جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان فارس از تشکیل شورای امربه‌معروف و نهی از منکر در مدارس استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت‌الاسلام‌ محمد استوار میمندی، پیش از ظهر امروز در جلسه ای با سلیمان مهدوی، دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر فارس که در مدیریت حوزه استان برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش‌های دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: اگر فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر در بین جامعه دینی فراموش شود، اشرار بر مردم مسلط خواهند شد.

مدیر حوزه علمیه استان فارس بابیان اینکه فریضه امربه‌معروف در بین مؤمنان مهجور است، اضافه کرد: اگر مؤمنان شیراز به این فریضه عمل می‌کردند امروز شاهد برخی مسائل نبودیم.

وی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه در رابطه با ایفای نقش امربه‌معروف و نهی از منکر حق کوتاهی ندارند، عنوان کرد: شکل و مدل ایفای نقش حوزه‌های علمیه در فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر باید موردتوجه و بررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌ استوار میمندی با اشاره به اینکه حوزه علمیه می‌تواند در دو محور پیرامون امربه‌معروف و نهی از منکر ایفای نقش کند، خاطرنشان کرد: محور نخست پشتیبانی محتوایی از امربه‌معروف و نهی از منکر است، چراکه این فریضه دارای شرایط و آدابی بوده که باید آن را از متن دین بیرون کشید.

وی ادامه داد: بخشی از فعالیت‌ها پیرامون امربه‌معروف و نهی از منکر فوق تخصصی و مربوط به درس خارج است، که روایات و آیات در این موضوع دیده می‌شود، بخش دیگر نیز مباحث آموزش به ضابطین است؛ ضابطین نیازمند آموزش‌های علمی هستند که بخشی از آن مهارتی و بخش دیگری علمی است.

مدیر حوزه علمیه فارس با ادامه این مطلب که مصادیق معروف و منکر باید شناخته شود، بیان داشت: آموزش‌ها از عهده حوزه برمی‌آید و آنان را می‌تواند به‌عنوان نیرو به ستاد مرکز معرفی کند، چراکه نیاز است حوزه به کمک این بخش بیاید.

وی، محور دوم ایفای نقش حوزه علمیه در فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر را موضوع عملیاتی کردن امربه‌معروف و نهی از منکر دانست و ابراز کرد: این مباحث دو رویکرد اجتماعی دارد که طلاب باید توجیه شوند و آموزش ببیند تا رسالت خود را انجام دهند، و رویکرد دوم رویکرد داخل حوزه است.

حجت‌الاسلام‌ استوار میمندی در پایان با اشاره به اینکه بی‌تفاوتی در امربه‌معروف و نهی از منکر سم است، افزود: شورای امربه‌معروف می‌تواند به کمک تهذیب بیاید و مصداق معروف را برای طلاب در حال تحصیل مشخص کند، همچنین به دلیل اهمیت این موضع شورای امربه‌معروف و نهی از منکر در مدارس تشکیل خواهد شد.

امربه‌معروف مانند چراغ است

سلیمان مهدوی، دبیر شورای امر به معروف فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه حوزه علمیه می‌تواند در کارهای آموزشی و علمی کمک شایانی به ستاد کند، اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که شورای امربه‌معروف باید در تمام مدارس علمیه راه‌اندازی شود.

وی در ادامه بابیان اینکه تاکنون معاون تهذیب به‌عنوان دبیر و مدیر مدرسه به‌عنوان رئیس شورا شناخته‌ می شود، اضافه کرد: امربه‌معروف مانند چراغ است و نور آن تمام جامعه را می‌گیرد.

دبیر شورای امر به معروف فارس در پایان خاطرنشان کرد: هزار و 300 نفر در دو سال گذشته آموزش نحوه تذکر لسانی را گذرانده اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha