شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کارگاه اشتغال طلاب خواهر ارومیه

حوزه/ کارگاه کسب و کار ویژه طلاب پاره وقت مدرسه علمیه فاطمه‌الزهرا (س) ارومیه با حضور یکی از کارآفرینان برتر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه کارگاه کسب وکار ویژه طلاب پاره وقت مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) امروز با حضور کار آفرین برترآقای میر قاسم نوری در مورد کاشت زعفران به صورت مزرعه، گلخانه، گلدان در این مدرسه برگزار شد.

این کارگاه  با حضور ۷۰ نفر از طلاب به منظور ایجاد اشتغال و توجه بیشتر به کشت‌های گلخانه‌ای و با توجه به سیاست‌گذاری‌های مسئولان برای کاهش مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه برگزار شد.

میر قاسم نوری، کارآفرین برتر در این جلسه با اشاره به آموزش مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران، اظهار داشت: در این روش از هر مکانی مانند گلخانه و سالن‌های بدون استفاده مانند پارکینگ و پشت بام می‌توان برای کشت زعفران گلخانه‌ای استفاده کرد.

وی با اشاره به مزیت‌های این روش در مقایسه با روش کشت در روی زمین اضافه کرد: در این روش در هر مترمربع ۶۰۰ پیاز زعفران کشت می‌شود و میزان تولید ۲۰ تا ۶۰ گرم زعفران است، اما در روش کشت در زمین تعداد پیازها کمتر از ۸۰ عدد در هر مترمربع بوده و تولید نیز در حدود سه گرم است.

نوری افزود: در این نوع کشت بر خلاف محیط‌های دیگر کشت زعفران، برداشت به صورت روزانه و در هر ساعتی از شبانه‌ روز امکان پذیر است. ‌

 گفتنی است، زعفران که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می‌شود، یکی از محصولات کشاورزی پربازده و با نیاز آبی کم است که بیشتر در استان‌های شمال شرقی کشور کشت می‌شود.

کشت این محصول بر روی مزرعه هنوز به خوبی در بین کشاورزان آذربایجان‌غربی ترویج پیدا نکرده است و به دلیل ناآشنایی رغبت زیادی برای کشت آن در استان وجود ندارد.

در جلسات بعدی روش‌های افت‌کشی و اصولی برداشت زعفران نیز آموزش داده خواهد شد.


انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha