان را به تقوا می رساند و نماز او را از فحشا و منکرات باز می دارد، افرادی که توجهی به احکام دین ندارند به نتیجه، خیرات و برکاتی در زندگی نمی رسند.

وی با اشاره به تفسیر آیه ۱۶ سوره توبه بیان کرد: باید ایمان در عمل انسان، خود را نشان دهد، خداوند در آیات قرآن دو عرصه مهم جهاد و برقرارنکردن ارتباط با دشمنان اسلام را اثبات ایمان معرفی می کند.

آیت الله سعیدی اظهار کرد: اگر انسان در این دو عرصه انسان دچار لغزش شود، متضرر خواهد شد، بارزترین مصادیق اطاعت از خدا، جهاد در راه خداست، زیرا در این جا، ایمان خود را نشان می دهد، همچنین ارتباط با بیگانگان و نفوذی ها برقرار نکرادن، نشان دهنده ایمان و مقاومت اوست.

وی تصریح کرد: خداوند در این دو عرصه انسان را امتجان می کند و انسان سرافراز در آن، محبوب خدا و انبیا و معصومین است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) بیان کرد: برائت جستن از دشمنان اسلام، امری ضروری است تولی و تبری در مومنان وجود دارد، نتیجه تولی، ایثار و فداکاری و تبری نیز دشمن شناسی و دشمن ستیزی است.

وی خاطرنشان کرد: عده ای در صدر اسلام از جهاد گزیران و یا با دشمنان اسلام در ارتباط بودند، اما پشت سر پیامبر(ص) نماز می خواندند و آن را افتخار می دانستند، در حالی که چنین فردی محبوب خدا نیست.

آیت الله سعیدی گفت: البته هر نوع ارتباط با بیگانگان ممنوع نیست بلکه با کفاری که سر جنگ و ستیز ندارند و شما را از شهر و دیارتان بیرون نکرده اند، ارتباط  مانعی ندارد.

وی تصریح کرد:اینکه با هر بیگانه ای راه تعامل را می بنیدیم درست نیست بلکه بر اساس سنت پیامبر(ص) و قرآن کریم با همه دنیا به غیر از کشورهایی که مستکبر هستند و پیمانها را می شکنند ممنوعیت ارتباط وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در قم عنوان کرد:مسئوالان بیش از همه مورد تذکر این توصیه هستند زیرا بیشتر در معرض ارتباظ اند و در عرصه سیاسی و اقتصادی در معرض نفوذ بیگانگان هستند.

وی گفت:تکیه گاه ما مسلمان تنها خدای متعال و پیامبر(ص) و معصومین و ولی عصر(عج) درعصر غیبت است مومن در هیچ زمینه ای به کفار اعتماد نمی کند.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویدادهای هفته بیان کرد:امروز جمعه دهم ربیع الاول سالروز فوت عبدالمطلب جد پیامبر(ص) و از خدمت گذاران به زائران خانه خداست، ایشان بت‌پرست نبود بلکه طبق دین پدر حضرت ابراهیم، یکتاپرست و خداپرست بود و سنت های خوبی را بنیان نهاده بود.

وی افزود:همچنین دهم ربیع الاول سالروز ازدواج حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه(س) بر اساس معیارها و ملاک هایی است که با ملاکهای آن روز و حتی امروز تطبیقی نداشت و طبق ملاک های الهی بود.

آیت الله سعیدی اظهار داشت:با اینکه هر دو از خاندانی اصیل بودند، اما معیارهایی وجود داشت که با این ازدواج سازگارنبود اما درسی مهم به جوانان دادند، اگر ازدواج بر اساس امور مادی و احساس و شهوت بود هیچ گاه این دو تن به ازدواج نمی دادند باید معیارها را در جامعه سهل و آسان گرفت تا رغبت به ازدواج پدید بیاید.

وی بیان کرد:در این ایام، شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز ولایت ولی عصر(عج) را پشت سر نهادیم و در هفته جاری میلاد حضرت محمد(ص) و میلاد موسس مذهب جعفری امام صادق(ع) و هفته وحدت را در پیش داریم.

امام جمعه قم با اشاره به شاخص های اسلام ناب محمدی و تعامل با برادران اهل سنت از نظر امام حسن عسکری (ع) عنوان کرد: ایشان در روزهای واپسین عمر خویش مردم را به رعایت تقوای الهی و ایستادگی در برابر شبهات دعوت می کند.

وی خاطرنشان کرد: این امام می فرمایند رعایت حرام و حلال و جهاد در راه خدا و راست گوئی و امانت داری و رفتار با همسایگان همگی از مشخصات اسلام ناب محمدی است، ایشان خطاب به شیعیان در مورد برخورد با اهل سنت نیز سفارش کرده اند و فرمودند در میان قبایل آن ها نماز بخوانید و در مراسم تشییع آنان حضور داشته باشید.

ما در جامعه دینی مسجد شیعه و سنی نداریم

آیت الله سعیدی عنوان کرد: ما در جامعه دینی مسجد شیعه و سنی نداریم، مسجد خانه خداست و همه باید در آن اقامه نماز داشته باشند، دستورات وحدت بخشی وجود دارد که فرهنگ همدردی و همیاری بین برادران شیعه و سنی را به فرهنگ عمومی تبدیل می کند.

وی ادامه داد: عیادت از بیماران اهل سنت و رعایت حقوق آنها توصیه های دیگری از جانب امامان معصوم است، هر انسانی حقوقی دارد و باید این حقوق را از طریق علما و مراجع شناخت تا دچار افراط و تفریظ نشویم.

امام جمعه قم بیان کرد: امام خمینی(ره) در نوفل شاتو در شب عیر کریسمس دستور داد تا میان همسایگان، گل توزیع کنند و این کاری ماندگار و با ارزش در همراهی با انسان های دیگر است، ما شیعیان باید زینت اهل بیت باشیم و جذب حداکثری و دفع حداقلیکه  سیاست اهل بیت(ع) در برخورد با دیگران است اهتمام داشته باشیم، شعار وحدت بخش مسلمانان صلوات است و باید به آن توجه ویژه ای کنیم.

وی با گرامیداشت شهدای هسته ای و اهتمام دانشمندان جوان و انقلابی در این عرصه تصریح کرد: تلاش دولت محترم و سازمان انرژی هسته‌ای برای برداشتن گام چهارم جای تقدیر دارد.

آیت الله سعیدی خاطرنشان کرد: امروز حادثه اسفبار در آذربایجان شرقی اتفاق افتاد و موجب کشته شدن و مجروح شدن تعدادی از هم وطنان شد؛ امیدواریم مسئولان در کنار مردم برای حل مشکلات آسیب دیدگان تلاش کنند.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha